CHL: HV71 - Sheffield Steelers

4-3 i PP igen. Samtliga målen i PP, va?

Skönt att båda Persson och Dylan har fått måla.

På riktigt… Du får ju ha lite tålamod. Om det ser exakt samma ut omgång 15 så är avgrunden nära, inte nu.

Riktigt snyggt 5-3 mål. Cristoffer Persson visar offensiva kvaliteter.

Hur matchas formationerna? Är det som nämnts tidigare eller? Kan någon som ser se något kring nyheter i spelidé?

Jag är nyfiken över om ödmjukheten finns där? På er som beskriver spelet så verkar den saknas? Lallar de?

Visst finns det mycket att önska av Hv, dock bara andra matchen för säsongen.
Trist bara att alla bitterballar börjar gnälla redan…

Skiter i det negativa och lyfter det jag tycker var ok:
Tedenby - bra fart o teknik. Mål.
Reese - vadå defensiv back? Mål och ett par bra offensiva initiativ ytterligare.
Persson - mål och ass. Ett par situationer där han var så rejäl man hoppats.
PP - viktigt att få igång spelet med en man mer.
Thörnberg - gör mål.
Arlbrandt - gör mål.
Borgman/Hansson - skapliga.
Brithén - såg mer bekväm ut än på länge.

Ja va fasen, det kommer bli bättre det här…
Let´s go HV!

Tillägg - Daniel Rudslätt som expert på Eurosport, fy fasen vad duktig!!

Poäng av HV-spelarna ikväll:

Arlbrandt 1+2

Persson 1+1
Thörnberg 1+1

Brithén 0+2
Sandberg 0+2

Reese 1+0
Tedenby 1+0

Abbott 0+1

Som referens var det ett år sedan.

Angående Laine: Skadad? Försvann i tredje perioden, inte alls bra. Förhoppningsvis en säkerhetsåtgärd efter den långa skadefrånvaron.

Reese ser mycket bra ut, annars kan man ta de tre poängen och det hyfsade PP och gå vidare med livet.

UNDERBART ATT SÄSONGEN ÄR IGÅNG!

Vad för signaler?

Det var tydligen bestämt innan att Teemu skulle spela två perioder.
Nämndes i studion efter matchen.

Måste bara säga att jag gillar skarpt vad jag såg av backen Reese, inte fysisk men alltid rörlig spelbar och bra passningar.
Gjorde segermålet oxå i PP, bra värvning där Hult.

Laine skulle bara lira 2 perioder idag hörde jag dom sa, så han är nog okej.
Angående matchen så ser man att HV ska vinna matchen. Lite rostiga ännu och kanske lite överarbetande när man vill visa upp sig för fansen. Tror det kommer se betydligt bättre ut efter ett par matcher när man hittar ett högt men hanterbart tempo. Nu rusar man mer och det blir lite mer chansartat. Tycker det syns att det finns mycket att ta av när man är i full matchform.
PP väldigt intressant redan utan träning med Arla och Sampa som playmakers. Dom gör det riktigt bra. Thörna Laine kan tänkas vara skyttar. Tedenby letar ytor och gör oväntade saker. Abbot kortpassar och står framför mål. Brithen tror jag var med ibland framför mål också likt abbot. Finns mycket roligt på gång.

Dylan Reese som de flesta vara tveksamma till har övertygat och verkar nästan mer stabil offensivt än Campoli. säkert passningsspel läser spelet och framförallt ramlar inte som Campoli gjorde hela tiden. Gillade Campoli men spelade tyvärr över sin nivå många gånger och slarvade bort många situationer, samtidigt som han kunde ha turen åt andra hållet ibland. Reese blir en bra ersättare, stabilare mindre chansande.

Ska bli spännande att se nästa match snart.

Säsongens andra match, vi vinner med 5-3.

Största utropstecken idag måste väl vara Dylan Reese! I HV.

I Sheffield + matchens lirare enligt mig är deras målvakt. Han hade en svettig kväll och släppte “bara” in fem mål.

HVs spel blandade och gav, när det “behövdes” lyfte man sig och gjorde det som behövdes för att komma upp i ledning.

Sheffields mål var lite märkliga,
1:a solklar på åkning på Söderström.
2:a 2 HV spelare kolliderar i offensiv zon, de kommer i ett 5 mot 3 anfall.
3:e Målvaktstavla, Söderström ska nå över och blockera vid stolpen.

Annars kändes han väldigt lugn och stabil, flaxar inte runt särskilt mycket, men han sattes ju heller inte direkt på något som helst prov.

Reese ser spelar med lugn och pondus. Påminner lite om Welch.

Jo alltså jag är inte helt nöjd heller. Men jag menar bara att för att se frukten av Lillis och Rahms verk så ska man nog ha lite tålamod. Visst har dom varit här med truppen ett tag men det tar nog lite tid att implementera det i riktiga matcher också.

Skellefteå förlorade mot Vienna så enligt många här inne borde ju SAIK också ha nått deras bottennivå :sunglasses:

Tycker för övrigt att Borgman kan bli intressant vissa stunder tycker jag han skötte det ganska bra.

Seger men inte mycket mer. HV gasade till när det behövdes och då kunde Steelers inte svara. De blev för trötta på slutet och hade inte heller tekniken. Men de hade stort hjärta och kämpade väl. De var klart bättre än jag trodde och de vek inte ner sig. Den fysiska matchen i matchen vann Steelers enligt min uppfattning.

HV saknade timing och precision. Men när den börjar sitta så kommer det att bli mycket bättre. Det såg okoncentrerat och nonchalant ut i stora delar av matchen, men när de väl gasade till så tog de över ganska rejält.

Tedenby, Reese, Persson var bäst i HV. Några spelare lika osynliga som förra säsongen. Någon hyllade Söderström. Jag är inte lika imponerad. Inte så att han var dålig, men han har en bit kvar till seniorhockeyn.

Några reflektioner:

  • Många Steelers-fans på plats - kul!
  • Domarnivån var väldigt tillåtande. HV hade kunnat få med sig minst 5 utvisningar till.
  • Man fick bara sitta på norra läktaren “för att det skulle se mer ut i tv”. Kommentar: you can’t make shit shine! Turneringen har lågt intresse i Sverige, bara att acceptera. Man vill ju sitta nära isen så låt publiken göra det då!

Även om HV var oväntat bleka i stora delar av matchen så visade de att de ändå har något att bygga på när de växlade upp. Det krävs mer än denna matchen för att jag ska börja skrika avgå alla!

Nu när gnälljönsarna fått sitta och blåsa på sin bittra glöd en stund så kan jag passa på att komma med en annan syn. Människan har som alla vet fler känslolägen än Depression och Lycka. Allting i livet är inte antingen det bästa som finns eller det värsta någonsin. Ibland vill man bara slänga runt lavetter och be folk att lugna ner sig.

Nu orkar jag faktiskt inte gå in med någon varken bredare eller djupare analys, just av anledningen att det är en så negativ nivå här att det förmodligen kommer gnällas på det positiva, för att det positiva inte var tillräckligt positiva.

Men jag lägger in något att notera iallafall.Ifjol var deras fem mest produktiva spelare spelare som inte ens producerat i AHL. En av dom har lyckats göra en full säsong i AHL, övriga har blivit nerskickad i AHL-lagens farmarlag. Fredrik Vesterberg har dock producerat duktigt i hockeyallsvenskan. Men kort och gott har dom gjort idel “div1”-värvningar till fjolårstruppen. Frölunda vann med 9-1 WOW… Ifjol var det knappt Allsvensk klass på laget.

I år har dom åtminstone plockat in tre stabila allsvenska spelare, Jesse Schultz som producerat ordentligt mycket… Överallt. Fyra eller Fem AHL-säsongen med runt 50-60 poäng/per säsong om jag minns helt rätt. Äh… dom har ett bättre lag än ifjol. Är nog inte längre ett Knappt allsvenskt lag.

Hursomhelst. Hv71 spelar nonchalant? tar knappt i? lallar?
Sheffield krigar och är taggade
Sheffield gör två riktiga skitmål, ett där Söderström blir överkörd och en fri puck kan läggas in i buren. Såna mål kan även en P14 göra i SHL. Och sedan ett där två Hv-spelare krockar i anfallszon mitt i en spelvändning så att dom kommer i ett brett 4 mot 2… som fylls på till en 5 mot 3 och lyckas få till ett skott som styrs på ett ben så att den går in.
Tredje målet missade jag dock.

Hv71 gör 5 mål. Vinner skotten med 41-22. Hade det inte blivit två riktiga skitmål, så hade det varit 5-1 av ett nonchalant och lallande Hv71. Då hade tongångarna kanske varit mer likt “Tänk vad bra det blir när dom tar i också!”.

Ett slutresultat speglar inte en prestation. En 5-3 match kan ha haft en 7-1 klasskillnad. Lika väl som en 5-3 match kan vara Extremt jämn. Ett självmål och en slängpuck i tom bur och voila.

Visst, det blev 5-3. Och allt är rakt av skit och ruttet… om ens spelförståelse är i nivå med att det funkar lika bra att följa matcherna på text-tv.

Sheffield tog aldrig över matchen, var aldrig spelförande. Vilket svammel. Att det finns mer att önska? Självklart. Det tar dock inte bort faktumet att Hv71 faktiskt var överlägsna.

Jag har slitit mitt hår, varit både arg och uppgiven i många säsonger nu. Men det absolut mest sorgsna är att gå in på forumet. Folk envisas med att låtsas att allt hat beror på passion. Jag tror dock att det grundas i att man trivs så otroligt bra med att både hata och gnälla. Det ger en personlig tillfredsställelse som smakar så fruktansvärt gott. Många besökare kämpar och sliter för en viss ordning, föregå med gott exempel eller åtminstone hålla sig nyanserad. Men det är ett oändligt slit. Den ljusa blåa HV-sidan för fansen är en mörk svart sörja. Jag hyser den största respekten för de som kämpar. Jag tror på en framtid som är både ljus och blå. Men den är otroligt långt borta tyvärr. Och jag förstår varför HV71 inte vill förknippas med Skiten längre. Pinsamt och skamligt faktiskt, på daglig basis. Löjligt.

“Men det måste väl få finnas…” Nej, det måste inte få finnas. Negativitet Måste inte få finnas. Det kan finnas, men det Måste inte.
“Vi fans följer/betalar/offrar…” Och? Vi förtjänar inte en superstjärna, vi förtjänar inte utklassningar, vi förtjänar inte en ny ishall, vi förtjänar inte ett SM-Guld, vi förtjänar inte ett bra spel, vi förtjänar inte ens ett lag i SHL. Vi förtjänar ingenting. Hv71 står inte i skuld till fans. Fans finns för Hv71, inte tvärtom. Vi ska vara Tacksamma och ha Förhoppningar. Vi ska inte grina och pissa ner oss för att grannen fick en ny cykel eller har en större lego-samling.

Jag slutar här…

Det jag ville säga var, att Hv71 inte var värdelösa idag. Det var en klart positiv lägeskoll. Och det kan bli bättre. Härligt!

Någon som har koll på Laine?