Träningsmatch 4: HV71 - Visby Roma (230826)

Efter 5-10 matcher i grundserien kan vi dra växlar av vad detta laget går för… så stressa inte upp er nu. Ingen kommer ihåg hur en träningsmatch såg ut när väl grundserien startat. HV har heller aldrig fått starta med full lag och ett fullsatt Husqvarna Garden…

problemet att Tommys och stilles mindset dömde ut förra säsongen efter 5-10 matcher och säsongen var i princip körd redan då om inte styrelsen hade stäppat in i sista sekunden

Vi ska inte oroa oss alls. Det är tidigt på säsongen (gäller fram till jul) ingen går för fullt, dåligt motstånd, motvind och dåliga hotellsängar.

Vi kommer som vanligt hämta oss stenhårt och spela minst semi i vår.

3 gillningar

Nej! Ännu mera orolig från mitt håll.

1 gillning

Alltås hur gick det då? för oss som inte sett matchen…

Nej de har mindre rinkar

Värdelöst att möta hockeyettan-lag på försäsongen. I ett läge där man behöver träna på allt så möter man ett lag där man kan fuska sig igenom och spela på halvfart och ändå vinna komfortabelt.

1 gillning

Det är tydligen upp till varje lag. Vissa har NHL-mått, andra har större.

Asså när man får se målen i efterhand så känns det mer som ett jippo för Visby att stora lag kommer dit och spelar match mot dom. Ingen jublar vid mål, ser ut som att vi åker på en tredjedels fart, ser allmänt loj ut.

Alltså, poängen med försäsongen är väl att vi skall slipa form och hitta kemi? Nu har det gått 4 matcher och jag vågar nog påstå att centersidan är otroligt svag, finns risk att tom Modos är bättre!

Vi kommer säkerligen behöva värva mid season igen. Och blir det samma kalabalik som förra säsongen, då skall Nubben bort härifrån! Och det är fortast möjligt.

2 gillningar

Ja, skulle säga att poängen är just det. Och när vi har spelat halva försäsongen skulle jag säga att vi inte fått svar på egentligen någonting av värde. Läget känns precis som inför säsongen. En massa frågetecken.

Har vi en förstakedja? Högst oklart.
Har vi tillräckligt bra centersida? Högst oklart.
Har vi ett spelsystem värdigt ett lag som siktar på slutspel? Högst oklart.

Visst, det är kanske olyckliga omständigheter som gör att vi tvingats köra tombola med kedjorna. Men jag tycker det är anmärkningsvärt att man med halva försäsongen spelad har fått så extremt få svar.

Det är en sak om man har en kärna av spelare i truppen som varit med förr. Det är en sak om man har en tränare som implementerat ett spelsystem tidigare säsonger.

Nu har vi ingenting av det.

Jag är högst medveten om att det kan se annorlunda ut om en vecka. Jag är högst medveten om att vi inte haft full trupp en enda match och att många spelare inte har acklimatiserat sig på stor rink. Men jag tycker inte riktigt det ursäktar, med tanke på det jag nämner ovan. HV och nyförvärven har inte råd att spela sig i form till omgång 37. Det mesta måste sitta till omgång 1. För vi vet vad en svag säsongsinledning kostar.

Så ja. Med tanke på alla frågetecken, med tanke på alla hittills uteblivna svar så tycker jag det är helt rimligt att känna oro och stress. Fyra matcher kvar mot SHL-motstånd. Sen ska saker sitta.

Var jag osäker inför säsong är jag än mer osäker idag.

5 gillningar

Jag tror att borgstöm och Tikka kommer hitta rätt med lite fler matcher i benen. Nättinnen är en okej 3e/4e center, och Fisker mölgaard tror jag mycket på.

Har du sett dom andra lagens matcher?

Frölunda spela som skit och vann på straffar mot djurgården.
Skellefteå hade nog inte ett rätt när dom vann på ÖT mot löven.

Växjö ser helt vilsna ut.

Förstår att man kan se vissa saker som ser klent ut hos hv men många saker ser även klent ut just nu för dom andra lagen.

Läste du vad jag skrev? Vad har Frölunda, Växjö och Skellefteå som HV inte har?

Jo men trotts de ser de inte mycke bättre ut för dom.

Och min poäng är att det är inte samma problem för dem som för HV att saker inte sitter.

Har du sett dom andra matcherna då undrar jag?

Aja skitsamma vi ser väl saker på olika sätt

Klart att alla lag inte just har samma problem men problem är fortfarande problem som förhoppningsvis kommer lösa sig för hv.

På samma sätt jag inte kände någon nämnvärd oro under HV:s försäsonger 04-11 så tror jag lagen du nämner och deras fans inte heller bör göra det. De har en helt annan grund att stå på. HV söker grund, HV söker svar. Vi har ingen grund, vi har än så länge inte fått några svar. Om man var osäker inför säsong så förstår du säkert varför vissa, inklusive jag själv, efter halva försäsongen spelad fortfarande känner oro och stress. Idag. Bör tilläggas.

6 gillningar

Okej. Förstår vad du menar.

Men att nästan räkna ut ett lag och såga längs med anklarna efter 4 träningsmatcher tycker jag är lite tråkigt bara. Jag är nog mer värken positiv eller negativ till de jag sätt.

Något jag tycker som jag kanske är själv om att tycka är att de känns som hv inte har kul eller pratar med varandra under matchen. Frölunda känns bättre på just en sån sak , ge varandra beröm hela tiden och dom hörs på isen när dom pratar med varandra för att hjälpas åt.

1 gillning

Tycker det du skriver besvarar den oron som finns fram tills idag då. Det är just det som är problemet:

• Vi har blivit av med grunden
  • Vi söker grunden
  • Vi söker svaren

Vi har all anledning att vara oroliga, även kommande säsong.

1 gillning