Träningsmatch: HV71 - Växjö Lakers HC

Jag minns att HV hade en riktigt dålig försäsong inför en av guldsäsongerna på 2000-talet. Förlorade mot div-1 lag och höll på. Samtidigt har laget haft mycket bra försäsonger som övergått i katastrofala inledningar av serien. Sitt lugn i båten ett tag till.

Dock kan man kanske tycka att Brithén, med föregående säsong i åtanke, faller under kategorin spelare som faktiskt borde känna att de har något att bevisa även i träningsmatcher? Just nu är han en relativt ung spelare, som efter en bra säsong faktiskt, av olika anledningar, varit ganska dålig. Om det nu har berott på skador osv, och han nu är skadefri och fit igen, så kan jag ju tycka att han borde vara intresserad av att visa det, både för sig själv och för omgivningen. Även om det är så att han bara har svårt att gå igång på träningsmatch, så vet jag inte om jag tycker det bådar speciellt gott för fortsättningen, för mig sänder det signaler om en svag och/eller lat mentalitet, eller att han helt enkelt inte är bättre än vad han nu presterade i denna matchen och under föregående säsong. Jag är inte speciellt förtjust i något av alternativen.

En match är för lite att dra några slutsatser från men jag hör ändå några varningsklockor ringa;

  1. Har de verkligen en bättre och mer fungerande spelide i år ?
  2. Att skylla en närmast usel insats i PP och BP på att de inte tränat det hittills är ett kasst försvar när det gäller en spelargrupp där många spelade ihop redan förra säsongen. Och det är ju knappast första gången de spelar PP och BP i sina karriärer.
  3. En lagkapten ska leda sitt lag på flera sätt. Är Ted verkligen rätt man för det ? Att gå in i säsongen med en svag lagkapten och sedan korrigera det efter ett antal matcher är inte bra.

Nu var de så att chris abbot var lagkapten igår… Sen om han fortsätter med det vet jag inte, men det kan man väl tänka sig att han gör…
Jag tror de är bra för Brithen att slippa bära de ansvaret…

Sen så vet jag inte om Ted var så kass som alla vill få de att framstå igår… Iallafall i tredje perioden så tycker jag att han va en av dom bästa spelarna, visserligen i ett blekt HV. Men han skapade en del farligheter åt sina kedjekamrater… Framförallt så tycker jag han vågade satt hålla i pucken igår på ett sätt som jag inte sett på ett bra tag…

Jag tror att HV kommer bli bättre i år… Dom måste dock ha in en center av hög klass (läs Christensen). Sen så tror jag de blir bra… En sak är ju säker att de finns ingenting att skylla på längre , full tränarstab, mental coach, och en ryktesvis mycket bra försäsongsträning… Nu är de upp till bevis denna säsong…

Sen kan man ju inte låta bli att imponeras av Växjö… Tänk er att ville leino ska in i den truppen plus teemu Laakso…
De som såg deras kedjor igår förstår att detta är en stor guldkandidat i år… Vilken trupp dom har…

Klockrent av skrivet av Sanny som vanligt. Träningsmatcher kan avslöja många obekväma sanningar om ett lag men att använda försäsongen som ett facit för hur säsongen kommer att utspela sig är direkt naivt, för att inte säga dumt.

Jag köper definitivt resonemanget, men det hade varit enklare att suga åt sig om HV hade åtgärdat de tomrum man hade förra året. Problemen med spelskickliga centrar och ofarliga backar kvarstår. Sen borde rimligen teorin om att “rutinerade spelare slappnar av” vara mer tillämplig i Växjös fall snarare än HV:s, eftersom de hade betydligt fler s.k stjärnspelare i jämförelse med vår unga FW-sida. Tycker överlag att diskussionerna här inne hade kunnat behöva bli mer nyanserade. Det är inte bara vi som drabbas av skador eller mättnad bland spelare. Det är något alla lag handskas med - och bevisligen klarar bättre. Vi måste sluta gömma oss.

Jisses vad många som sågar HV efter bara en match.

Verkar som att många såg matchen som de var blinda och ser inte till hur de matchade laget. Jag menar de gick ju runt på alla backpar och linor oavsett spelform.

Fattar inte hur man kan vara kritisk till HV PP när man bara går runt på laget och inte visar någon som helst matchning av laget.

Enligt mig är första matchen första matchen och där ska alla få känna på det. Vi kan komma tillbaka när alla CHL samt träningsmatcher är spelade och där dra en slutsats. Ser alla rapporter från naiva HV supportrar som tror att allt skall stämma första matchen för gör det inte kommer HV få en tung tung säsong.

Snälla ge dem en chans!