Tre Kronors World Cup-lag 2016

Om en vecka ska de första 16 spelarna spikas till årets World Cup. Tänkte vi kunde bolla lite tankar om hur vi tror den slutgiltiga truppen kommer att se ut. Antar att det är fler än jag som har en fetisch för trupputtagningar och lagbygge etc, så bidra med era förslag här :wink:

H Lundqvist

N Hjalmarsson
O Ekman-Larsson
E Karlsson
V Hedman
J Klingberg
A Strålman

D Sedin
H Sedin
H Zetterberg
N Bäckström
L Eriksson
G Landeskog
F Forsberg
A Steen

Dessa tror jag tillhör top 16. Den sista platsen går nog till en mv till och där står det mellan 4-5 namn. Det kanske också kan vara N kronwall på backen.

Jag tror också på att Linus Klasen är ganska given som enda spelaren med ett hyggligt facit i “försäsongen” med landslaget.

Hoppas inte man plockar in några spelare från Europa, dom håller oftast lägre klass (om än marginellt i vissa fall) men framförallt så är dom inte vana vid den lilla rinken på samma vis. OS 2010 i Vancouver, Weinhandl var ju hyfsat bra klass på men han var totalt usel där. Ryssarna hade halva laget från KHL och dom hade så jävla svårt på liten rink. Nej, kör på NHL-spelare imo!

Du har en klar poäng i skillnaden mellan liten och stor rink men Sverige har en tendens att ha en övertro på NHL spelare och vi har ju sett hur det har gått.

Två ändringar på kort tid pga skador.

Ut: Alexander Steen
In: Rikard Rakell

Kommentar: Synd med Steen som är en stjärna, men gör ingen rättvisa när han är skadad. Vi tappar en skicklig tvåvägs med ett bra skott. Ersättaren Rakell är en speedig, teknisk och lurig FW som har många bra egenskaper och kommer göra nytta under WC. Han kan bryta mönster och det är en viktig ingrediens som vi i övrigt inte har så mycket av i truppen. En bra ersättare och en av de jag saknade i ursprungstruppen.

Ut: Niklas Kronwall
In: Hampus Lindholm

Kommentar: Kronwall börjar bli till åren och dras med mycket skador nu för tiden. En duktig back i båda zoner, men tveksam till om han från början ens skulle ha en plats i truppen eftersom det finns bättre alternativ i ett Tre Kronor med backsidan som kanske världens starkaste lagdel? I Kronwalls tappar vi ledaregenskaper och rutin. Ersättare Lindholm är en back med bra fart, duktig i båda zoner. Allround och spelar bra med kroppen. Han är svår att ta sig förbi. En bra back och en väl uttänkt ersättare, som kommer vara allsidig i truppen.

Kort och gott två fullvärdiga ersättare som inte är lika namnkunniga, men dem kommer vara hungriga och bli nyttiga, var så säkra.

Detta ger oss följande trupp i WC:

MV:
H Lundqvist
J Markström
R Lehner

BACKAR:
E Karlsson
O Ekman Larsson
V Hedman
A Strålman
N Hjalmarsson
M Ekholm
H Lindholm

FORWARDS:
H Zetterberg
N Bäckström
H Sedin
M Krüger
C Söderberg
D Sedin
L Eriksson
F Forsberg
G Landeskog
P Hörnqvist
C Hagelin
J Silfverberg
R Rakell

Någon som vågar sig på att gissa kedjorna?

Jonas Enroth ersätter Robin Lehner.

Skit att Zetterberg är skadad. Mikael Backlund ersätter.

Fuck! Det ville man ju inte höra. :angry:

Mycket tungt tapp i och med Zetterbergs skada. Där tappar vi en av världens bästa tvåvägscentrar, en ledare och en personlig favorit. Kan ha varit hans sista chans i tre kronor, men hoppas jag har fel.

Ersättaren Backlund är en bra hockeyspelare, men långt ifrån Z.
Hade hellre sett Berglund, eller Nyqvist (som jag trodde var typ given och då spelat Söderberg eller Forsberg som center).

Den stora frågan är nu vem som blir vår lagkapten. Nu när både vår lagkapten (Z) och assisterande (Kronis) borta.

Lagkapten:
Henrik Sedin

Assisterande:
Daniel Sedin
Erik Karlsson

Bra val rakt igenom tycker jag.

Hur kommer det sig att det alltid är Henrik som är kapten? Vad gör honom mer lämpad än Daniel? Jag menar dom är ju genitiskt identiska så det borde ju vara hugget som stucket :stuck_out_tongue:

Henrik som person är mer ledare och kan leda en grupp än vad Daniel kan ? Det skulle kunna vara så enkelt :stuck_out_tongue:

Var på plats och såg gårdagens match. Kul att se alla världsstjärnor, men kändes som att båda lagen gick på ca 80% av sin kapacitet, där ingen ville riskera att skada sig såhär tätt inpå turneringen.

Solklart den som tog i mest på isen var Hagelin. Benen gick som trumpinnar och han vann hur mycket dueller som helst och ville hela tiden vinna sina dueller och tävla. I övrigt kändes Tre Kronor snäppet bättre än Finland. Snäppet tyngre och spetsigare. Vi kunde höja tempot något i sista perioden.

Tyckte även Forsberg och Hörna kämpade på väl och tyckte Hjalmarsson visade klass i endel situationer.

Om en vecka spelar vi vår första match i WC mot Ryssland och då kommer vi behöva gå på (minst) 100%.

Kuriosa, Leif Boork satt på raden framför och vi var ense om en sak, bl.a. att HV71 nu börjat vägen på att åter bli en stormakt igen :smiley:

Snälla ändra rubriken…
Tre Kriner??

Vet tyvärr inte hur man går tillväga så du får nog stå ut med den rubriken. Om inte du, eller någon annan kan hjälpa mig förstås. Tack för ditt bidragande inlägg i denna tråd förresten. Den förde diskussionen framåt, verkligen.

Känns nästan som man kan räkna bort Rakell ifrån truppen, då han ligger på sjukhus med magsmärtor.
Tänkbara ersättare bör vara Nyquist, Zibanejad, eller Elias Lindholm. Jag hoppas på Nyquist och tycker han borde vara given redan sedan tidigare.

Patrik Berglund kallas in som ersättare till Rakell

Hade hellre sett Nyquist ta platsen. Förresten trillingarna Sedin fortsätter dominera! Kul att dom får fortsätta leka med Loui även borta i NHL-