Tråden om vår nästa tränare 22/23 och framåt

Folk här är alldelles uppenbart extremt negativa till Montén.

Men var kommer det ifrån? Vart har ni fått denna bild att han är en helt inkompetent och usel tränare på alla sätt?

Jag känner liksom inte att jag sett honom tillräckligt för att ha en klar uppfattning. Sökte på youtube för svar och hittade det här. https://www.youtube.com/watch?v=OFuW0-tofyk

Kankse inte är mycket men ger väll nån slags bild av hur han är in aktion och tycker det ser bra ut. Han verkar ha spelarnas respekt och verkar veta ett och annat om hur man tränar ett hockeylag. Vad är det exakt som är så uselt med honom?

4 gillningar

Personligen går jag på tidigare resultat, det känns ändå som det mest relevanta att gå efter. Men det är givetvis inget facit, jag har gärna lika fel om Montén som jag hade när man ställde Lindbom i båset igen (för det kändes ju ärligt talat som ett dåligt skämt där och då).

Möjligtvis också att jag trots att han tränade i SHL för 10 år sedan fortfarande inte vet vilken hockey han står för. Men igen, jag trodde att Tommy stod för en stabil defensiv och…det var ju lite sisådär med den biten.

Tror Montén är bra för vårt HV71 och den sits vi är i. Vi är under en uppbyggnadsfas där vi behöver en föryngring av truppen. Då har ju Montén bra kontakter med unga JVM spelare likt Rönnberg hade när han gick till Frölunda och lockade dit mängder av talanger.

Rönnberg hade en liten vassare årgång men absolut att de spelare som spelade JVM håller god klass med Montén.
En hockeynörd som förespråkar en modern hockey vilket vi saknar de senaste åren.

2 gillningar

Man har kollat sig blind på hur han bla va i Timrå bla jag själv har dock börjat få en annan uppfattning av honom nu, och jag känner mer och mer att detta kan nog bli bra faktiskt. Tror Pelle kommer betyda mkt med i båset. Jag ska från och med sluta va sån gnäll röv tills Hv71 spelat 15 matcher nästa säsong. Hur som haver tror jag Hv kommer ha mkt bättre lag nästa år och bättre modernare tränare. Vet inte varför man vaknade och kännde en positiv känsla runt Hv71 i dag.

5 gillningar

Det är väl såhär man kände när nyheten dök upp.

Detta måste dessutom sättas in i en kontext. En kontext som är mycket mer emotionellt komplicerad än att behålla hoppet, att tro att det blir bra, eller till och med “välja glädjen”.

“Varför så negativa, vad är det för fel på Monten?” Är en så otroligt naiv fråga att haspla ur sig, när man tycker att diskursen på forumet inte andas den framtidstro som man själv desperat känner. Det är att negligera andras oro, genom att försöka avfärda oron som ett tecken på att man är “sämre” på något sätt. Det måste ifrågasättas varför man är tveksam, på ett sätt som positivt lagda människor aldrig utsätts för.

Så, kontext är helt annorlunda idag än när texvis Mårts plockades in. Eller som under någon gång egentligen i spektrat 1995-2010. Vi har sedan dess gått kräftgång. Vi lyckades inte med vår generationsväxling där efter 2010. Vi lyckades inte behålla farten eller kapitalisera på framgången 2017. Vi har stadigt sjunkit, halkat efter , tappat det. Ansvaret för detta vilar betongtungt på den förra styrelsen, klubb- och sportsliga ledningen.

För många här inne var degraderingen till HA den absoluta lågpunkten i livet, sportsligt sett. Till en sådan grad att det gick ut över “livet” på ett högst påtagligt sätt. Min gissning är att merparten av de som idag inte höjer på ögonbrynen över Monten, inte registrerar lika hårt på den ångestskalan. Vi är alla olika placerade på den skalan, vi har alla olika sätt att hantera sin plats på skalan och vägar att ta sig mot en ljusare plats. Vi behöver ha respekt för allt i detta spektra.

Så många fans är idag skadat gods. Skotträdda. Det krävs mindre idag för att framkalla ångest och kalla kårar, än under tiden då man kunde lita på att föreningen valde rätt i vägskälen.

I denna kontexten så är summan av namn som Charles Berglund, Kent Norberg och Tomas Monten tillräckligt långt ifrån nytt, fräscht och framåtlutat för att motivera en relativt dyster bedömning av framtiden, kan jag tycka.

Men, jag har trots detta valt glädjen. Valt att acceptera föreningens vägval. Men gudarna skall veta att den där tveksamheten inte kommer kunna raderas helt, utan kommer ligga där under ytan och gro likt mögel. Blir det dock enbart succé och strålande solsken, ja då kommer de strålarna tränga ner under ytan och sakta utplåna möglet. Men det är ju det där med röta, har man en gång fått in sporerna, såsom de släpptes in där under 20/21, ja då är det väldigt svårt att utplåna svampangreppet, utan att man river och bygger om.

11 gillningar

Mycket bra inlägg, Diabolics.

Att vissa börjar vända nu och ser positivt på tränarvalet. Ja, det är ju så människan funkar. Försvarsmekanismer osv. Man försöker hitta det bra för att kunna acceptera och gå vidare.

Och det är ju fint.

Det som dock gör det väldigt svårt för mig är kontexten. Ser att vissa nämner att Montén kommer kunna förvalta yngre förmågor och att det således blir ett bra steg i vår utveckling.

Grejen är att Nubbens uppdrag är inte att HV ska ta myrsteg. Han ska göra HV till ett topplag, nämner hans ord ännu en gång - både på kort och lång sikt.

Jag ser fortfarande inte hur vi ska kunna bli det med Nubben som sportchef och Montén som head coach.

En helt annan sak om det handlade om att hålla sig kvar kommande år och att vara nöjd om man ens fick spela slutspel. Men nu ser verkligheten inte ut så. Nubben ska göra HV till ett topplag igen.

Så tror vi att HV kommer bli ett topplag under Montén? Tror vi att HV kommer tävla om guld?

Tror folk det. Ja, då köper jag att vissa är försiktigt positiva just nu. Men tror ni det inte? Ja, då finns det ingen anledning till att ni ska se ljust på framtiden.

Jag har förespråkat Fillander sen han var assisterande i Malmö. Men det har troligen inte gått att lösa. Montén känns efter lite eftertanke som ett ok namn. Second best solution typ. Vem annars skulle de plockat? Jag är försiktigt positiv.

Jag vill vara försiktigt positiv också, men känner fortfarande att det är VÄLDIGT lustigt att plocka in en tränare som hitills har NOLL bra meriter, däremot har han åkt ur SHL med TVÅ lag…känns ju som jag hellre hade tagit tillbaka Samuelsson då typ eller vem som helst typ. Mer logiskt att chansa med Pelle G som HC, han har inte 2 lag ur SHL på sin meritlista

2 gillningar

Vi får hoppas på att han har utvecklats något på 10 år. Jag har svårt att se att han stagnerade där och då. Troligen är han inte samma människa eller samma tränare då, som nu. Med det sagt har jag också en olustig känsla över detta.

Jag hade också gärna sett Filander. Eriksson definitivt. Om det nu inte gick hade jag föredragit att man plockat in ett fräscht namn. En tränare på framåtmarsch i allsvenskan. Kimby hade faktiskt känns betydligt hetare. Eller varför inte Stråhle? Lundeskog? Det hade kanske känts ovisst precis som idag. Men man hade kunnat hoppas och tro mer än vad man gör idag. Deras historia är ju mer oskriven än vad Monténs är.

Och den viktiga frågan i fallet Montén är fortfarande.

Tror du att HV kommer bli ett topplag med Montén? Det är i den kontexten Nubben rekryterat honom.

2 gillningar

Lång tråd om Tomas Montén som inte är klar officiellt - 3 år…
Personligen vill jag se Leif Boork, min personliga favorit.

Lite off topic:
Har varit inne och läst lite på Brynäsfansens version av detta forumet.
Kan konstatera att vi som skriver här är NÅÅÅÅGOT snällare i vårt sätt att uttrycka oss.
Herregud vilken vokabulär de använder sig av från flera händer i Brynästräsket.
Måtte inte detta forumet hamna där.
Men det kommer aldrig ske med mods som Diabolics!
Ett stort tack för det!

Till detta är det ändå intressant att läsa hur man från Brynäsfans sida verkar ha släppt alla spärrar och går lös på allt som över huvud taget är möjligt att gå lös på…
Har de inga mods alls på den sidan?

Tillbaka till huvudfrågan dock:
När kommer beskedet att det är klart med ny HC?
Märkligt att det inte har deklarerats från HV än :thinking:

4 gillningar

Enligt nubben ska det komma i början av veckan.

Ja jag tror vi har ett av Sveriges bättre hockeyforum även om en del spelare o ledare får lite väl mycket skit ibland.

6 gillningar

Noll bra är att ta i lite. 2st JVM silver och 2st JVM brons. Sen har han varit HC 2 säsonger i Elitserien och de för 10 år sedan och då i ett Timrå som var konkursmässiga. Jag själv var kritisk i början, men tycker det känns helt oki speciellt om Pelle och Helmersson kommer med.

Montén och jag är snudd på jämngamla. Om jag går tillbaka till mig själv, hur jag var i min yrkesroll för 10-talet år sedan till nu, erfarenhet och kunnande har ökat enormt mycket. Går inte på något sätt att jämföra då och nu.

Jag ser det på samma sätt med Montén. Att han hade dåliga resultat för så lång tid sedan i Elitserien är preskriberat. Ge honom chansen att bevisa att han är rätt man för HV71. Löser han inte uppgiften tror jag inte det är några som helst problem för Pelle G att direkt axla den manteln i så fall

9 gillningar

Jag tror du läste in väldigt mycket mer i mitt inlägg än vad jag faktiskt sa och menade. Jag var absolut inte ute efter att invalidera någons oro. Det var mer en ärligt menad fråga. Jag har nämnligen inte alls en lika negativ bild av Monten men jag har också vaga minnen av vad som hände för 12-13 år sedan. Det jag tänkte var att ni som är negativa kanske har en tydligare bild. Går kanske att läsa som kritik men det var inte så det var menat.

Ju mer fakta och substans vi har att diskutera ju tydligare bild kan vi skapa av vad det är för tränare. Min bild änsålänge är att det är ett intressant men relativt oprövat namn. Är det mer baserat på en magkänsla och den magkänslan inte är bra så har jag full respekt för det med.

1 gillning

Jag riktade mig inte till en enskild person med mitt inlägg, inte heller var det svar till ett specifikt inlägg, utan det skall ses mer som en del i diskussionen mellan team “halvfull” vs team “halvtom”. Jag slår ett slag för alla de som inte klarar av att hitta en ljus sida i allt som föreningen gör, baserat på hur raserat förtroendet är nu, sedan i princip 2011, men specifikt sedan säsongen vi föll ur SHL. Jag vill påvisa att den kontext vi just nu har, så omöjliggör den (för vissa) att acceptera att föreningen vet bäst, i de vägval de gör just nu.

3 gillningar

Ja även jag som en glaset-halfullt person har börjat bli lite desillusionerad och ställer mig också tveksam till påståendet att föreningen vet bäst. Att jag fortsatt intalar mig det är väl nån slags mental försvarsmekanism kanske då man ändå inte kan påverka det. :joy:

Känslan är verkligen att varje säsong kan bli allt mellan himmel och pannkaka. Vad blir det nästa år? Ingen vet. Förhoppningsvis har vi tagit med oss nått iaf från förra året och kan spela en bättre ishockey från start oavsett vem som är tränare.

1 gillning

Stora problemet med Montén är att han gjort konstiga laguttagningar och inte verkar särskilt bra när det gäller att hantera unga spelare. Sverige har underpresterat på u20 nivå under hans ledning.

Han är dålig på det som sägs vara hans styrkor.
Kommer bli ännu en dyr säsong om vi låter Nubben hållas.

Hoppas så klart att det går bra för Hv men om nästa säsong går åt helvete hoppas jag man agerar redan efter fem omgångar och rensar ut Nubben och hans polare.