Tråden om: VM 2013!

Totalt ointressant turnering, egentligen. MEN - vilket sagolikt lag Kanada verkar få ihop…

Forwards som är klara just nu; Steven Stamkos, Tampa, Taylor Hall och Jordan Eberle, Edmonton. Claude Giroux, Matt Read och Wayne Simmonds, Philadelphia, Eric och Jordan Staal (Kanadas Oscar Sundh), Carolina och Ryan O´Reilly och Matt Duchene, Colorado.

J-vlar vad skoj det ska bli!

Själv ska jag upp och se Tre Kronor möta Tjeckien nästa lördag, hoppas på bra drag i Globen

Ja Kanadas akilleshäl utifrån truppen än så länge är deras målvakter. Inte precis dream team där precis men samtidigt så kan man ju se att bröderna Staal inte har höjt sitt Carolina ett smack. Men ett landslag är alltid ett landslag.

cadaza, absolut. Samtidigt var Jordan Staal MAGISK emellanåt i Pens. Giroux är en av NHLs bästa forwards. När han är på humör är det egentligen bara Crosby/Malkin som konkurrerar.

Jag lär nog titta på ett par matcher om jag är ledig. Bra hockey är bra hockey.

Efter turneringsvinsten nu (som jag eggentligen inte alls bryr mig om) och att Jämtin får chansen så kommer man självklart att se med andra ögon på Tre Kronors matcher.
Lycka till får vi säga.

En presskonferens där VM-truppen ska presenteras hölls idag och handlade om hockey utom just presentation av VM-truppen. Sådant brukar kallas “falsk marknadsföring”

Tycker igen att Wennerholm beskriver det bra. Läs och analysera och återkom gärna.
Håll platser öppna för storstjärnor OCH inga andra enligt mig i detta VM.
aftonbladet.se/sportbladet/k … 6686822.ab

Sen har vi Lord Leif Boork som återigen analyserar bra.
expressen.se/sport/kronikore … e-vm-i-ar/

Summa Summarum: Gamla gubbar kan, inkl cadaza och dekman :wink:

Ja NHL proffs kan man vara sparsam med men en turnering som var nyss har ingen värdemätare för mig. Det är 4 turneringar totalt där som kan skrotas.
Finland var väl det enda laget som hade sitt förmodade VMlag med.
Jag hyser inga större Guldvittringar.
Men sätt Rahimi med maximal istid så blir det nog bra :unamused: :laughing:

Startuppställning: (ej.p)
1:a Kedja
92 Gabriel Landeskog – 15 Oscar Lindberg – 27 Jimmie Ericsson

2:a Kedja
21 Loui Eriksson – 23 Niklas Persson – 28 Dick Axelsson

3:e Kedja
67 Martin Thörnberg – 19 Calle Järnkrok – 44 Nicklas Danielsson

4:e Kedja
11 Simon Hjalmarsson – 20 Joel Lundqvist – 91 Andreas Jämtin

Backpar 1
7 Henrik Tallinder – 2 Erik Gustafsson

Backpar 2
4 Staffan Kronwall – 33 Elias Fälth

Backpar 3
10 Johan Fransson – 8 Petter Granberg

Målvakt
25 Jacob Markström
1 Jhonas Enroth

Satt och kollade på diverse länders trupper och hittade en hyfsat rutinerad spelare när det kommer till landslagsspel.
Eller vad sägs om Schweiz kapten Mathias Seger? 2 JVM, 15 VM (senior), 3 OS samt ett OS-kval. Måste vara ganska skönt för de yngre/mindre rutinerade killarna att ha en sådan spelare i laget. Har även varit kapten i sitt klubblag de senaste sju säsongerna.

Fiaskostart i årets VM, Thörnberg var en enda stor besvikelse, sämst i ett dåligt Tre kronor.

Jag ställer mig väldigt frågande till uttagningen utav laget samt hur Mårts väljer att spela spelarna.
För det första så känns det jävligt överflödigt att ha N.Persson, J.Lundqvist och J.Ericsson i laget. Dessa är enligt mig tre ganska lika spelare som är väldigt lama när det kommer till spel på denna nivån. Om nu Mårts vill ha en bra tredje center som är bra defensivt varför ger han inte Andreas Falk chansen? Han har ju haft ett riktigt bra år i Tyskland och vi vet ju alla hur jävla bra han är defensivt.
Det känns som att det finns väldigt många spelare i laget som varken är defensivt eller offensivt inriktade utan är lite både och vilket inte fungerar. Det är ju bara att kolla på dagens match, vi har ju i princip inget framåt. Att Mårts sedan väljer att spela N.Persson i slutet och inte toppa laget är ju en skandal. Laget är helt enkelt för svagt. Det finns ingen spetskompetens som kan göra det där lilla extra. Loui och Gabbe är iofs två riktigt bra spelare men de kan inte göra allting själv.

Suck vilken usel start på VM mot självaste haupt-Schweiz.
Du glömde flugan pettersson Jompii. Varför fick inte han lira.

Kan bara hålla med de två föregående talarna. Ska på matchen mot Tjeckien ikväll och jag andas inte direkt optimism kan jag säga. MEN vi har sett i tidigare turneringar att Sveriges väg till gulden har inte varit spikrak, samtidigt måste man också vara realist för jag vill ha svar på frågan: Vem ska ta tag i läget i motgång?

Alla spelare bara åkte runt som jävla mähän och väntade på att någon annan skulle göra jobbet, att bara skjuta 6 skott på mål när man jagar kvittering är uruselt. En del spelare var livrädda för pucken som om de skulle bli brända om de hade den. Är spelet lika illa ikväll kommer det bli 6-1 till Tjeckien tyvärr :imp: :cry:

VM är över.
Schweiz kommer vi inte före i tabellen om inte de tappar poäng mer än oss.
Kanada har vi inte en suck emot. Tjeckerna kommer i fall de slår oss ge oss paniken att vi blir bäst 4a.
Då väntar Ryssland eller Finland.
Natti natti. :exclamation:

Så skulle det kunna bli men jag hoppas på en kölhalning av teaterproffsen från Tjeckien till att börja med men denne Salak i mål kan ju vara en livs levande vägg tyvärr.

Vinner vi dock mot Tjeckien idag så finns det chans på andra platsen i gruppen.
Finland känns som ett drömmotstånd. Dom och Slovakien. Finland har, precis som Sverige, ett ganska dåligt lag och skulle vi få in ett par förstärkningar från NHL (Sedinarna t.ex) lagom till kvarten så kan det gå vägen. USA imponerade inte heller tidigare idag mot Österrike.
Skulle Sverige dock sluta på en fjärde plats i gruppen så är det nog “bye bye” med tanke på att Ryssland troligen står för motståndet.

Fredrik “flugan” Pettersson har lördagen den 4 maj anmälts för VM-spel.
aftonbladet.se/sportbladet/h … 6720165.ab

Platsade inte Laine i Finlands trupp?

Ryssarnas lekstuga idag rår inte Tre Kronor på. Titta på Kovaltjuks strut i 3e perren. Sicka handleder.