Tråden om Tommy Samuelsson

Dessa lagen du nämner Zico spelar enligt mig också betydligt mer kraftfullt och med en tydlig spelidé vilket HV saknar.
Först ska vi klara av ett sådant lag i en kvartsfinal för att sedan lyckas med MoDo/Björklöven längre fram.

Tycker MoDo har varit bättre än oss i bägge mötena , men vi lyckats vinna på något mirakulöst vis.
MoDo spelade väldigt hårt på våra backar och väldigt fysiskt överlag senaste matchen HG…

Och med en målvakt som Gunnarsson som jag utgår ifrån blir vår förstakeeper ( han är ju Rahms favorit) så kommer detta inte hålla.

Fiaskot ifjol kommer bli ett ännu större fiasko i år. Vi kommer INTE nå SHL.

SÅ satans frustrerande detta!

Jag har kritiserat S&S ganska länge, men det verkar ha flugit lite under radarn. Hela situationen med S o S o Hult verkar ju ytterst kladdig nu. Vem är egentligen ansvarig för vad? Vem ska egentligen ha mest skit? Svårt att säga, om ni frågar mig.

Däremot kan jag konstatera två saker:

  1. Det sättet som Samuelsson vill att HV ska spela ishockey på, ja på det sättet spelar HV inte alls ishockey på…… Och då undrar jag vad Samuelsson gör åt det? Jag har tjatat i flera år om det här - om materialet du besitter inte är skickliga nog att spela grundspelet så måste du ändra grundspelet till nivån materielet klarar av. Verkligen inte raketforskning, ändå verkar detta enkla budskap inte kunna nå fram.

  2. Samuelsson gillar att prata värdegrund och vad ”det innebär att spela i HV71” och också ”vilka goda vanor leder till seger” m.m. Detta återkopplas det till över tiden. Spelarna har t o m kort med sig som de kan titta på där det står vad man kommit överens om i dessa frågor. Som ett minnesmantra. Detta verkar ju dock ge noll effekt! Samuelsson verkar dock äntligen ha nått lite självinsikt då han uttrycker i dagens JP att det inte räcker med vackra men tomma ord…. För det är väl så det är just nu - vackra men tomma ord i omklädningsrummet. Alla pratar om vad som krävs m.m. men ingen visar vägen på isen.

Jag tror att HV har en rejäl lagresa framför sig. Man var/är inte alls där man trodde att man var som lag och som grupp. Man blev antagligen höga på framgången och trodde att det skulle gå enklare än det gör och nu prövas hela gruppsammanhållningen och värdegrunden stenhårt. Och resultaten blir inte alls som man ville. Så nu krävs det åtgärder från S&S för att reda ut det här.

För jag kvarstår i min övertygelse att hela föreningen är chockade och oroade över att man inte kommit nånvart med spelet och att gruppen inte har mer i sig än den har. Samma panik som rådde förra året och som fick alla att bli handlingsförlamade börjar förmodligen att leta sig in i folks medvetanden. Kommer de som är i ledningen nu agera i tid? Svar nej - då hade de redan gjort det.

Absolut men varför fortsätter vi här inne på forumet bara upprepa oss år efter år ? Vad uppnår vi med diskussionen här inne?
Sätt press på ledande personer om något ska hända, annars kommer det ALDRIG hända något.

Dom ledande verkar ännu inte förstått att utan fans så är dom ingenting. Dom räknar kallt med att vi ska fortsätta stödja dom år efter år utan minsta krav på prestation, det stör mig !

Om man vill veta mer om Tommy som person, hans karriär och filosofi så har expressens pod “Hockeypuls” släppt ett avsnitt i söndags. Finns bland annat på Spotify.

1 timme och 30 minuter. Inte så mycket fokus på nutid och HV, men ändå intressant. Det största sportsliga nederlaget hittills som tränare var Fbk’s finalförlust mot HV 2004… :slight_smile:

Det måste ju vara det största sportsliga nederlaget för FBK som förening också. Med tanke på att det var uppdukat för fest i Karlstad inför match 6 och sen spikade Liv igen resten av finalen. Och media tyckte att det var “skönt att slippa åka ner till Jönköping en vända till efter match 5” enligt vad ryktet sa. Och att bli överkört 5-0 i “game seven” måste ju kännas :smiling_imp:.

Ibland när det blir för jobbigt med uppsnack inför matcher mot t ex Hästen så brukar jag veva om guldmatcher på Youtube. Vilken förening HV71 är egentligen. 5 guld, 4 st i OT och 2 i game seven. Och däremellan kvartsfinalförluster mot Cluben, 0-4 mot gnaget efter serieseger och en historiskt tafatt insats med degradering i fjol. Jag tror att mitt liv har förkortats med flera år genom att vara fan av detta lag, men det tar jag gärna :smiley: . Hellre än guld efter 4-1 i en ljummen match fyra eller fem som Lakers håller på med :wink:.

Nu hoppas vi på att Tommy får skapa sitt bästa hockeyminne. Att som nykomling ta guld 2023 :wink:

I januari månad skrev jag ett inlägg här att oavsett hur säsongen slutar så vill jag inte se Samuelsson i HV nästa säsong. Vi var under en lång tid i en rejäl svacka framförallt spelmässigt men till en viss del även resultatmässigt. Övriga lag listade ut hur man skulle spela mot HV. Sen fick vi en liten boost med spelare som Powell, Kelleher m fl som gjorde att vi kunde ta oss över mållinjen. I och med det förtjänar Samuelsson en ny chans. Men det är en lågoddsare att Samme blir den första tränaren som får sparken kommande SHL-säsong. Det är en stabil tränare att ha i HA, men är långt ifrån en modern nytänkade coach eller någon som kan göra förändringar när spelet hackar. Han är i väldigt mycket i behov av en stark trupp som jag hoppas han kommer få.

Tycker det offensiva spelet saknade en plan stundvis, jag hade i alla fall svårt att se hur man ens försökte ställa upp för att spela sig in. Mycket dump och tillförlit till skickliga spelare som var för bra för ligan. Det kan bero på att de andra lagen läste av och började ställa upp köttmur i mittzon och plan b var kanske just att dumpa på grund av det. Kanske blir det lite annorlunda i SHL när man möter mer spelskickliga lag och problemet inte riktigt blir det samma. Men jag är inget fan av taktikern Tommy. Och har väl inte riktigt varit det från hans senaste tider i ZAIK och fbk heller.

Tycker också att vi saknade ett bra grundspel förra säsongen och lyckades gå upp med ganska mycket tur faktiskt.
Ett bra PP och ett grymt BP avgjorde samt en het Foppa och en inlånad Växjökeeper. Även Lövens backskador spelade in.

Tycker absolut spelet 5-5 borde sett bättre ut med tanke på resurserna vi satsade på truppen och förutsättningarna vi hade jämfört med övriga lag i allsvenskan. Så är inte imponerad av den delen även om Tommy säger rätt saker och har en bra kravbild.

Har känslan av att vi kommer att behöva en ny modernare HC om vi ska gå för guldet framöver.

Man undrar vad Hv skall ha för tränare för att folk här inne ska vara nöjda. Tom när vi vinner både serie och slutspel så är tränaren ändå inte riiiktigt så där bra som man skulle vilja.

Skulle gärna vilja att nån förklarar vad för typ av tränare Hv ska satsa på? Och varför?
O komma med en riktigt bra motivering till varför inte Tommy är tillräckligt bra?

Enligt mig är han som gjord för uppdraget. Han verkar kunna få en grupp att jobba åt samma håll. Han ställer krav, men är ändå inte den här tränaren som gapar skriker o sparkar sönder saker. Enligt mig är han en av de bästa tränarna Hv nånsin haft. Topp 4 skulle jag säga.
Pelle
Kenta
Janne
Tommy.

Verkar vara väldigt omtyckt av spelartruppen också. Hört det tidigare i år från den befintliga truppen, men Åkerman hyllade ju Tommy i “Blåa Vibbar” podden ocksåå.

För att hålla oss kvar i SHL tror jag Tommy är rätt typ av tränare. Att han är kvar som de on 2-3 säsonger tror jag inte. Han kommer vara kvar över säsongen och kanske nästa. Därefter kommer man nog gå på en ny tränare med lite nyare och modernare ideer. Sen är väll Tommy än av de äldre gardet som faktiskt anammat mycket av de yngre och moderna hockeyn och försöker mixtra ihop de till en bra mix.

Bara för att man kan tänka sig att byta tränare nästa säsong betyder ju inte att man tycker nuvarande tränaren är dålig.
Man byter ju bara om man tror att det kan komma in en bättre HC och som passar bättre in i det man vill uppnå.
Man byter helt enkelt ut en bra mot en ännu bättre. Jag ser inget konstigt i detta, tvärtom. Mycket bättre än att behöva ersätta en dålig i panik.

Vi ska ligga i framkant med allting och inte vara nöjda om vi tror det finns något vi kan göra eller anställa som är bättre.

Därför tror jag att vi kommer att behöva titta på hur vi vill ha det nästa säsong när vi förhoppningsvis satsar mot toppen igen.

Lite som ovan är inne på. HV har allt för länge “nöjt” sig med saker och ting. Och häri ligger väl lite “problemet” med Tommy.

Jag tror han var helt rätt man att ta in när vi åkte ur. Eller ja, det var han ju uppenbarligen med tanke på att vi gick upp. Med tanke på hur silly hittills utspelat sig tror jag Tommy fortfarande är rätt man. Vi ser ut att få ett på pappret lag som är botten 4. Då handlar allt om att få ihop gruppen. Och här är Tommy rätt person.

Men sen handlar det ju om att ta nästa steg. Klubbar som ligger i framkant har vågat testa nytt, oprövade kort. Abbot i Rögle. Mitell i FBK. Pennerborn i samma föreningen. Hallam i Växjö.

Nu kanske någon slänger fram Rahm och Lindbom som exempel och säger att HV minsann också testat. Jo, så är det. Men till skillnad mot andra lag har HV fortsatt in absurdum även när det inte funkat. Så. Jag hoppas också det här är Tommys sista säsong. Nästa år vill jag se ett fräscht namn. Funkar inte det, ja då testar vi något nytt, och igen om det så behövs tills vi träffar rätt. Ska HV ta sig fram som en förening måste man våga och samtidigt ställa krav.

Yes! Lite tränarcirkus var ju längesen. Vi testar och testar. Skapar en bra bild av föreningen när vi äntligen börjar komma på rätt köl igen. Tänk om vi har hittat rätt? :wink:

Sorry. Provocerar lite bara. Är oxå sugen på nåt nytt framöver. Vem ska vi chansa på? Tyringes assisterande? Skojar igen. Nä men sno Filander från IKO?

20 frågor med Tommy på SHL.se

Han är så otroligt helylle att man blir lite irriterad… :smiley:

Vad har gjort att gruppen kommit ihop så pass snabbt, var en fråga.
Är övertygad om att Tommy är en stor anledning till det. Han är ju superproffsig och helt dedikerad. Tror att gör det mesta helt rätt ledarskapsmässigt. Jag kan inte riktigt bedöma hockeystrategi på denna nivån men som ledare är han magnefik är min uppfattning.
Folk lyssnar på en sån ledare och köper sin roll.

Tommy håller inte. HV gick upp på grund av individuella prestationer, inte på grund av ett bra grundspel. Och med tanke på hur detta startat så…. Riktigt illa.

Hv gick upp pga av en riktigt bra sammanhållning i laget. Laget spelade just som ett LAG. Skulle vilja säga att Tommy o stille var högst delaktiga i det.

Nä jag tycker du har fel här, detta beror inte på Tommy. Att Bödker, åker ett varv runt målet med pucken istället för att knäppa iväg ett skott när han har en solklar målchans är inte Tommys fel. Att André missar allt är inte Tommys fel, att teden är under isen är inte tommys fel,att backsidan är urkass är inte Tommys fel. Vi skjuter 37 eller va de 38 skott idag. Då måste man sätta fler chanser.

Litar till 100 procent på denna tränarstab. Jag tror att dom är helt rätt människor att få spelarna att inte börja tvivla.

Spelet ser bättre o bättre ut. Tror snart de lossnar. Eller jag hoppas de iallafall.

Om det handlar om att få ihop gruppen för att hålla sig undan kval. Ja, då kanske Tommy är rätt man. Handlar det faktiskt om att nå slutspel och ta steg mot toppen. Då är han det inte.

När HV värvade Tommy skrev man 2+1. Hoppas man inte gör något förhastat och förlänger hans kontrakt under säsong. Här bör man vänta och se. Är HV ett bottenlag i säg december/januari bör man avstå förlängning. Ja, förutsatt man inte gjort sig av med honom tidigare. Absolut inte osannolikt.