Tråden om: VM 2013!

Jag skiter ärligt talat i vilka Sverige får möta i en eventuell kvartsfinal. Jag bryr mig bara om att dom tar sig dit! Jag har nämligen biljetter till den matchen. Eller rättare sagt, min kära hustru har biljetter till den matchen. Hon lyckades vinna 4 biljetter när Sverige mötte Ryssland i Kinnarps i Czech Hockey Games.

Hon deltog i lotteriet och lyckades vinna genom att kliva ut på isen i andra periodpausen och “göra mål” från halva plan, med “viss” hjälp av maskoten… :sunglasses:

Med tanke på den otroliga turen det innebar så vore det väl FAAN om Sverige INTE går till kvarten nu… :astonished: . Men, men jag förutsätter att gårdagens match bara var ett “olycksfall i arbetet” och att man fr o m idag kommer att glänsa!

Alla lag har nu spelat en match och Ryssland är det enda laget som har imponerat på mig.
Ryssland såg riktigt starka ut idag och kommer, som vanligt, slåss i toppen. Det sättet de spelade på imponerade på mig. Även fast de mötte ett “blåbärslag” så tog de uppgiften på fullaste allvar och verkligen gick ut körde. Bra jobbat utav coacherna.
Tjeckien gjorde ju vad de skulle igår, absolut inte mer. Ska bli spännande att se dom idag mot Sverige. De har ju onekligen ett riktigt bra lag och lyckas de få ihop alla pusselbitar så kan det bli medaljspel om ett par veckor.
Kanada vann även de utan att imponera. Första perioden var som väntat en “vaneperiod” för kanadensarna. Andra så trycker de på lite och bryter ner Danmark som inte klarar av att svara upp. USA, Finland och Sverige är de tre lagen som jag ställer mig väldigt frågande till. Alla tre lagen har potential till att slåss om medaljerna men då krävs det att allting klaffar. Gör det inte det så är det “bye bye”.

Tror att finalen blir mellan Ryssland och Kanada.
Slovakien och Schweiz är två stycken “darkhorses”.
Största fiaskot kommer Finland att stå för.

Mats Trygg stod idag för ett mål när Norge besegrade rivalen Danmark med 3-2. Även f.d HV-spelaren Morten Ask noterades för en poäng när han passade fram till Norges 2-0 mål. Trygg är ju onekligen en riktig mästerskapslirare. Jag minns förra årets VM där Trygg bombade in det ena målet efter det andra. Ska bli riktigt roligt att se derbyna mot lillebröderna Norge och Danmark.

Imponerade utav Schweiz att följa upp fredagens seger mot Sverige med att tvåla dit Kanada på straffar. Känns dock som att det är mer motståndarna/Sverige och Kanada som har underpresterat mer än att det är Schweiz som har spelat bländade hockey. De har dock ett par riktigt vassa spelare framåt och fortsätter den gamle räven Martin att spela så som han gjort under de två inledande matcherna så kan Schweiz mycket väl skrälla i en eventuella kvartsfinal.

Jag tycker att det är lite synd att det är först vid semifinalerna som man kan möta lag från den andra gruppen.
Skulle det ha varit så att gruppvinnaren i grupp A mötte fyran i grupp B o.s.v så hade det kunnat bli ett par riktigt intressanta kvartsfinalmatcher. Eller vad sägs om dessa drabbningar?

Kanada - USA
Sverige - Finland
Tjeckien - Slovakien (alt Tjeckien - Ryssland)
Schweiz - Ryssland (alt Schweiz - Tyskland)

Schweiz har varit lite “uppcomming” de senaste åren vill jag minnas, imponerande skalper har de tagit men sådär jätteförvånad är jag inte.

Kul med Trygg då han bevisligen trivs i landslaget.

Ang Haupt-Schweiz så har dom avancerat ordentligt dom sista åren och att dom klappade
till lönnlöven säger en del. Mycket starkt med tanke på Canadas lag.

VARNING: Wall of text! :wink:

Satt och fnulade nu under kvällen, då jag hade tråkigt. Vilket NHL-lag som ni tycker skulle gynna Sverige mest om de åkte ur Stanley Cup?
Jag knåpade ihop en snabb översikt över hur svenskläget i slutspelslagen ser ut, tillsammans med en liten kommentarer med mina åsikter om eventuella landslagsförstärkningar. Har försökt ta med de spelare som har fått hyfsat med speltid under säsongen och som jag ser som realistiska. Jag har inte fokuserat något på spelare från AHL.
Åtta lag kommer ju, som bekant, att åka ur slutspelet inom en vecka, vilket kan ge Tre Kronor ett riktigt intressant utgångsläge inför en eventuellt kvartsfinal. Fem platser finns lediga, fyra utespelarplatser och en målvaktsplats ska fyllas innan kvartsfinalerna börjar.

Kommentera gärna om ni vill lägga till något jag glömt. Synpunkter mottages gärna. Ska försöka uppdatera efter hand.

Håll till godo:

Minnesota: Jonas Brodin.
Kommentar: Gjorde bra ifrån sig i förra VM och kan bli aktuell om Wild åker ur.

vs:

Chicago: Niklas Hjalmarsson, Johnny Oduya, Markus Krüger, Viktor Stålberg.
Kommentar: Hjalmarsson och Oduya är ryggraden bland Chicagos defensiva backar men jag tror inte Mårts tar båda om Chicago skulle åka ur. För oss Hv-fans är det ju naturligtvis roligare om Hjalmarsson skulle få chansen. Stålberg har gjort en klart godkänd säsong hitintills och har nog större chans att få en plats än Krüger.

Just nu: 1-3 i matcher.

Detroit: Henrik Zetterberg, Johan Franzén, Gustaf Nyquist, Joakim Andersson, Mikael Samuelsson, Niklas Kronwall och Jonathan Ericsson.
Kommentar: Detroit har det senaste decenniet varit en av de svenskrikaste klubbarna i NHL. Zetterberg och Franzén är ledande spelare i klubben och Mårts tackar definitivt inte nej till dessa två herrar. Nyquist och Andersson behöver fler matcher i NHL innan de är aktuella för framtida VM, i min mening. Mikael Samuelsson hade definitivt varit en bra landslagsförstärkning om inte hans säsong förstörts av skador, ej aktuell. Kronwall är ju ett helt kapitel för sig, där han har gett namn åt uttrycket “Kronwalled” när han går in och mosar motståndare med ordentliga open-ice tacklingar. Gör bra med poäng framåt. Ericsson är en tung back med bra defensiva kvalitéer som Mårts knappast lär tacka nej till.

vs:

Anaheim: Viktor Fasth.
Kommentar: Har gjort en bra första säsong i Ducks men fick lämna över spaden till Hiller som blev Coach Boudreau’s förstaval i slutspelet. Bättre än Enroth och Markström? Nja, jag vet inte det. Dock kul för Finland om Ducks åker ur, förutsatt att Selänne och Koivu är sugna.

Just nu 2-2 i matcher.

San José: Inga svenskar här heller. Kanada skulle få en riktigt slagkraftig kedja med Thornton, Couture och Marleau om de blir uttagna dvs. Giftig kanadensisk back i Dan Boyle. Marty Havlat till Tjeckien.

vs:

Vancouver: Daniel Sedin, Henrik Sedin och Alexander Edler.
Kommentar: Vad Sedinarna kan åstadkomma på en hockeyrink, det vet alla som har ett hockeyintresse. Tillsammans med Thörnberg kan dessa herrar kanske bli intressanta, eller hur? Edler blev Canucks, poängmässigt, näst bäste back under säsongen. En klar förstärkning på backsidan för Tre Kronor.

Just nu: 4-0 i matcher.

Los Angeles: Inga svenskar. Däremot skulle Slovenien få en världsspelare i Anze Kopitar.

vs:

St. Louis: Patric Berglund och Alexander Steen.
Kommentar: Steens framfart i MoDo under hösten gjorde nog ingen besviken. En komplett lirare som Mårts borde ta emot med öppna armar. En framspelare av rang. Berglund är en riktigt pålitlig målskytt och skulle verkligen behövas i ett, just nu, ganska målsnålt landslag.

Just nu: 2-2 i matcher.

New York Islander: David Ullström.
Kommentar: Nja, ingen spelare som är aktuell för VM.

vs:

Penguins: Douglas Murray.
Kommentar: Är detta verkligen en förstärkning? Visst, killen kan proppa men jag tycker inte att han gjorde till eller från i DIF under hösten. Är värvad till Pens för att ge dem en extra dimension i det fysiska spelet och han är rolig att titta på men jag tror inte han håller på stor rink.

Just nu: 2-2 i matcher.

Ottawa: Daniel Alfredsson, Jakob Silfverberg, Mika Zibanejad och Erik Karlsson.
Kommentarer: Ryker Senators, ja då kan gamle Mårts verkligen gnugga sina små gubbnävar, förutsatt att alla herrarna vill spela. Alfredsson är ju en legend i Ottawa och en av de största ledargestalterna i NHL. Tackar han ja, då jublar jag högt. Silfverberg och Zibanejad skulle ge landslaget bättre fart, spelförståelse och målgörarförmåga. Erik Karlsson som redan har etablerat sig som en av de bästa offensiva backarna i NHL är säkerligen spelsugen efter att han kommit tillbaka från sin skada. Åker Ottawa ut, så får landslaget förhoppningsvis en riktig spets.

vs:

Montreal: Inga svenskar, men däremot namn som P.K. Subban och Markov på backsidan och Plekanec, Pacioretty och Ryder på forwardssidan skulle vara ett rejält tillskott till det, än så länge, ganska stjärnfattiga VM:et.

Just nu: 3-1 i matcher.

New York Rangers: Henrik Lundqvist, Carl Hagelin och Anton Strålman.
Kommentar: Överflödig. Vilka vill inte ha NHL:s bästa målvakt till landslaget? Hagelin skulle inte heller vara fy skam då han gjort bra ifrån sig under säsongen. Strålman, kanske. Finns bättre backar att tillgå och efter första slutspelsomgången kan Strålman få kliva undan för tyngre namn. Räknar dock inte helt bort honom heller.

vs:

Capitals: Nicklas Bäckström och Marcus Johansson.
Kommentar: Bäckström vore verkligen en förstärkning för Sverige, då vi skulle få en av NHL:s bästa två-vägs centrar i laget. Marcus Johansson stod för en ganska hyfsad säsong med 22p på 34 matcher.

Just nu: 1-2 i matcher.

Toronto: Calle Gunnarsson
Kommentar: Har verkligen slagit sig in i Toronto på allvar. En duktig back som också kan producera framåt. Ja tack.

vs:

Bruins: Calle Söderberg.
Kommentar: Gjorde en kanonsäsong i LHC och vi vet hur målfarlig han är. Har inte fått någon speltid alls under slutspelt och jag är osäker på om Mårts vill satsa på honom efter nu, efter all kalabalik som uppstod i samband med hans övergång till Boston.

Just nu: 1-2

Mycket bra och intressant inlägg Inzaneclown! :slight_smile:
Här kommer mina tankar kring eventuella förstärkningar.

Det känns ju som att följande lag bör åka ut inom kort/i kvarten: Vancouver, NY-Rangers och NY-Islanders.
Känns som att dessa tre lagen ligger mest pyrt till och det finns ju ett antal intressanta spelare i alla tre lagen.
Vi kan börja med Vancouver som ser ut att gå 0-4 mot hajarna vilket är en riktigt stor skräll.
Jag tror inte att bröderna Sedin kommer att ansluta till Tre Kronor. De är ju inte direkt kända för ställa upp och spela VM. Sedan så kommer Sedinarna alltid i par. Det sker nästan aldrig att endast Daniel eller Henrik själv åker. De vill nog även spendera mer tid med sina familjer. Därav så känns det inte som att de är särskilt aktuella. Det skulle möjligtvis vara för att det är ett hemma-VM samt att årets säsong har varit väldigt kort. Alexander Edler känns dock mycket mer aktuell. Hade varit en riktigt drömförstärkning. En utav de bästa svenska backarna i NHL.
I NY-Rangers så finns det ju tre svenskar, Lundqvist, Strålman och Hagelin. Alla dessa tre är riktiga drömförstärkningar. Känns även som att chanserna till att alla tre tackar ja är väldigt stora.
Kollar vi på NY-Islanders så finns det ju även där ett par svenskar. Dock så platsar inte direkt någon utav dessa i VM-truppen.

Njeh, det ska bli riktigt spännande att se vilka spelare som kommer att ansluta till VM-truppen.
Drömmen är ju att NY-Rangers, Detroit och St.Louis åker ut. Även Ottawa har ju ett par riktigt bra svenskar.

Vi kan dock bara anmäla tre spelare till? Och en målvakt?

Schweiz fortsätter imponera och vara obesegrade, ny vinst mot Tjeckien med 5 - 2. Intressant å se hur långt Schweiz kommer gå i detta VM. Har chans på gruppseger vilket skulle vara en skräll.

Jag hoppas att Ottawa ryker så Erik Karlsson kan komma och sätta fart på vårat PP som suger rejält :imp:

Sverige spelar alltid dåligt i de gula stället och alltid bra i de blåa…märkligt men kanske är för de blåa är snyggare.

Håller med, nästan samtliga nederlag i antingen J-VM eller senior-VM har kommit i de gula ställen medans de blåa givit framgång

Mårts måste börja coacha bättre. När man får 5 mot 3 så SKA både Loui och Gabriel spela nonstop. Istället så väljer han att bänka dom och spela N.Persson (!).

Var inte han likadan hos oss? Har för mig att han fick mycket skit för coachningen särskilt efter semi 7 mot FBK 2006 eller?

Vi redde ut det med Guds hjälp & Fredrik Petterson.

Norge på onsdag, Kanada på torsdag

Nu slutade det positivt men hade det blivit 0-2 så hade vi säkert torskat och då hade
jag kastat ut tvn för andra gången. Första åkte 2002 och det finns en liten historia bakom det.

Vilken jäkla speed och energi han besitter flugan Pettersson. Bara jag som skulle vilja se en i en
HV dräkt. Han var faktiskt här i KA i samtal med Stillman innan KHL utflykten.

Verkligen, stämde det att han förhandlade med HV, trodde det var taget ur luften :open_mouth:

Är det någon som klarar av att titta i periodpauserna?

Jag får panikångest redan innan perioden är slut och måste se till att vara bered exakt vid periodens slut att direkt byta kanal, annnars riskerar man väl att smittas av den idiot-sjuka som verkar finnas på TV4. De verkar lyckas IQ-befria och avproffisionalisera alla som de köper dit, som tyvärr verkar bli fler och fler.

Ser jag något mer av Wikegård+Jihde får jag nog ett psykiskt anfall, eller något… Jihde som fortfarande verkar tro han är på Idol så att allt skall skämtas om inför de 15-åringar som är största tittarandelen. Eller Wikegård som bara vill försöka replikera på ALLT Jihde säger så han dras ner till samma nivå, slutar ju fan bara i sandlåda för jämnan.
Usch!

Så, nu har jag fått det ur mig, känns bra! Nu blir det lite sömn innan man får se på NHL, riktig hockey med riktiga kommentatorer!
(Även om jag även ogillar att Viasat har sin egen studio, hade hellre sett amerikanska sändningarna där med. Men man var ju tvungen att gnälla lite på Jihde nr.2 också, även fast han är bättre.)

Tror du att jag trollar? Han var här och det vet jag, men när KHL klubben Donbass Donetsk dundrade
in med ett monster kontrakt så…
expressen.se/sport/hockey/el … ons-flytt/

@ chinobar, för att lindra din panikångest så kan alltid lite eldvatten hjälpa till :unamused: :wink:

Litar för lite på mig själv, då blir jag nog hulken och TVn får sig en flygtur i första “bästa” periodpaus.