Tråden om vår nästa tränare 22/23 och framåt

Oavsett var man står i frågan i dagsläget så är Tommy näppeligen en framtidsman. Han har haft 1.5 säsonger på sig att visa hur vi skall spela hockey och det har knackat remarkabelt mycket under den tiden. Till det har han kunnat dirigera in spelare till truppen relativt ostört och det har inte imponerat. Det finns säkert massor av bra att säga om honom, men jag råder er att göra det i tråden som har hans namn. Här diskuterar vi vad som komma skall.

Jag såg att Peter Andersson nämndes och blev iskall och likstel.

Min första tanke är att lösa ut Mikael Gath. Sluta med Lillis-Tommy-BÅG-Bulan-Tommy Söderberg-Curre Lundmark-värvningar. Och ni med AJ-tourettes, silvertejp är er bästa kompis.
Bara köp. Fram med cashen, lös det.

Så, jag lägger mina ägg hos Mikael.

Fördelar:
Född 77, så inte lastgammal. Spelade hockey på SHL-nivå när vi tog vårt 4e SM-guld.
Verkar kunna ha en egen åsikt.
Har varit ass coach i SHL.
Gjort det bra i KIK.

Nackdelar.
Har inte bevisat sig på SHL-nivå.

Vad spelar KIK för hockey? Om det vet jag för ĺite för att ge mig in på en analys, så jag kapitulerar och erkänner att jag inte vet så mycket om denna Mikael. Låt oss crowd source-a.

Eller vem har ett bättre alternativ?

Får jag välja fritt blir det Martin Filander (41år), Viktor Stråhle (33år) eller Jonas Rönnqvist (49år). Nån av dessa herrar hade jag mer än gärna sätt i Hv71. VIll verkligen ha in något yngre tränare med mkt hunger mm. Rönnqvist är lite “äldre” men en väldigt disciplinerad tränare som är grym på försvarspel.

Behåll Tommy och Stillman. Ersätt Åkerman.
Förstärk laget. Vet ej hur pass delaktig Tommy varit i att behålla spelare som Billins, Matson, Bröderna etc men det är ju pinsamt vad trubbiga våra forwards är.

Kör som bara fan efter uppehållet. Jag tror det kommer gå vägen till en 11e plats.

denna gubbe är ledig: hockeysverige.se/2022/11/06/joh … av-sc-bern

Johan Lundskog

men jag är inte så pepp på denna gök.

Viktor Stråhle visade vad han kunde i finalserien. HV hade på allsvensk nivå 4 st 1a femmor och Björklöven var rakt av otäcka att möta. Styrkan jag såg hos Stråhle där och då var att han snabbt verkade kunna läsa av vad HV gjorde och möta upp det. När HV gjorde nått annorlunda så anpassade han sig och mötte upp det med.

Det kändes ofta som att inget fungerade riktigt bra mot Björklöven och det tror jag är ganska mycket hans förtjänst och är då på så sätt exakt det vi behöver just nu.

Jonas Rönnqvist lägger jag 80% av mina stålar på.
10% lägger jag på Bulan som skulle sätta eld i röven på våra bekväma spelare.
Sen de sista på Rönnberg som nog skulle behöva en nytändning efter alla år i Frölunda.

Vill ha in någon med pondus som visar känslor när vi spelar skit!

Johan Lundskog tack.

Önskade Gath i nån annan tråd, håller fast vid det. Karlin vore ju inte heller fel, men att Modo, som ledare av HA, skulle släppa honom känns knappast realistiskt.

Vi kan avskriva Peter Andersson (om det ens någonsin var aktuellt). Klar som assisterande tränare i schweiziska bottenlaget Lausanne.

aftonbladet.se/sportbladet/ … r-lausanne

Jag vet att det troligtvis är omöjligt att få, så detta kanske borde höra hemma i drömtråden, men jag hade gärna sett Jeremy Colliton som tränare.
Ung tränare, född 1985, gjorde det väldigt bra i Mora och fick upp dem i SHL.
Har fått erfarenhet som huvudtränare i både AHL samt NHL.
Var väl assisterande för Kanada under OS vill jag också minnas, samt fick hoppa in som huvudtränare en match då Claude Julien blivit skadad/sjuk.

Han har dock ett AHL-kontrakt just nu hemma i Kanada och han valde att lämna Mora precis efter SHL-avancemang då han ville närmare hem, så det lär vara ett riktigt långskott.

Spännande, men kanske omöjligt att få om killen inte vill bo på denna sida pölen. Fast, Jönnet är ju lite trevligare än Mora. Just sayin’ :wink:

Stråhle är ett av många intressanta namn.

HV-tränare har de senaste åren alltid sagt att de ska fokusera på sitt "eget spel” (vad det nu är?) och inte motståndarna. Men här finns det ju tränare som faktiskt kan påverka en match, eller matchserie positivt just genom att lägga fokus på motståndet. Som du nämner är Stråhle en sån.

Det var sjukt intressant att se hur han matchade Löven i finalserien. Ena dagen totalt utspelade, andra dagen ett helt annat Löven som styrde och ställde och spelade helt annorlunda.

Skönt att Peter Andersson försvunnit till Schweiz. Har skrivit på flera ställen här tidigare att jag gärna ser tränarpositionen bytt, gärna igår. Men Andersson var den sista (av de tänkbara alternativet) jag velat se. Då hade det känts bättre även om det var Bengt-Åke Gustafsson eller någon i den stilen.

Vem det än blir tror jag man behöver en kravställare, som inte har, eller vill had, en massa personliga band till spelare. Närmare en tyrann än en kompisgubbe.

Asså? AJ-sjukan lever kvar? Skulle du vilja ha en sådan chef? Varför tror du hokceyspelare mår bra av sån miljö?

Jag tycker både Stråhle och Filander är intressanta. De är yngre och står för någonting nytt.

Sedan skulle såklart tränare som Rönnberg eller Grönborg kunna göra underverk i HV.

Peter Andersson tog iofs Malmö till ett par semifinaler när de hade lag som borde åkt ut. Men då hade han Filander som assistent. Sedan blev det pannkaka med Stråhle som ass i Brynäs.

Det är synd att utländska coacher lyckas så sällan i SHL. Det hade varit intressant ifall man kunde gå lite utanför den svenska ankdammen av tränare.

Jag skulle även kunna tänka mig Anders Olsson som assisterande i HV igen. Jag tycker alltid att han försöker stå för ett visst nytänk. Jag tror han skulle kunna göra det bra med låt säga Filander eller Stråhle som head coach, sedan Olsson och Stille som ass. Där har man både rutin, taktisk förmåga och nytänk. Det är möjligt att det blivit katastrof, men det känns på något vis fräscht.

Ändå vill du ha Gath? Han är ju arg jämnt och verkar va en galning i största allmänhet.

Jag har inte hört att han är en gapare, internt. Tvärt om. Däremot säger han vad han tycker i media. Men, med det sagt så kan jag ju ha fel. Har du några datapunkter på att han har ett “hockey temper” likt Rahm?

Läs “närmare”. Sen tycker jag knappast en kravställare bör likställas med AJ (eller någon som skriker och lever jävel hela tiden). Han var värdelös när det väl gällde. Det har flera av kompisgubbarna också varit.

Mest en känsla från intervjuer och matcher att det verkar koka över ganska ofta och att han är något oresonlig men inga konkreta exempel nej. Kanske är han rätt man för HV.

Från klubbens sida verkar man tänka precis som man gjorde 20/21, att det fortfarande är “alldeles för tidigt” för att göra någon förändring på ledarsidan
Samma spade nu, gräver samma dike som då.