Träningsmatch: Frölunda HC - HV71 (Kungsbacka)

Och 2-3. Nu blev nog domarn glad.

Haha jo det är sant. Men tar kanske tillbaka lite av mitt påstående för just nu ser det ju för jävligt ut

Hur många utvisningar är HV71 uppe i nu? Jag har tappat räkningen. Det lär ju dock vara drygt en period i bara BP i alla fall.

Frölunda ser tyvärr mycket vassar ut än HV, ej i målgörandet dock som tur är, men spelmässigt ser de ut som de har 20 Lawrence Pilut i laget. Hoppas verkligen att det är att HV är rostiga eller så har Frölunda lyckats väldigt bra med att utveckla varenda spelares individuella skill på väldigt kort tid. Skillnaden mot förra året är att Sandström står i mål annars hade det kunnat rinna iväg för Frölunda :frowning:

Vart tog Ljungh vägen?

På isen just nu.

Det räckte med en period för att slå Frölunda. Annars en trött första match. Krävs ingen djupare analys än så.

Until next time chaps.

Ja det var inte den roligaste match jag sett iaf, Men det är nog tunga försäsongsben, starkt att vinna trots att man alltid var på efterkälken. Ska bli spännande att se om benen är lite lättare på Lördag nu. Figren grym på att täcka skott idag för övrigt. tyckte säkert 5 skott i träningsmatchen. + på det!

Helt okej första match, trist bara att man missar den bra perioden. Men ju mer de hittar varandra ju lättare att spela sig ur egen zon och inte bli lika tillbaka tryckta. Blir spännande att se mer.

Jag såg matchen på plats, men förutom att jag hade kamerabåset ivägen för sikten på Thuressons utvisning för roughing så missade jag många av utvisningarna. Inte för att jag inte tittade på spelet, utan för att jag inte såg dem. Både jag och min kompis som är frölundait hade svårt att se vad domaren blåste för. Det kändes som avblåsningarna kom från ingenstans. Hur såg det ut för er som hade tvn till hjälp?

Skitsur och tråkig tredje period där hv inte orkade pga alla utvisningar.

Nej, det var inte jag som slängde in skit på isen :wink:

Tror Markus Ljungh kommer visa sig bli en av årets bästa värvningar.

Ok defensiv, grymt målvaktspel och ett par fina klapp-klapp spel i första räckte. Annars såg Frölunda mycket rappare och skickligare ut hela högen. Dom har kanske vatt på is längre och har ju spelat match redan förra veckan så får skylla på det då.

Ingen vits att dra till med spelarbetyg än tycker jag i allra första matchen. Vissa spelare behöver hitta rytmen och skäret och tar längre tid för vissa. Onödigt att börja racka ner på Yttrell redan i första matchen han överhuvudtaget spelat på typ ett år. Att påstå att han inte kommer bli bättre än vad han är nu är ju helt befängt.

Vilka kedjor körde HV med?

Simon Önerud - Joakim Andersson - Sebastian Wännström
Oscar Sundh - Anton Bengtsson - Robin Figren
Mattias Tedenby - Markus Ljungh - Andreas Thuresson
Christoffer Törngren - Johan Jonsson - Isac Brännström

Tack!

Tyckte ändå att spelet med puck under press i egen zon såg rätt hyggligt ut för att vara första matchen. Visst, de spelade fast sig några gånger, men rätt ofta tog de sig ur Frölundas press, genom några pass eller att en gick på spelare och den andra på puck. Utgångarna ur egen zon var sämre och ingångarna i anfallszon var helt okoordinerade. Tedenby höll i puck några gånger, annars var det inte mycket till etablerat tryck i anfallszon. Defensivt måste de bli bättre på att bryta när motståndaren har etablerat press. Det var lite för många och lite för långa anfall som Frölunda fick.

För mig låter det du beskriver som Johan Lindbom-hockey.
Har ju varit ett problem ett tag att man fastnar i egen zoon när motståndarna etablerar tryck samt att man kommer i okontrollerade anfall. Mkt utvisningar verkar det också ha varit. Nej, jag hade hemskt gärna sett någon annan än Lindbom som headcoach det känns ovärdigt en klubb som HV som har ambitioner att bli bäst i landet att ha ett blåbär som headcoach. Avundas verkligen Växjö på den viktiga posten. Trött på hans “vi kan inte ta så många utvisningar” efter och inför varenda jävla match.
Skönt dock att vi har riktiga målvakter i år, med PW igår hade vi nog losat med 5-6 mål.

Hur många tror på riktigt att vårt spel i BP och PP kommer ligga topp 6? Borde ju vara där med vårt lag men fjärde gången gilt nu Lindbom…
Om inte blir vi inte ett lag som fightas om guldet.

Du tycker det är ovärdigt med Lindbom? really?

Du avundas växjö? Är du väl medveten om att HV försöker göra precis som växjö? Du avundas alltså växjö men när HV försöker göra typ samma sak så är det ovärdigt? :unamused:

Vad gjorde då växjö, jo de hittade en oprövad (i SHL) ung lovande tränare (med [size=200]MYCKET[/size] mindre erfarenhet som spelare, än Lindbom) med noll koppling till staden (detta kanske är positivt i dina ögon?) som hade en kort men hyffsad karriär som tränare i allsvenskan (Hallam har här ett bättre facit än Lindbom då den senares höjdpunkt är att ha lyft upp dalen i ettan) och gick all in på honom.

Vad HV gör är snarlikt; hittar en hittade en oprövad (i SHL) tränare, med skillnaden att det finns en lokal förankring som har mer erfarenhet från hockey (både för var och hur han spelat), är 9 år äldre men med mycket mindre erfarenhet som tränare.

Hallam leder med 2 mot 1 i SM-guld som tränare.
Lindbom leder med oceaner av erfarenhet och resultat som spelare. Det går inte ens mäta (men jag gissar att du inte värderar detta hos en tränare)

Du tycker det är ovärdigt med Lindbom? Ovärdigt?

Lite OT i denna tråd.
Hv har haft problem med PP och BP under väldigt lång tid, även innan Lindbom (vi hade en grym period under AJ men som sagt de var en period). BP var bra under guldåret.

Lindbom och Hallam ser jag inte alls samma typ av tränare och Hallam är idag en bättre tränare än Lindbom. Lindbom har mycket mer att lära meddans Hallam är typ “fulllärd” även man aldrig riktigt blir fulllärd i detta jobb.

Första året var bara att överleva för lindbom, han var stabilt utåt men kunde inte göra så mycket då föreningen var i fritt fall. Han var med och satte stopp för det och skötte de riktigt bra. Sen kom guldåret och då visades hans styrka som coach att få en grupp att arbeta stenhårt för varandra och fick med hela truppen. Förra året trodde man kunde flyga på vågen men då visades Lindboms svaghet, spelide specielt i PP och BP. Hans taktiska kunnande och spelfilosofi är begränsad och förlitar sig mycket på spelarna själva, det funkar jätte bra när allt flyter men när de går knackigt funkar det inte lika bra. Jag hoppas han har lärt sig från förra året och kommit fram med en bättre spelide och special teams. Sen måste vi kunna spela hockey i 60 minuter och inte bara en period (var även så under guldåret men var värre förra året). Första matchen visades samma tendens, man var bra i första men sen orkade man inte fullfölja, kör man för hårt och satsar att avgöra direkt i första och spela av resten? farlig spelide i min mening, visst jag vet man inte kan köra på i 60 min i full fart men vi får inte tappa spelet som vi gjort.

Nu var detta bara en första match, vi fick många svar men vi fick många frågor också.

Jag tror på en bättre säsong än förra där vi är ett stabilt topp 6 lag med potential att bli topp 4. Faller allt ut så ser jag vi kan vara en realistik guldkandidat frammåt vårkanten om vi värvar nån spets för spetsa detta väldigt breda lag. Detta breda lag kan vara en riktig fördel i ett slutspel om vi får nån med killer instinkt avslutare som kan avgöra matcher frammåt våren.

.