Träningsmatch: HV71 - Växjö Lakers HC

Kort analys av matchen:

Tycker att HV71 startade bäst och visade både fart och styrka ute på isen de 4-5 första minuterna. Dylan Reese visar direkt att han kommer bli en viktig kugge i HV71 denna säsongen. Efterhand tar Växjö över matchen och deras spel ser mer genomtänkt ut och de jobbar som ett lag tillsammans, medan HV71 drar sig tillbaka och deras spel liknar förra säsongens spel med tappade puckar och kasta iväg pucken så fort man får tag i den. Även en match fylld av utvisningar för båda lagen, vilket man kan förstå då timiningen inte är där riktigt. Efter 2:a perioden och i 3:e perioden är Växjö både 1 och 2 nummer förstora för HV71. HV71 får massor av gratischanser i form av 5 mot 3 spel, men de lyckas knappt komma upp på blålinje, utan slänger i väg puckar upp i sargen likt förra säsongen. Nja, även att detta är en träningsmatch och första matchen för säsongen så ska det kunna ställas högre krav på HV71. De verkar inte alls samspelta och alla åker runt som yra höns och vet knappt vad dom ska göra.

Målvakterna och Reese ska dock ha cred för väl genomförd match. Och givetvis NBS!

Ska HV71 vara med och tävla med de större lagen denna säsongen så måste spelarna som inte levererade förra säsongen börja leverera redan nu och visa att dom är bättre nu än förra säsongen. Det är också anledningen till varför vi inte värvat fler nya spelare enligt Johan Lindbom. Men det börjar ju inte bra med utvisningar och Martin Thörnberg som får matchstraff p g a dåligt uppförande.

Det ser ut som fjolåret … Må det vända snabbt!

Kommentatorn säger att med facit i hand efter denna säsongen så kommer HV71 ångra att dom inte värvade nya spelare.
Om han får rätt visar, får väl vi återkomma till i vår.

Det finns mycket mer att önska av HV71. Men egentligen med handen på hjärtat så är det exakt samma lag nu som förra säsongen.
Det enda jag och många andra hoppas nått rejält på är att Teemu Laine ska bli som ett nyförvärv och ta för sig och bli ligans bästa spelare.

Edit: Pontus Netteberg hade ju inte gjort ont att ha med i HV71.

Hoppas nu inte att alla domedagspersoner vaknar till och börjar härja.
Dagens resultat väger i mina ögon inte mer än ett halvt milligram bomull.
Förra året vann exempelvis HV71 med 4-0 mot Frölunda i Halmstad (första träningsmatchen). Hur gick det sedan för HV71 respektive Frölunda? :wink:

Det tror inte jag heller, Men han var bättre än alla HV-spelare den här matchen resultatmässigt. Starkt gjort. Svider även om det bara är träningsmatch att alla före detta HV-spelare får näta mot HV medans man aldrig riktigt skapar något farligt.

Ganska jämn match annars där Växjö vågar skapa lite farliga chanser medans HV aldrig riktigt hittar några bra lägen.
Växjö mycket tätare bakåt som gör att HV inte skapar så mycket.

Sandberg och Dylan Reese sticker ut för HV. Reese gjorde mycket bra saker men även några missar.
Brithen vaknade till lite. Arlbrandt och Thörna var någorlunda delaktiga.
Lias syntes också lite, Sundh gjorde en del bra saker som vanligt.
Ganska stabilt backspel av de flesta. Cederholm har väl lite att växa in i.

Simon Önerud såg jag knappt, var han med hela matchen? Hade förväntat mig mer av honom, helt osynlig tyvärr.
Resten var nog rätt jämnt fördelade inget speciellt.

Det finns mycket att jobba med ännu om man ska bli farliga framåt, men som sagt första matchen och hård träning innan kanske satte sina spår så svårt att säga vart vi står. Kanske ser 10 gånger bättre ut nästa match.

Skönt med första matchen avklarad!
Skiter i resultatet, ifjol vann vi ju med 5-0 mot blivande Svenska mästarna och säsongen blev kattskit så detta kanske bara är bra!

Ska man ens ge sig på att analysera ngt?

Något som verkligen slår mig är att Reese fanimig är en exakt kopia av Campoli. Vinkeln skiljer men det är nog de enda!
Arlbrandt behöver verkligen en partner, ngn med ordentliga skills att spela med… nuvarande centrar är för dåliga.
Thörna pigg, roligt att se!
Persson klart godkänd!
Vårt powerplay va ett skämt, hoppas man fått ordning på de innan seriestart samt att vi får en snabb sorti ur CHL så fokus läggs på rätt saker!

Äntligen är det igång, hockey är verkligen de bästa som finns!
Uppåt, framåt, HV-blå!

Jo vi måste ju lixom ha en första center, Brithen är god för en tredje kedja max

sen som jag sagt tjogoelva gånger, vi behöver en grym back till, en back som kan göra mål det har vi inte haft på evigheter (typ gamla Petrasek när han hade sin bössa kvar, pouistila, heitanen ect)

Visst, första matchen. Men försäsong idag är inte samma sak som när Davidsson och grabbarna lirade. Då var HV ett väloljat maskineri där det inte spelade någon roll hur det gick i augusti.

Idag behöver vi svar rätt omgående, och vad jag kan döma av dagens match är det rätt tydligt att HV är i fortsatt desperat behov av en spelskicklig center, egentligen två.

Om inte annat behöver vi fylla på truppen för vi har, precis som vi såg förra året när spelare blev skadade, inte tillräckligt bra bredd för att klara av skador.

Reese överraskade mig positivt men att ha honom i par med Almqvist blev väldigt mycket kaka på kaka. Ingen ville ta skott. Så då frågar jag mig, vilken back i dagens HV kan panga in ett skott från blå?

Ja, som ni förstår. En Hietanen-typ är något vi också saknar. Och ja, det här är slutsatser man kan dra efter bara en spelad match. Vi ställer upp med i princip samma trupp som förra året, och bristerna är precis lika uppenbara som för ett halvår sedan.

Tyvärr hade jag själv inte möjlighet att följa matchen själv.
Läste allt som sades här. Känns som en första träningsmatch.
:smiley:
Hittade sammanfattning från Jnytt. " en försäsongsmatch med hafsigt spel"
jnytt.se/article/hv-foll-i-s … sta-match/

Folk är redan igång med att såga laget efter första träningsmatchen i Falkenberg.

Herregud.

Kul att Netterberg gör 2 mål!

Disclaimer: jag inte såg matchen.

Apropå alla som klagar på Brithen så mycket. Förra säsongen var han inte bra alls, det är alla överens om. Han spelade enbart 24 matcher på grund av så mycket skador och stor del av de matcherna han spelade så spelade han med skadad handled. När Rajala spelade i HV spelade han också med skadad handled ett tag och var då ganska kass han också. Totalt har Brithen spelat tre säsonger i HV71 på två av de säsongerna har han gjort 30 poäng. Han har ju för fan inte kunnat spela hockey för fullt på över ett år. Med det sagt så vet jag inte vad som ska förväntas av honom i år, men om vi inte ska hitta en lösning med någon annan klubb under säsongen så bör han börja visas sig i sin gamla form igen ganska snabbt.

När man sågar Cederholm efter en match undrar jag också lite hur man tänker. Dels är det försäsong dels är han ung. Utvecklingen kan komma ganska snabbt. Det är också mycket möjligt att han inte heller håller för att spela SHL denna säsongen, men att dra slutsatser ifrån denna matchen är ogrundat. Jag köper slutsatserna mer om de är någon som har följt honom noggrant under en längre period och inte bara under några minuter förra säsongen.

Men kul att Reese verkade vara bra, inte fel med fler rörliga backar. Hoppas bara att det finns någon bra backup-plan ifall Christensen inte kommer.

@lejacques: Jag är inte helt med på ditt resonemang om varför svar rätt omgående? Är det inte nu när det har varit större förändringar i staben bland annat som det egentligen borde ges aningens mer tålamod? Det är ju snarare när Davidsson & Co lirade som man kunde förvänta sig svar snabbt när det var mer intakt än nu.

Och till sist ett stort tack till Davestar för sammanfattningarna att läsa nu i efterhand.

Älskar att du dömer ut laget efter en match. Laine och Tedenby inte med och vår sista forwardsplats ännu inte värvad. Grattis, du har nått ny bottennivå. Jag lämnar härmed forumet. Jag orkar inte mer.

Tack och hej.

Känns som att modsen faktiskt borde banna en hel del här… Herregud, det var den första matchen i år. Tidigt i augusti, i försäsongen. Folk dömer ut laget efter en spelad träningsmatch och kastar även en hel del skit på spelare, ibland personliga påhopp. Det är tamejfan otroligt. Visst, man SKA kritisera, men då med konstruktiv kritik och inte påhopp.

Men herregud Inzaneclown.

Läste du mitt inlägg, förstod du VARFÖR jag är skeptisk till lagbygget?

Ner från höga hästarna nu och förklara gärna mer ingående varför jag har fel (nej, första matchen för säsongen räcker inte som argument).

Om inte. Börja med Twitter. 140 tecken är till för den som inte orkar diskutera på ett nyanserat sätt.

Junior: jag menar att när det finns så många frågetecken i truppen måste vi ha svar relativt snabbt. Det har sett skit ut de senaste fem åren och inte har mycket blivit bättre när det blivit dags för seriespel. Tvärtom.

Rapport 3:

Just uppkliven ur jacuzzin med öl och heta HV diskussioner med far o bror. Tredje kändes mest som en transportsträcka mot förlust. Positivt med matchen var att samtliga nyförvärv presterade över eller enligt förväntan. Negativt att vi har samma brister som förra säsongen och att det kommer bli en tung, tung säsong. Ni får gärna idiotförklara mig då jag gör bedömningen efter en träningsmatch men vårt lag är helt felkomponerat då vi saknar spelfördelare bland forwards och spelskickliga backar. Att jag ogillar Brithen är väl allmänt välkänt men att se en kille som kommer från en skitsäsong spela med noll frenesi, attityd och känsla och som dessutom varit kapten i två säsonger gör mig illamående! Jag begär inget guld eller ens semi men jag kräver spelare som visar att de spelar för emblemet på tröjan. Jag tror att vi alla bör göra det annars är vi snart nya Modo…

@davestar
Tack för sammanfattningarna ikväll då jag själv missade träningsmatchen!!

Spelmässigt, roller eller om det behövs fler spelare? Jag är inte helt med tror jag.

Junior: tänker rollfördelningen. Som jag skrev i ett tidigare inlägg: det är fortfarande uppenbart att vi saknar spelskickliga centrar och målfarliga backar. Reese var över förväntan, till och med bästa back i laget, men vem ska vara vårt hot från blå? Igår hade jag gärna fått svar på att jag har fel i mina tvivel och att laget inte är felkomponerat och känsligt för skador. Så blev inte fallet. Tycker mig se ett precis likadant lag som det som med nöd och näppe tog sig till kvartsfinal ifjol.

Du vill se rollfördelningen i den första matchen för säsongen? I falkenbergs ishall? efter att dom varit på is i en vecka? inte tränat PP? är på träningsläger och ligger i hårdträning?

Snälla stoppa dig själv lite nu.

Såg själv inte matchen men en förlust i första matchen mot rivalen Växjö är aldrig bra, även om det är en träningsmatch. Ni fattades det 2-3 tongivande spelare och spelet KOMMER bli bättre, det behöver vi inte vara oroliga för.

Efter 4-5 år turbulenta är mina HV-nerver extremt sköra och det krävs inte mycket för att jag ska börja tvivla och tro det värsta. Jag tror definitivt att HV bör fixa plats 5-8 och gå till slutspel men det som skrämmer mig är seriestarten…

Börjar vi serien med ett spel som inte riktigt har satt sig samt utan 1-2 viktiga spelare så kan vi nog räkna med 4-5 raka förluster. Vi möter alltså LHC (b), Växjö (b), Frölunda (h), SAIK (h) och FBK (b) - i den ordningen :open_mouth: Mitt HV-hjärta orkar verkligen inte med en säsong till där vi får börja med att hamna i en kris och jaga uppåt.

Bra inlägg, tom_flaska.

Uppenbarligen kan man se på försäsongen på flera olika sätt.

Ditt sätt: vi börjar på noll, allt som hänt tidigare spelar igen roll. Tar vi oss bara till slutspel kan allt hända.

Jag ser det uppenbarligen inte riktigt så. Ta Dahlén-tiden som ett exempel. Katastrofsäsongen 13/14 var ju inte något som plötsligt hände utan snarare ett resultat av flera års dåliga beslut.

Ta ett annat exempel. Det är ju inte heller en slump att Skellefteå, precis som HV under guldtiden, är fantastiska oavsett tid på året.

Jag begär inte att HV ska spela ut Växjö i säsongens första match. Jag skiter fullständigt i om de vinner eller förlorar. Däremot vill jag se tendenser som talar för att förra året bara var en parentes.

Som jag försökt förklara, och som flera andra också tycker, ser jag ett lagbygge som är allt för likt fjolårets.

bloggar.expressen.se/sannylindst … rsasongen/

Något som många borde ta till sig?