Ångest och nervositet som supporter

Så om man aldrig slutar dricka så kanske oron går över. Jag är för gammal för att ta det beslutet dock

Vill bara säga att ni är absolut inte ensamma med denna känsla /problematik.

1 gillning

Också varit där sen 1988. Men i lite olika grad.

1 gillning

Så är det ju. Jag har dock märkt att jag aer mindre och mindre på Hv’s matcher för det gör mig bara förbannad.

Dock så är man ju supporter på gott och ont så man får ju rida ut denna stormen med. Man kan inte bara stå längst fram när det blåser medvind.

Är dock skumt för att ju sämre mitt lag spelar, desto mer hockey intresserade blir min bekantskapskrets.

2 gillningar

Jag tror inte det är skumt… min hypotes är:
Det jag tror händer är att folk med litet normalintresse ser en anomali och då skapas nyfikenhet. De vet att de inte har så bra koll, så de kan inte värdera situationen, blir frågande. Detta tolkas som ett större intresse. Vilket det nog inte är.

2 gillningar

Folk i min närhet har slutat sparka på mig, bor ej i HV land.
Jag ligger redan ner.

1 gillning

Jag har varit extremt inbiten HV-supporter, med 30+ matcher live i bagaget, bor drygt 10-15 mil från Jönköping, men jag har inte varit på match sedan december 2019.
Jag hade en process under många år där jag märkte att HV71 förändrades och det gick inte att ventilera sitt missnöje, för alla -särskilt på Facebook - började bara gapa om att man var medgångssupporter.
Till slut i början på 2022 fick jag nog, jag klippte och jag började titta på fotboll istället. Jag såg ingen ändring, bara hur man fastnade i samma hjulspår och jag klarade inte av att vara frustrerad mer. Jag jublade inte när de gick upp, jag gnällde inte när det gick dåligt i SHL och allt detta fram till serien mot Oskarshamn förra året, när jag såg NBS banderoll där de krävde Nubbens avgång. Jag kände att någonting var på väg att hända igen och känner fortfarande ett embryo av detta just nu också, men börjar tvivla.
Det slutar säkert med att jag börjar titta på fotboll igen.

4 gillningar

Jag gör nog inte rätt men något som funkar för mig för att släppa eländet är att bara stänga av allt. Inte läsa nått här , inget på X och sluta kolla matcherna…

3 gillningar

Det jag har börjat fokusera på nu sista tiden är att tänka så här: Hockey ska ju vara underhållning, något man följer som en kul krydda till livet i övrigt. När Hv spelade i Allsvenskan var det rätt lugnt med stress och press (förutom matcherna i finalen mot Löven) och man mådde rätt bra ändå.

När vi nu havererar i SHL år efter år mår man allt som oftast skit. Hockeyn är bara en plåga och man njuter inte av matcherna för 5 öre, inte ens i 4-1 ledning med 15 minuter kvar av 3:e…

Värsta tänkbara scenario är degradering till HA. Ja, då får det bli så då. Jag som enskild individ kan inte påverka att laget/klubben år efter år havererar trots att de flesta spelare och ledare byts ut. Jag vill inte må dåligt över det längre, eller vad än värre är, få min omgivning att må dåligt med pga dåligt / tråkigt beteende vid alla förluster.

Någonstans får det räcka och för mig räcker det nu. Jag har bestämt mig för att acceptera att blir det HA, ja då får man ett lugnare år mentalt och det är inte så fel det heller. Vet att jag försöker lura mig själv, men jag tycker det har funkat bra nu under ödesveckan i alla fall.

10 gillningar

Det finns ganska många stora klubbar ändå i HA som får acceptera att möta de mindre lagen i botten.

Tycker ändå att det var bra matcher i HA, de jag såg. En seger mot Karlskoga där i början, när Huhtala gjorde hattrick, en fantastisk vändning mot Kristianstad med två mål sista minuten och taket lyfte, och sen en förlust om jag minns rätt mot Löven. Men bra matcher.

2 gillningar

Jag hinner aldrig kolla matcherna live pga små barn, så det blir till att titta på datorn i efterhand. När det är ett väldigt pressat läge eller jobbigt på något sätt pausar matchen jag en stund, låter pulsen gå ner och samlar mig. På så sätt möts man inte av besvikelser när pulsen är som högst. Man kan dessutom pausa direkt när man får ett mål i röven så man slipper höra och se motståndarnas glädje när man är som mest förbannad själv. På det hela blir det en lite mer balanserad upplevelse än om allt bara fortsätter som det gör live. Det gör att jag orkar se alla matcher oavsett slutresultat. Nackdelen är att matcherna blir jävligt långa ibland. Sen finns alltid den där möjligheten att spola fram, se hur det gick och sedan gå tillbaka. För matchen ska ses, så är det bara. Ibland när pulsen inte vill gå ner har jag fått göra så för att ta mig igenom matchen. Det brukar ske när det är jämnt resultat och runt 5-7 minuter kvar av matchen. Allt för att hantera ångesten och dom dåliga känslorna på ett överkomligt sätt. Så här höll jag aldrig på förr när det gick bra. Då kunde man hantera en förlust på ett helt annat sätt. Nu är man en spillra av sitt forna supporter-jag mentalt.

Sen låter jag bli att gå in här och läsa när det känns för tungt. Att suga i sig andras missnöje och vrede när man själv mår piss gör inte saken bättre för mig. När jag sen landat lite i misären är jag mer redo att dyka in här igen och läsa ikapp vad som sagts och kanske flika in något själv.

Är väldigt glad för att det här stället finns. Jag minns hur det var i det gamla forumet när man inte kunde regga sig som medlem. Man ville inget hellre än att komma in och skriva och så gick det inte. Nu kan man vara med gemenskapen iaf, om man vill och orkar.

5 gillningar

Jag ställde frågan till chatgpt för om möjligt få lite mer info och tips därifrån. :slight_smile:

Svaret blev ett typiskt chatgpt-svar. Inget direkt nytt men lite tänkvärt kan det kanske vara.
Notera att “gemenskap/socialt stöd” är nyckelord i både effekt och lösning. Jag håller med, detta forum är så jävla viktigt för mig!

2 gillningar

Kan inte ChatGPT analysera säsongen och bena ut vad som går fel :stuck_out_tongue: Kommer säkert fram till en bättre åtgärd än vad nuvarande ledning kommer göra…

1 gillning

Såg precis fans på Facebook tala om SM-guld, bara man når topp-10.
Nu ger jag upp det här totalt.

2 gillningar

Det är inte annat än att man blir lite orolig för oss HV-fans hälsa och välmående när man läser här. Vi följer ett lag, laget i vårt hjärta. Laget som spelar en sport, sporten i vårt hjärta. Sporten engagerar oss, ger oss en identitet. En identitet som ger oss sammanhang och förankring. Många gånger kan det vara svårt att peka på varför valet föll på HV71. För min del var det att man spelade en rolig hockey samt att de (då gula) dräkterna var snygga och stack ut. Det hade inget med att göra att det var en lokal förankring (då geografiskt närmast med ca. 10 mil till Rosenlundshallen enkel resa).

För mig handlar följande av HV71 givetvis om sportslig framgång, engagemang och något man helt enkelt värnar om och brinner för. För mig är A-laget den enskilt största delen av HV71. Men över de sportsliga framgångarna är identiteten ”HV71” allra viktigast. Den går ofta hand i hand med en sportslig framgång så man kan lugnt fastslå att identiteten varit allt annat än stabil det senaste decenniet. För mig är HV71 något som berör och engagerar så många människor. Spelare kommer och gå, ledare likaså, men HV71 består och det är vi - alla som värnar om HV71 och som på olika sätt känner ett engagemang och en passion för förening som är grundbulten. Den gemenskap vi skapar är oslagbar. I vått och torrt! I glädje och i motgång.

Resultaten går inte vår väg, men vi härdas. Mitt allmänna tips är att om det går ut för mycket över familjen och vardagen, då behöver man påminna sig om vad det en gång var som gjorde att DU - just DU - började heja på HV. Varför just du fann en passion för denna förening. För mig hjälper det. Jag kan ytterst lite påverka de sportsliga framgångarna utan gäller att på något sätt förlika sig med här och nu och blicka framåt. Kan vara lätt för mig att säga, men som @The_Wall nämnde ovan - vad är det värsta som kan hända? Och hur kan vi påverka vad som händer?

Må väl allesammans och tappa inte er själva, era nära och kära längs vägen. Sporten är tuff, men den är just ”bara” en sport.

12 gillningar

Känns bra att läsa att folk tänker lite som en annan. Det är tungt som fan nu men samtidigt så har denna förening gett mig vänner och upplevelser för livet.

Jag har iaf förlikat mig med tanken att i get jag gör kan påverka ngt. Förr var man ju en idiot. Jag bytte plats och kläder under match beroende på vad som skedde. Sjukt men man trodde det hjälpte.

Hv kommer fortfarande vara en stor del av mitt liv oavsett hur spelet är eller vilken liga man spelar i.

Man är väl bara mest konfunderad vad fan det är som är fel i föreningen när man kan göra ett sådant totalhaveri.

5 gillningar

Men det gick ju bättre förr? Du har alltså slutat göra sakerna som gjorde att vi vann, det förklarar ju allt! :astonished: :wink:

5 gillningar

Å här är vi och gnäller på Blomman, Engsund, Tikka och Teden när root cause finns på forumet!!!

2 gillningar

Haha. Nja. Förr funkade det kanske men det kan ha mer berott på att man hade bättre lag. Hade jag hittat lösningen så hade jag gjort det direkt.

Är lite så fortfarande men inte på samma sätt då det sällan blir en streak. Men vinner Hv en match så måste jag sitta på samma plats som jag satt på när slutsignalen gick. När det blir dags för slutspel så hade jag på mig samma kläder tills det blev förlust. Då bytte man kläder.

Matchtröjor byttes flera gånger under match. Helvete vad man höll på.

3 gillningar

Jag ska försöka förlika mig med tanken att Hv spelar i allsvenskan nästa säsong.

Det var trots allt en en sjukt rolig säsong.
Mycket vinster men vi var ändå inte överlägsna på nåt sätt.

Och det bästa av allt: FREDAGSMATCHER!

Jag älskar dom. En fantastisk anledning att framhålla till varför jag inte kan vara med och käka taccos framför Masked Singer med min respektive. :slightly_smiling_face:

7 gillningar