Tränare 21/22

När det nu står klart att Rahm lämnat samt att Lillis kontrakt sträcker sig säsongen ut kvarstår frågan, vem står i båset i höst?
Går det ens att locka attraktiva tränare när man inte vet om det blir spel i SHL eller allsvenskan?

Jag tror inte allsvenskan skrämmer. Om man hamnar där förutsätter jag att föreningen kommer satsa sig upp till SHL igen, då får en ny tränare ett “smek-år” så att säga. Troligen ett år där man satsar så pass mycket att man springer igenom allsvenskan.

Så hade i alla fall jag resonerat, både som potentiell tränare och som ledning för föreningen.

De verkar inte helt nöjda med Pennerborn i fbk. Kanske vore något.
Ingen aning hur är han är som tränare men känns som någon som kan bita emot när någon klagar på honom, exv Rönnberg här för ett tag sedan.
Även klarat hålla emot i familjen fbk som utomstående tränare.

Fast drömmen hade varit Bulan eller Rönnberg. Komma in med lite krav.
Men kommer ju inte hända.

Om vi som troligen är vi åker ner och Dalen inte går upp tror jag vi kan ha Pelle G som huvudtränare nästa år

Penneborn har vunnit priser för sitt ledarskap.
Rönnberg hade vart en dröm tränare. Resultaten talar för sig själv.
Hallam är mer en välkommen.
Filander hör jag bara gott om.
Bulan hade vart en dröm. Gjorde underverk med Brynäs.
Kanske blir Pelle G?
För min del ser jag gärna någon utifrån oavsett serie vi spelar i.

Färjestad lär ju inte vara direkt nöjda med Pennerborn i dagsläget. Han sitter på ett kontrakt som går ut om två år.

Visst, han tränar ett Färjestad som just nu är helt under isen. Men samtidigt kom han in för några år sedan när FBK befann sig i ett snarlikt läge som HV, och han var också med och tog tillbaka föreningen till toppen. Han förde dem även till sin första serieseger på tio år.

Så. Jag är inte främmande för att se Pennerborn i båset nästa säsong. I FBK är kravställningen numera hög och ett misslyckande i år kan mycket väl innebära att man väljer att bryta kontraktet när säsongen är över. Då tycker jag HV ska hugga.

Kanske kunde ta hem Anders Olsson som ju var mycket lyckosam med J20 för några år sedan. Han har varit i Schweiz några år nu och kanske är mogen? Vet inte hur hans kontraktsituation ser ut i Biel-Bienne dock.

Har kontrakt säsongen ut, så skulle väl kunna vara en möjlighet.

Frågam är hur man kommer resonera i HV? Man har ju satsat på ganska orutinerade tränare (utom Lillis) med högst mediokra resultat. Vågar man chansa igen eller kommer man fega och sätta Boorken i båset?

Jag skulle kunna tänka mig Andreas Falk som coach i Hv. Dock lite tidigt för honom ännu kanske. Men om 2-3 år tror jag han kan va en topptränare i Shl. Som spelare så hade han alla egenskaper en ledare bör ha och det tror ja han kan förmedla vidare till spelare och få dem att lyfta sig. Vore perfekt att sno från Saik och ha som ass i 2 år tills han är redo att ta över. Tyvärr tror jag aldrig Saik släpper honom. Han lär säkert bli där i 10 framgångsrika år för Saik. Men någon tränare med samma attityd och hockeytänk vore fint.

Ingen lag har bara " gått eller sprungit" genom HA, det är ingen skitserie som man kan promenera genom.
Hoppas att vi inte hamnar den sitsen…

Utomstående tränare med lite krav tack

Ang. Vonks inlägg. Helt rätt. Allsvenskan är en sjukt oförutsägbar liga, där lagen som satsat mest ofta är de som missat att gå upp. Kolla Modo och Löven i år, kolla Modo förra året och AIK året dessförinnan.

Skulle HV åka ur SHL är det sjukt viktigt att man gör upp en plan, och framför allt anpassar sig till den allsvenska kostymen. Toksatsar man är risken överhängande att det slår fel och man blir ett allsvenskt lag över tid.

Hade gärna sett Fredrik Stillman som har skapat ett stort kontaktnät i KHL och har även kontakter i Finland.
Dax att komma hem och hjälpa Hv71!

Har pratat några gånger med Stillman. Tycker han vore fantastisk att få hem som tränare. Dock undrar jag om han tycker detsamma, då han fortsatt är ganska fåordig när det kommer till sin forna klubb, HV71 :confused:

Min teori är att om Hult försvinner kan säkert han komma tillbaka. Vet att han ej är ensam om de men han känns utåt sätt som navet i många konflikter. Ne få hem Stillman som sportchef elr ass, tror ej som huvudtränare. För mig han var de i khl och sen kom intervju att han trivdes best att vara ass o arbeta med detaljer.

Som sportchef tycker jag nån utifrån ska ta plats. Vi behöver nytänk o risken är Davidsson blivit för mycket upplärd av Hult. Hult vore bäst att få kicken tillsammans med styrelsen och mentala coachen som inte vart lyckad de senaste. Inte för han är dålig, men tror truppen behöver höra en ny röst med nya idéer

Frågan är dock vilka som han stör sig på som fortfarande är kvar, kanske att Stillman är sugen att komma tillbaka om det blir en storstädning vilket det ju krävs efter denna floppsäsongen. Tänk om vi kunde få Stillman med på en nystart av Hv71…

Oförutsägbar ja, men samtidigt så är alla “experter” överens om att även de lag som går som tåget i allsvenskan inte skulle kunna hävda sig mot något lag i SHL över tid, förutom de absoluta bottenlagen (läs historiskt: leksand). Ponera att HV71 faktiskt underpresterar för närvarande, vilket jag skulle gissa är ett relativt okontroversiellt uttalande, då borde man med hyffsad kontinuitet i truppen och med en genomtänkt satsning (på återkomst till SHL) i form av nyförvärv kunna vända upp relativt enkelt. Vi talar inte om Leksand som lekt jojo de senaste 600 åren och förutom vid fåtalet tillfällen undvikit rollen som draggankare i SHL.

Det som talar emot ovan tes är att vi just nu är väldigt sårbara, då det skall till en ny sportslig ledning, oavsett hur det går detta år.

Men att detta skulle göra tränare rädda att gå till HV? Det tror jag inte på. Tvärt om, jag tror de skulle se möjligheter i detta upplägg, givet de finansiella, materiella och organisatoriska muskler HV har.

Joel Rönnmark (JVM-coachen) lämnar Växjö efter säsongen. Något för HVs stab kanske? Ung driven herre med en bra hockeysyn som dessutom ska vara bra omtyckt bland unga spelare. Assisterande till Montén nästa säsong kanske om man får drömma?

Är det bara jag som helt missat storheten med Montén?