Vem vill du att vi möter i kvalet?

Du kanske ska kasta ut TVn/datorn från fönstret istället så slipper du eländet. Kolla vilken liga HV spelar i framåt hösten istället

tv datorn har ett värde det har inte jag :laughing: :laughing:

Men ärligt talat. Hur fan hade man tänk sig att man ska spela ett kvalspel nu när lagen om varandra får Corona utbrott?

Tillslut kommer det ju bli så att lagen mörkar och skiter i att spelarna har covid. Klubbarna spelar ju för sin existens och det finns för mycket att förlora om ens bästa spelare skulle bi smittade.

Känns så sjukt oansvarigt både sportsligt och rent mänskligt

IKO eller Brynäs. Tycker vi visat två senaste matcherna att vi inte är helt lost och möjligheten finns att klamra sig kvar i ett kval. Så som det ser ut nu är vi inte ett mycket sämre lag än Brynäs, dessutom nu sist med flertalet spelare borta. Jag tror dock själv att det blir Oskarshamn, de har åkt på några stötar nu på slutet. Dessutom att Joe Cannata fortfarande inte är beslutad om han är kvar i landet eller inte i april, då han ska bli pappa och möjligen ska åka hem, hade ju inte gjort någonting för våran del.

Vi har gjort flera bättre insatser senaste tiden och pressat lag som finns högre upp i tabellen. Men vi gör ju inte mål på våra chanser… Svårt att vinna alla matcher med 1-0. Därav är jag bekymrad över kvalet.

EDIT: Kommer ni våga titta på matcherna? Jag funderar helt seriöst att köra på gamla hederliga sidan 377 på text-tv.

Har inte kunnat se några matcher alls i år men vad man läst på forumet så ser mycket bättre ut på sistone och det känns som att det är väldigt mycket stolpe ut för oss.

Vad jag tycker mig se dock är en gammal sanning och det är att dåliga lag hittar sätt att förlora på. Men det är bara att kriga på.

Tror inte de spelar någon roll vilket lag vi möter, kommer man in med 12- 13 raka förluster ser jag ingen chans vi kommer vinna ett ångestfyllt kval, de klarar ju inte pressen nu, och den är ju 10 gånger värre i kvalet, ser detta som kört tyvärr

Fördelen (om det nu finns någon) i kvalet är att allt nollställs. Ingen gammal tabell där man måste jaga kapp massa poäng. Bara vinna nästa match. Förutsättningarna är samma för båda lagen som möts. Den som kan tackla förutsättningarna bäst är det laget som kommer vinna. Där har vi nu möjlighet att faktiskt fokusera på just detta, utan att behöva fajtas om att undvika kval in i sista omgången.

Om vi kan vinna borta mot OHK imorgon, är chansen stor att vi får möta dem i kvalet. Då har vi dessutom skaffat oss ett psykologiskt övertag mot dem.

det är en bra poäng.

Kanske är det läge att skita i “vi bryr oss inte om vad motståndaren gör, vi fokuserar på vårt spel” och bara leta efter ett sätt att stänga ner IKO totalt. Hittar vi det, vinner, om än så bara med 1-0 så kanske man kan bygga på det, och ha en chans i kvalet?

Höll precis på att skriva ett nästan identiskt inlägg när jag såg ditt.

Problemet är dock ”bara” hur detta lag ska kunna hantera pressen när den blir ännu större. Befarar att det fortsätter i samma spår och blir 4-0 i matcher, men vårt enda hopp är ju att det blir som du skriver.

Det enda jag känner som lite positivt är att vi faktiskt har en spelare som på egen hand kan avgöra matcher, kom dock på mig själv nu när jag skrev hur jävla tragiskt det är att vi bara har en! spelare med den kalibern i en trupp som är dyrast i SHL

Man kan vända och vrida på det till oändlighet…
Det lag man kommer möta kommer ju heller inte ha erfarenhet av negativt kval. Oskarshamn har ju bara spelat kval uppåt på senare år, och det är väl ungefär som att spela ett SHL-slutspel (i press) kan jag tänka. Så att säga att de kan spela utan press är nog att ta i. Deras organisation däremot är väl mer Allsvenskan-kompatibel jämfört med HV:s, men det är ju spelarna som ska göra det.

Jag tror nyckeln är att man lyckas vinna mot oskarshamn ikväll och skaffar sig detta mentala övertag. I så fall har vi ju vunnit samtliga mot dem denna säsong. Sånt ska man heller inte underskatta. Förlorar vi ikväll är det mer öppet, både i en eventuell matchserie mot OHK, men även vad gäller om det blir en annan motståndare. Eftersom OHK och Brynäs möts i sista omgången kan det hända att vi får vänta tills dess innan vi vet vilka motståndarna blir.

Brynäs kan man säga är i en liknande situation som oss. Blir det dem tror jag på en väldigt öppen matchserie.

Jag tror inte att det spelar någon roll vilka HV möter. Det troliga är att dom fortsätter se ut som hittills och då är det kört. Det handlar om HV kan hitta tillbaka till när nyförvärven kom då såg det hyggligt ut. Motståndet spelar ingen roll det handlar om HV själva.

Nja, jag tror visst det kan spela roll. Om man har en positiv känsla mot ett visst lag så “vet” spelarna att vi kan vinna mot dem, och likadant på andra hållet. Skulle vi vinna mot OHK ikväll skulle jag hellre se dem än Brynäs i kvalet.

Som det känns nu är det mer “bring it on!”. LHC trodde att de hade klarat kontraktet, men egentligen hade dom bara sågat av sig från den solklara jumbon. Sugs de nu ner i kvalet igen blir det med kalla kårar och allt att förlora. Så får vi chansen att degradera “cluben” och de kommer inte tillbaka på länge i så fall. IKO har inget att förlora och är en älskvärd “kusin från landet”. Brynäs är näst efter HV71 :smiley: och Leksand, folkets lag. Inte ens jag vill se dem degraderas. Men LHC… de kan få spela derby mot Hästen till hösten. Vet att mitt resonemang inte följer logik, vi är underdog mot alla motstånd, och allt talar för att det är jag som får byta Löfbergs Arena och Behrn Arena mot Nobelhallen till hösten. Men här handlar det ju om känslor!

Många känner skadeglädje och vill se lag som LHC, FBK, VF, Brynäs etc etc etc nedgraderas… Då kanske det är i Allsvenskan vi ska vara? Då slipper vi alla dessa lag. Hur jäkla kul är en serie utan att möta laget man älskar att hata? Det är redan dålig nivå på SHL och det är dessa matcher som man kan tänka sig titta på i serielunken.

Skoj med en tisdagsmatch mot Oskarshamn? Jag ser gärna att dom åker ut istället och våra “hatlag” är kvar i SHL. Sedan kanske man ska vara lite extra ödmjuk i dessa tider och akta sig för att känna så mycket skadeglädje åt andra lag när vi ligger där vi ligger.

Du har ju helt rätt. Jag skulle tappa intresset om FBK (som finns 4 mil från mig) eller Frölunda åkte ur. Samma gäller Redhawks och Djurgården för att nämna några. Men för att förtydliga mitt tidigare inlägg så väcker inte LHC samma hatkärlek hos mig. Det enda är att de alltid snor våra poäng. Personligen skulle jag sakna det laget väldigt lite, lika lite som man har känslor för SSK. Men det är ju bara jag. I stort har du så klart helt rätt! Och vi kan verkligen inte vara kaxiga i det här sammanhanget.

Ja fan, klart man vågar titta, men det finns stor risk att man stänger av TV:n och sedan kollar 377 eller swehockey efter ett par timmar för att se hur illa det var. :laughing:

Det finns fortfarande olika tänkbara motståndare i kvalet. LHC, OIK och BIF. Kan inte bestämma mig för vilket motstånd som hade gett oss störst chanser att överleva. För allt hänger på det. Överleva. Få en andra chans i SHL.

Det jag hört är att om vi åker ur SHL är styrelsens plan inte långsiktig utan här kommer man satsa allt på ett kort och ställa ett bra (eller läs snarare dyrt) lag på banan för att göra allt för att vara tillbaka i SHL igen efter en säsong i allsvenskan.

Klarar vi oss kvar i SHL har vi redan nu ett par riktigt tunga namn i hamn och man kommer se till att inte hamna i samma sits igen.

Oavsett vilket motstånd det blir så hänger allt i slutändan på vår egen prestation. Kommer vi upp i 100% kan vi ta det, men allt där under så är vi bevisligen inte tillräckligt bra för denna ligan.

Olausson tillbaka i truppen. Inte en dag för tidigt. Bänka nu några oldies och satsa på en ungdomskedja med Olausson, Wickis och Zion eller liknande.

Vill ändå motivera något form av hopp i frågan och därför kan jag inte komma runt tanken på att det ändå vore störst chans för oss att möta Oskarshamn. De har inte samma spets som Brynäs, eller LHC och trots senaste inbördes mötet, så tror jag ändå vi har ett litet mentalt grepp. Visserligen har OIK inte så mycket att förlora, men är ändå mer ”rädd” för Brynäs och LHC.

De har Canata i mål, men han kanske missar matcher pga tillökning.
De har Zajac, Olofsson, Veronneau, Bouma, Kelleher, Rosdahl mfl, men jämför man med Brynäs topp och Silvers, så föredrar jag nog ändå detta. Oavsett, så är det den egna prestationen som avgör vår framtid.