Träningsmatch: HV71 - Örebro HK

Så är det. Men bara för man kommer från SHL betyder det inte att man som spelare är bättre än sina nya motståndare. Det kan till och med vara så att man är sämre. Och när det gäller vissa i dagens trupp tror jag vi kommer märka att de är precis lika “svaga” på den här nivån.

Bara för HV nu lirar i allsvenskan och att man på pappret lyckats värva ihop en bra trupp så innebär ju inte det att man är skyddad från floppvärvningar och mindre bra förlängningar.

Likheten är slående. Faktiskt.

Snacka om en ful logga. Örebros alltså.

Vi slog nästan Örebro som är ett topp lag i SHL, vad säger det på försäsongen ? lite säger det nog ändå måste jag väl tycka eftersom Örebro gått så bra på försäsongen.

Tycker det ser lovande ut även om man börjar se några brister, våra “närodlade spelare” eller vad det var för lamt ord Hv använde i sin Bertov reklam börjar visa sina brister, Bertov höll inte på SHL nivå och han ser inte ut som någon Allsvensk toppback heller direkt. Andrea har varit högst medioker hitills på försäsongen, men där tror jag det kan bli bättre, Bertov och Yterell däremot känns som säkerhetsbrister och jag tycker ingen av dem brillierar med passningar eller något annat heller.

men som sagt, overall så känns laget bra, som vanligt så känns backsidan isåfall som vår akileshäl

Saxat från JP

Säsongens första HV-förlust – men Tommy Samuelsson hittade glädjeämne: ”Matchade dem mer än väl”

Efter två raka segrar kom försäsongens första förlust för HV71. Det blev 1–2 efter förlängning hemma mot Örebro på onsdagskvällen.
– Vi matchade dem mer än väl med intensitet och aggressivitet och det gör mig glad, säger HV-tränaren Tommy Samuelsson strax efter matchen.

Hockeyallsvenska HV71 besegrade den blivande seriekonkurrenten Västerås med 4–2 och följde upp det genom att besegra SHL-laget Linköping med 2–1 efter förlängning förra veckan.
På onsdagen blev det en kamp med ännu ett SHL-lag, då tippade topplaget Örebro kom till Husqvarna Garden. Ett mycket bra motstånd, enligt HV-tränaren Tommy Samuelsson.
– Örebro var ett snäpp bättre än de lagen vi mött tidigare och det var bra för oss att möta dem, säger Samuelsson.

De visade att det finns en anledning till att de är ett tippat topplag i SHL?
– Ja, det märker man ju. De är bra organiserade, visade en stabilitet och de har tyngden över pucken så att säga. Det som var bra för oss var att vi matchade dem mer än väl med intensitet och aggressivitet och det gör mig glad.

HV71 hade en hel del fina lägen under onsdagens batalj men endast en puck slank förbi Örebros målvakt Jhonas Enroth, då Fredrik Forsberg krutade in 1–1 i den tredje perioden.

I den föregående matchen mot Linköping blev det också endast ett HV-mål under ordinarie speltid, men Tommy Samuelsson ser i det här läget inte den något skrala målskörden som något större bekymmer.
– Åter igen kom vi till lägen och jag hade varit mer orolig om vi inte hade kommit till de där situationerna. Däremot kan vi bli bättre under den tid vi spenderar i offensiv zon och ha mer attackspel i oss, men det har vi inte tränat så mycket på än. Men där kan vi bli bättre, säger Tommy Samuelsson.

Efter två raka matcher mot SHL-motstånd väntar härnäst ett möte med den blivande seriekonkurrenten BIK Karlskoga. Den matchen spelas den 31 augusti.
– Nu har vi fått två matcher mot SHL-motstånd, med olika karaktär på matcherna. Nu går vi in i en fas där vi möter allsvenska lag vilket ju också blir våra motståndare i serien, så det blir bra för oss att få möta dem, säger Tommy Samuelsson.

Carl Ljungquist
carl.ljungquist@jp.se