Träningsmatch: HV71 - Linköping HC

“Men för sent”, skämtar du eller? HV71 spelade idag sin första match för säsongen, sin FÖRSTA match och du börjar snacka om att det “är för sent”. Man hade ispremiär för drygt två veckor sedan…“försent”, huh :open_mouth: :confused:
Och din diagnos gällande att HV71 inte räcker till grundar du på vad? Dagens “kom igång-match”? :unamused:
Utveckla gärna dina tankar och funderingar.

Angående matchen. Det är absolut ingen idé att lägga någon som helst energi på hur det såg ut ute på isen idag. Detta var första matchen för säsongen och då ska det se lite stelt ut. Man ska missa ett par passningar, komma in fel i positionsspelet (Eidstedt på 1-1) etc etc. Vore ju helt sjukt om allt fall på plats redan under första matchen för säsongen. Att spelarna fick slut på bensin på slutet är inte så konstigt då de saknar matchträning/tempo. Det tar ett par matcher innan man kommer in i det. Inga konstigheter.
Jag tycker dock att både Wesslau och Ersberg såg stabila ut. Emil Johansson gjorde det riktigt bra idag, precis som exempelvis Tedenby, Fiala, Brithén och Jämtin. Även Erik Christensen såg pigg ut.
Jag gillar de kedjorna som Andreas satte ihop inför dagens match, även om detta troligen inte var “färdiga kedjor”. Kommer säkert komma ändringar men jag gillar hur han tänker. Fiala/Tedenby kan nog ha ganska kul ihop i vinter :slight_smile:

Så här är det, HV71 gör första matchen för säsongen och då förväntas inget skönspel och det är acceptabelt med felpass, missade målchanser och felplaceringar på isen. MEN! Känslan man fick från matchen är ju inte bra! Ni kan inte sitta och säga att “så här är det på försäsongen” och “det tar sin tid, men spelet kommer igång snart”. Ni vet ju hur tongångarna var förra säsongen, och spelet blev inte bättre och HV var nära att missa slutspel!
HV hade flera chanser att göra mål när man fick PP, men lyckas inte sätta dit dom! Det är precis som förra säsongen, PP fungerade inte så bra och man lyckades aldrig föra matcherna.

En match mot LHC MÅSTE man bara vinna. Inte bara för självförtroendets skull, utan också för att det dels var HV-dagen, och dels för att HV får ett litet mentalt överläge mot “Silverköping” när säsongen drar igång.

Jag hade så stora förväntningar på matchen, att vi ska visa Hockey-Sverige att vi är på gång nu, vi är tillbaka! Men fick en match där HV endast gör 1 mål på hemmaplan (trots man hade flera PP), en blek insats av de flesta i lagetm och en Tedenby som utgick skadad i sin FÖRSTA (!) match. Hoppas bara inte det är allvarligt och att han kan vara med så fort som möjligt till förberedelserna inför CHL.
Många här inne drar inte så stora växlar utav denna matchen, det kan jag förstå till viss del. MEN mitt HV-hjärta är alltför stor för att bortse från bristerna i denna match!

Absolut, det mest humana vore att byta plats med valfritt lag i hockeyallsvenskan redan nu. Kanske kan vi sälja vår plats till t.ex Malmö, så slipper vi både förnedringen att åka ner på dåligt spel och kan göra en hacka på det hela? Det är ju trots allt redan för sent, vi har spelat vår första match för säsongen och allt satt inte till 100%. Vi är dessutom ljusår (!) efter de andra lagen, så kom igen nu Eklund & co, casha inte lite pengar och låt oss fans slippa se en 0-0-55 rad i vår! :unamused:

Detta är bara en träningsmatch plus alla är ovana med matchtempo. Tat lungt allt kommer bli bra. Tagga ner lite!

Satt i Kinnarps och såg gårdagens match,mina reflektioner efter årets FÖRSTA träningsmatch:
1 perioden klart över förväntan, mkt skridskoåkning bra press över hela banan, kedjan Brithén Riddarn och Christensen var riktigt bra. Tyckte också Fiala var magnifik under första halvan av matchen,tacklingen på Rahimi samt en tunnel som var rena godiset…Tedenby blir en stor tillgångn, var farligt hela tiden han var inne, är dock osäker på om Nilsson är rätt center mellan yrvädren…

Det negativa, för visst fanns det sånt, backspelet såg under delar av matchen ut som en riktig hönsgård, M. Karlsson såg seg ut, drog på sig 2 onödiga slashingar, tycker också Pettan var rätt seg och orörlig. Men enligt Hult så ska det in en back av spets, så det kan nog bli bra där också, vi får inte glömma att HV saknade några spelare igår heller.

Jag är inte det minsta orolig efter en match, tycker forwardssidan ser bra ut, och med en back av spetskvalité så kan det bli en ganska så rolig säsong

Alla som börjar sin analys med dessa ord, utan ett uns av självinsikt eller ironi, efter en enda match med nytt lag, ny tränare, nytt spelsystem och efter att Sean Banan förpestat arenan, borde fundera på en karriär som politiker.

Jag hade äran att sitta bredvid en väldigt trevlig forumdeltagare igår och vi hade ungefär samma analyser och våndor över denna match som påvisas här i de mest pessimistiska inläggen. Skillnaden är att vi försöker nyansera det lite och sätta det i perspektiv. Vi såg även flera trevliga förändringar, bland annat det 5-forwards PP som ibland sprakade till ordentligt.
Med tedenby, Fiala, Christensen, så har vi förhoppningsvis folk som kan köra in pucken i offensiv zon, till skillnad från dump n’ chase. Jag tyckte mig se försök till detta.

Att pettan inte är C är nog för att avlasta honom så han kan göra sin grej bättre, tror jag. Att Ted fick C är ett sätt för AJ att visa förtroende, samt att inställning och insats värderas högre än sosse-värden som flest år på jobbet. Jag tror kanske inte att Ted kommer behålla den hela säsongen (nån som vet?) men jag liknade hans utnämning vid Landeskogs utnämning i Colorado.

Onwards and upwards.

Välkomna till en ny säsong allihopa :slight_smile:

Lyckas alla andra? Vad yrar du om? LHC fick stryk mot allsvenska SSK. Växjö, som alla “experter” ser som favorit (av nån outgrundlig anledning) fick stryck mot allsvenska Malmö. Så nej, alla andra lyckas inte.

Jag tror att vi har SHL minst hockeykunniga supportrar.

SHL?

Jag är glad att du har fel, men vi är inte på väg åt rätt håll. Framgångsåren har hållit tillbaka gnällspikarna, men nu får de luft när det går lite sämre… jag tror det finns ett ord för sådana… Medg… medgå-nått… hmmmm

Nåt man som supporter borde tänka lite på är vad man själv kan göra för att HV ska återta positionen som en av Sveriges bästa lag. Om man kräver att spelarna ska göra sitt yttersta och tydligen måste vinna träningsmatcher också för att man ska va nöjd så kanske man ska göra nåt för att dra sitt strå till stacken också. Och att gnälla över allt hela tiden är ju bara kontraproduktivt.

Såg t.ex. på jnytt att enda kommentaren när jag läste senaste artikeln var “avgå Johansson”. Som tur är så är ledningen och spelarna mer långsiktiga och smarta än vissa vattenskallar till “fans”.

“När trollmor har lagt sina 11 små forumtroll och knutit fast dem i svansen …”

Hysteriskt rolig tråd. Tack.

Haha. avgå redan? jaja…

Näe dom såg lite halvslöa och rostiga ut helt klart, Men precis som AJ sa dom har tränat hårt. Det tråkiga var att jag inte han se Tedenby för att jag missade första perioden :frowning: Men man lär väl få se honom snart igen.
Men av det man såg trots rostighet så var Brithen väldigt framstående precis som förra året, Fiala hade bra fart men skapar inte alltid så mycket med sina missade dragningar. Ridderwall såg ut att ha hyfsad fart också trots att han sa att han var rostig. Christenssen började också ganska bra tycker jag. Fullföljde mer i närkampsspel än tidigare och gjorde det han brukar i övrigt.

Resten av spelarna syntes inte lika mycket, så svårt att säga nåt om dem redan nu med alla rostighet.
Det man kan säga annars är att LHC såg mycket fräschare ut och hade bra fart över hela laget. Men dom kanske gick på is tidigare och har kanske inte tränat lika hårt sista dagarna. Så att förlora med 1-3 med dom här omständigheterna var väl ganska givet.

Min förhoppning är att vi kommer att spela med sådan fart som LHC hade i anfallen vad det lider, Dom spelade även smart och bröt mycket passningar osv. Men som sagt är man trött i kroppen så är det inte lätt att göra sådana saker. Näe det här är inte kört på långa vägar. Det finns mycket att hämta ut ur HV71 fortfarande. Så jag vill inte se några onödiga sågningar framme redan nu eller om några matcher. Fansen stöttar och tror, Inte sågar.

LHC spelade sin första träningsmatch redan förra veckan så de borde vara i en annan fas än HV ja.