Tråden om Tommy Samuelsson

sparka tidernas sämsta tränare ishl nuuuuuuuuuuuu

Man kan säga mycket om Tommy och att han borde gått redan i October.

Men att han skulle vara tidernas sämsta SHL tränare gör mig förbannad att läsa. Det är väldigt fakta löst.

1 gillning

Håller med att Tommy är en fantastiskt framgångsrik person både som spelare och tränare. Som spelare har han medaljer i alla möjliga valörer från SM, VM, JVM och OS. Även några säsonger som proffs i Centraleuropa. Och som tränare som visas ovan inkl jobb som tränare och assisterande i Sverige, Österrike, Tyskland och Schweiz.

Men varför då denna handfallenhet i dagens HV71? Ett mysterium.

Om man leker med tanken att Tommy som FBK:are egentligen hatar HV71 och vill sabba för föreningen så hade det förklarat mycket. Och då kanske i konspiration med eller manipulation av Nubben med obalanserat, undermåligt men ganska dyrt lagbygge. Men inte så troligt mtp att han flankerats av Stillman. Eller är det en slags konspiration från personer som anser sig tidigare blivit dåligt behandlade av klubben? Johan Lindbom fick sparken trots SM-guld, Stillman fortfarande traumatiserad från AJ-gate???

Jag överdriver jag vet - men varför då denna hopplösa dump-and-chase och ständiga tombola-laguppställningar? Detta är inte ens omodern svensk hockey (kanske i AHL) utan jättedålig hockey och coachning.

Ursäkta men jag behövde lite terapimonolog.

@Lexhed,

Jag tror helt enkelt att gnistan hos Tommy har försvunnit och tiden runnit ifrån. Läser du vad Dick och Sanny skriver så tycker de att han är den bästa coach de haft. Man borde ha bytt ut Tommy i Oktober och absolut senast innan jul. Men nu gjorde man inte det.
En ny tränare kommer inte hinna revolutionera sättet HV spelar hockey på. Däremot så kan spelarna få en direkt kick av ett tränarbyte och prestera bättre under en kort period. Därför tror jag man håller på den optionen fram till ett kval, eller om prestationerna börjar bli sämre.
HV är inte ett vinnande lag just nu, det är hårda fakta. Men dock spelar inte HV så jävla dåligt. PP ser helt ok ut, man får ett bättre tryck på motståndarna än vad man fått på flera år, men det lilla sista saknas. Man hade 4 ramträffar igår och flertalet mot Örebro. Det är inte så mycket som fattas för att HV inte bara ska prestera som ett mittenlag då man faktiskt skapar chanser som ett mittenlag för tillfället. Därför tar man inga risker just nu med att låta Tommy gå. Man avvaktar tills sämre prestationer kommer och man är tvungen att väcka laget.

Sedan en fråga, vad är det som är annorlunda med HVs spelsystem gentemot SAIK? De försöker göra exakt samma ingångar i zon. Det är bara det att HV inte är synkade i det de gör. Motståndarna får stopp på HV mycket enklare då spelarna inte vet var de andra är.

Skiter fullständigt att han var bra för 10 årssedan men de kanske passar bra i hv mentalitet man kör på bäst före datum som gått ut och skiter i nuet. Nu är han sämst och det visar också resultat och hans taktiska upplägg är horribelt bland de sämsta jag sätt, bra mycket sämre en jävla korp tränare i Bagdad.

Hv en klubb i bäst före datum som gått ut, så då passar Tommy in perfekt.

Nu skrev du ju iofs att Tommy är tidernas sämsta tränare i SHL inte att bäst före datumet gått ut.

Skiter fullständigt hur han var för 10 årssedan just nu är han tidernas sämsta coach med tanke på material och förväntningar och prestation. Sen visst var han en mycket kompetent tränare tidigare absolut men inte längre.

Eeh, nej. Logiken fallerar väldigt mycket om man ska räkna bort en jäkligt stor del av hans karriär för att sedan utnämna honom till “tidernas sämsta tränare i SHL”. Du kan använda denna säsongen och argumentera för att han är säsongens sämsta, men om ditt argument är att han är tidernas sämsta pga. denna säsongen och inte räkna med hela hans karriär i SHL så finns det ingen logik.

Svaret på vad som skiljer i spelsystem är att det inte skiljer. Tommys spelsystem är samma som SAIKs.

Det som skiljer är skickligheten hos spelarna. SAIKs spelare klarar av spelsystem. Det gör inte HVs.

ZAIK håller ihop laget och är samlade över hela banan, vilket gör att de kan sätta press på motståndarna och överbelasta var de än är på banan.

HV håller inte ihop laget, utan hamnar ofta i ett läge där laget blir långt på grund av avståndet mellan backar och forwards. Det gör HV väldigt känsliga för spelvändningar och kontringar. Samtidigt har HV väldigt svårt att själva vända spelet med kontroll och skapa kontringar som mynnar ut i 3 mot 2 eller 2 mot 1. Ofta blir det en dump eller så är det enmansanfall, där övriga åker och byter.

Så som jag sagt många gånger tidigare så taktar inte spelsystemet med spelarnas skicklighet. Däri ligger det stora problemet som jag ser. Och tyvärr är SÅS, sedermera SÅB, helt oförmögna att ändra till ett spelsystem som bättre taktar med spelarnas skicklighet. Hade man gjort det tidigt på säsongen, alternativt bytt tränare, så är jag övertygad om att vi åtminstone hade varit i paritet med Luleå, Oskarshamn och Linköping i tabellen.

SSB… Inte SÅB. Å:et är ju inte kvar

Visst hyllar du Samuelsson som för ev ner hv i avgrunden igen sin expertis men jag står fast att denna säsong är han tidernas sämsta tränare för han är helt värdelös att sätta ett spelsystem som passar de spelar vi har. Man ska hyllas när man är värd det sen ska man sågas också när man värd sågas. Nu väljer jag såga han längs anklarna för jag tycker detta är det sämsta taktiska upplägg under de 34 år jag levt. Bra mycke sämre än Rahm han fattade iallafall att sitt system inte funka, det gör inte Samuelsson

@mrnorrland
Ingen på detta forum hyllar Samuelssons insats i år. Istället säger 100% att hans bäst före datum passerat. Men för att kunna hålla en rik diskussion så måste man hålla sig till fakta, du låter känslorna svalla över och sågar hela Tommys karriär.

Visa känslor är fint, men man måste hålla sig till fakta. Annars går det inte att diskutera. Det blir som att snacka koranen med en taliban eller integration med en ny-nazist.

3 gillningar

Vilken del av mitt inlägg hyllar Tommy Samuelsson? Du får mer än gärna peka ut och citera den delen. Annars verkar det mer som att du försöker med den berömda “debattekniken” att lägga på åsikter på de som inte håller med en som de inte har och inte har yttrat för att på det sättet förminska vad de sagt, vilket är allt annat än en bra debatteknik.
Det är inte en hyllning till Tommy Samuelsson att säga att din logik inte håller genom att endast titta på en datapunkt (denna säsongen) och därefter dra slutsatsen att han är sämsta tränaren genom alla tider.

2 gillningar

Sen har ju många tränare misslyckats i hv de senaste 5/6 åren vilket är kanske göra med kulturen i klubben o man reda. Låst spelsystem och tränare. Bara en marionettdocka i ett system som ingen får ändra av ledaren

1 gillning

Jag vet inte om jag ser likheterna mellan det SAIK utför och det vi försöker (?) göra?
Kanske är det pga att vi gör det så dåligt som medför att en lekman som jag inte ser några strukturer eller spel som återkommer, vilket är hur jag som lekman identifierar ett “system”.

Jag ser mest kaos och individuellt lösta situationer, där den enda gemensamma nämnaren är att vi dumpar puck (förgäves) i kortsargen alldeles för ofta.

Som exempel låt mig ta ingångar i zon i PP. Där körde vi länge med att puckstark back förde puck över egen blå och “utmanar” mot ett i mittzonen uppställt försvar, där nitar man och sätter tillbaka pucken på forward som kommer med fart. Det där har vi gått ifrån nu, men just det “systemet” såg man ofta. Ibland bra, ibland dåligt, men det var där, match efter match.

Samma exempel kan nyttjas på ingångar i zon 2017 då man bytte kant genom att spela back-back och sen fram på forward vid offensiv blå etc etc…

Hahaha! Det har du helt rätt i!

Eller SBS – skit bakom spakarna :man_shrugging:

1 gillning

Det var DÄRFÖR dom ville ha Challe, för att göra det extra tydligt!

Funderar över varför han splittar Petersson, Shore och Miele

Har han avgått än?