Tråden om Tommy Samuelsson

Jag var på en föreläsning med Samuelsson där han i detalj gick igenom spelsystem, varianter och spelidé. Det jag kunde konstatera efter den föreläsningen och hur säsongen såg ut så kan jag torrt konstatera att i princip så nådde laget inte alls nivån där man var i närheten av att nå ens grunderna i spelsystemet. Man nådde vissa delar då och då, men absolut inte med kontinuitet. Därav min uppfattning att det var mera på grund av spelares individuella prestationer som HV faktiskt tog steget upp.

Tror han är helt rätt man. Han har nämligen lyckats med båda två. Ett antal gånger. Vill minnas att innan han tog över ZAIK. Så hade dom en period som övre botten/mittenlag. Han gjorde ZAIK till topplag igen. Han förde Hv tillbaka till shl första året. En bedrift i sig.
Han har vunnit en hel del. Så nog har han kvalitéer att göra Hv till topplag igen. Är inte där de brister.

Borde sparkas nu! Håller inte alls med att försvaret är bra och allt som saknas framåt är mer kroppar på mål. Har noll förtroende för den här gubben längre.

Vi hade i princip ett allsvenskt allstarlag ifjol men hade ändå inte ett fungerande spel under stora delar av säsongen och var på håret att missa den “givna” uppflyttningen, jag ser det som att vi gick upp trots Tommy, inte tack vare honom…

OBS!!! [i] mitt ursprungsinlägg som blivit citerat innehåller ett grovt faktafel från min sida, Samuelsson har aldrig fått sparken från Leksand,han har faktiskt inte ens tränat dem, jag tog fel på person och ber ödmjukast om ursäkt till Tommy för detta och även till alla andra om jag förvirrade någon genom detta detta fel från min sida.

Uppenbart funkar det inte i år med Tommy, spelarna saknar helt självförtroende och det klassiska att det behövs en ny röst är tydligt trots att man kan se det som en klyscha att säga så, behövs dock även nya spelare för att få in ny energi och nystart.

Jag föregår nu modsens dom över min felaktiga info i ursprungsinlägget detta och lämnar frivilligt, ha det bra alla.

Mycket snack om vad Tommy gjorde typ 2007. Det är tyvärr 2022 just nu.

Tommy Samuelsson har väl aldrig gjort superfiasko med Leksand eftersom han aldrig någonsin tränat Leksand!

Du har helt rätt zico. Jag blandade ihop Samuelsson med Leif Carlsson, också en fbk:are. Ber alla om ursäkt om jag förvirrade någon, ett hårt slag för mig som perfektionist att ha så grova faktafel. :blush:

Så nu avgår jag före honom, håller dock fast vid att han inte fått ut ens i närheten av lagets kapacitet varken i fjol eller nu och han borde få gå.

Nu förstår man ju att han ska svara så för att verka ha kontroll men att det inte är lite jobbigt vore ju märkligt.
Kanske är bra nån gång att erkänna att det faktiskt är en tuff sits men kanske inget han ens känner. Han ser kanske mer än vi ser, som skapar nåt slags lugn…

sverigesradio.se/artikel/hv71-n … ar-jobbigt

Intressant intervju med TS jp.se/2022-11-04/pressade-l … -jag-sager
Nu börjar det komma mer verklighetsförankrade svar.

Bl a ” Många tycker ni ska värva in mer spelare. Är det rätt väg att gå tycker du vill du hellre ge dagens trupp chansen att vända på situationen?
– Återigen är det nutid vi måste prata. Vad som händer imorgon eller nästa vecka kan vi inte påverka. Men vi verkar i en business som är föränderlig och då förstår du nog vad jag säger. Så här långt har vi inte räckt till och man kan inte vänta hur länge som helst.”

De skriver också om problemet med tekningar, skott, målskytte… saknar kvalitet i offensiven. Att de är bra i spelet utan puck.

Ulf Dahlén om huruvida tränarna sitter säkert. Surprise, surprise. Att sparka tränarna är ”det sämsta HV kan göra”.

”Jag var själv i den situationen i HV. Vi vann många matcher före jul men fick ändå gå”.

Avdelning: Ja ä int bitter

Klart som tusan en gammal tränare aldrig kommer säga att en tränarkollega borde få sparken. Det ligger i deras intresse att klubbar inte ska ta till tränarsparkningar som ett alternativ. Dessutom är han ju bästa polare med Nubben, så hade varit vääääldigt oväntat om han haft någon som helst kritik mot Nubbens nya lag.

Inte heller oväntat att Thörna tycker att tränarna borde sitta säkert och att han också hyllar Tommy och Stille, då han själv, vilket han påpekar, fick möjlighet att spela under dem förra året. Där är avståndet helt enkelt lite för nära för att jag ska ta hans svar på allvar.

Däremot. Kolan, som inte varit i klubben på flera år och numera är bosatt i Leksand, har en helt annan syn. Vi kan väl säga att Kolan bidrar med ett nödvändigt utifrånperspektiv.
”Trots att HV är en nykomling är det en stor förening (…) Det går ganska fort nu och de behöver poäng omgående. Får de inte det blir jag inte alls förvånad om det sker en förändring snart”.

Jag håller helt med Kolan. HV är en stor förening och ska inte acceptera vilken skit som helst (nu syftar jag på resultaten, inte Tommy) och agera därefter (vilket för Tommy tyvärr innebär en fot i baken).

Jag frågar mig då, i vilken värld är vi bra i spelet utan puck?

Varför står denna karln i båset över huvudtaget? Hans enda uppgift är att coacha laget men inte ens det klarar han av, han bara står där och ser allmänt vilsen ut. Han peppar ju inte ens, ingenting händer. Hade vi fått en 5-0 ledning så hade Tommy och co. hittat en väg att förlora. Är så uppenbart att laget behöver någon som ser brister och kan agera därefter. Sen har han mage att stå i intervjun efter matchen och konstatera att laget tappade allt, ja det tror fan det när du bara står å glor! Bort med Tommy och in med Fagervall.

Men va fan…Fagervall??? Att bara nämna den mannens namn är ju liktydligt med garanterad nedflyttning. Du måste skoja.

Jag skojar inte, fullt allvarlig. Allt och alla förutom Tommy skulle gör skillnad.

Fagervall har väl egentligen bara misslyckats de senaste åren.

Underpresterade med ett hypat Luleå i SHL.
Gick tungt med Löven fram tills Kentää kom in och styrde upp.
Floppade i Malmö och fick sparken.
Åkte ur med Djurgården. Underpresterade i allsvenskan och fick sparken.

Det närmsta jobb Fagervall bör vara är ett nåt i division ett.

I HV, nej tack. Skulle han ta över kan vi nog stänga ner säsongen direkt och istället börja ladda för en säsong i allsvenskan.

Vi såg det redan i Allsvenskan att vårt spel inte håller måttet! Det som räddade oss upp berodde på skickligare spelare och inte på vårt egna spel!
Tommys spelidé är ur tiden och en yngre modernare vore på sin plats. Varför ska Hv alltid ta in rutinerade med en ålder över 55!?
Vill man bli en ledande klubb så måste man ha in tränare som har hängt med i SHL utveckling och vet vad som behövs för att lyckas.
SHL går snabbt vilket jag inte tycker vi har material för utan vi känns segare än motspelarna.
Sen skickar vi den svarta när vi ska anfalla vilket är idiotiskt! I försvaret ska man överbelasta för att vinna puck men där är vi inte tillräckligt starka för att vinna den och därmed få det stor fria motståndare framför mål vilket har kostat oss en massa poäng!

En tränare som kräver hårt jobb och inga primadonna-fasoner skulle jag förespråka. En Peter Andersson typ. Spelare som Peterson som glider runt på en skridsko och lever på sin talang håller inte i SHL där det krävs max jobb i varje byte.

Tycker fortfarande att det var synd att det inte fungerade med Rham. Han var en perfekt framtidsman för HV men vi vet ju alla hur det gick och en återkomst känns ju minst sagt trolig…

Snart har halva säsongen gått och vi ligger näst sist. Det har inte ens varit rykten om att Tommy sitter löst. Vi har varit bra det sista förutom de två sista matcherna men hur man än vrider och vänder på det så är vi fortfarande näst sist. Borde det inte finnas åtminstone en liten antydan till att ta in något nytt?

Ska vi ta in nytt så ska det vara något som är bättre och som tillför något mer, och det tror jag inte finns för stunden. Om man däremot “tappar omklädningsrummet” så är detta oundvikligt, men så verkar det inte vara. Däremot kanske man behöver ge tränarstaben utökade resurser.