Nästan. Ser att andra lag värvar i hopp om att förstärka. Tappar en framstående spelare under säsongens gång → försöker göra något åt det. Vi tappar Sandberg, ev. Thörnberg och får höra att det kan komma in bredd dagen innan deadline. Förstår du vad jag menar?
Ja, det är Evertssons styrkor. Han är duktig på att:
Hitta spelare i lägre divisioner som blommar ut
Få till sig spelare som är lite på “dekis” men som får en ny chans i Växjö
Utnyttja kontaktnätet som han fått genom att Växjö har haft 10 000 transatlanter genom åren.
Typ så.
Versteeg är t.ex ett typexempel på 2+3 i kombination. En spelare som haft två misslyckade säsonger bakom sig OCH som känner flera spelare med anknytning till Växjö.
Det där är bara sådant man skriver i självhjälpsböcker.
Bara för att en person i sverige är extra bra på att värva så betyder det inte att alla andra är jättedåliga. Logiken släpar efter. Det är klart det vore kul om det vore HV71 som hade de absolut bästa kontakterna (och den bottenlösa kommundopningen… eller nä) som genererar riktiga värvningsklipp. Nu har vi kanske inte det. Men jag inser att det kan vara good enough och att alltid jämföra med en outlier ger en skev bild av verkligheten.
Vi tog ju in Sandberg som förstärkning. Sen var det ju ren och skär otur att han åkte på sin sjukdom/skada. Sen hade man inte räknat med att Thörnberg skulle åka på ett bakslag - igen. Och då står man där med två riktiga toppspelare borta, men med en nästan död marknad. Vad skulle man göra då? Plocka in Hardt? Att deras skador och bakslag sammanfallde med att HV gjort den största förändringen av spel pga tränarbyte sen typ Eldkvarn brann - gör att jag förstår att man inte hoppar på första bästa, eller ens ser det som en nödvändighet att leta ersättare.
Att de som värvat är i större behov är subjektivt. Djurgården och Frölunda låg före oss i tabellen när de plockade in spelare. Ifrågasätter inte det faktum att marknaden är död, om så nu är fallet. Om det inte finns en enda spelare ledig som kan förstärka oss, fine. Men ser gärna att man iallafall försöker, vilket Hults senaste uttalande inte pekar mot (inser att också bredd i sig förstärker, men du fattar).
Min poäng är att det finns säkert fler spelare än det som finns på “marknaden”. Hult har ju haft flera månader på sig att agera. Är nuvarande trupp hel och kry, så tror jag dom kan gå mycket långt. Men serien är den jämnaste jag någonsin varit med om, så skador på 1-2 nyckelspelare så är det är nog kört.
Jag som supporter anser Hult borde agerat tidigare och inte vänta in sista dagen/veckan. Tycker man borde varit bättre förberedd inför det som komma skall. Speciellt när andra lag lyckas bredda sina trupper (oavsett orsak).
Men sedan håller jag med om att man inte ska betala några fantasisummor eller överpriser till tillgängliga spelare. Min kritik är mot oförmåga att inte kunna hitta spelare som inte finns på marknaden, samt passiviteten senaste månaderna.
Varför ska jag inte jämföra med den som är bäst och strävan att nå dit? Hv ska vara ett topplag och bäst i småland. Det är bara en tidsfråga innan ett lag som funnits i SHL i 8 år kommer att gå förbi Hv om man inte strävar efter att bli bäst på alla plan.
Och lägg inte ord i min mun, jag har inte skrivit någonstans att alla andra är jättedåliga. “Logiken släpar efter” Så trött på ditt nedvärderande sätt att bemöta diskussioner.
Jag kan inte lova att jag förstår fullt ut då vi troligen tänker väldigt olika kring detta. Jag tolkar det som att du har sett uttalanden från Hult och tolkat dessa samt skadesituationen som att det finns ett löfte från HV71 att värva spets.
Således blir du besviken/känner dig lurad vid en värvning av bredd eller ingen värvning alls.
Fast vi vet inget om den påstådda passiviteten. Hult kan ha jobbat sönder sig själv, men misslyckats. Varför anklaga honom för passivitet? Det enda man gör då är att säga att “allt utom en spetsvärvning” är lika med “du gör inte ett skit på jobbet”. Jag tror inte det är så det fungerar i arbetslivet.
Löfte? Tolkar hans uttalande om att en ev. värvning inte behöver vara spets precis som det låter. Att det kan komma in bredd, vilket jag inte anser är tillräckligt bra.
Att HV71 inte skulle ha agerat är ju en sanning med modifikation.
Man gjorde sig av Med Lindbom och sen dess är man seriens bästa lag
Man värvade Sandberg som dessvärre råkade ut för en skada som man inte kan förutse.
Man har dessutom lyft upp flertalet juniorer.
Sen tror jag fortfarande att man måste krydda för att öka chansen för guld.
Men att säga att HV71 inte har agerat denna säsong känns aningen orättvist.
För om det nu är han som är bäst, då måste man ju värva honom för att bli bäst på den positionen. Hult kan inte bli evertsson.
Vad jag menar är att det inte krävs att vi har den absolut bästa personen på den positionen för att helheten skall ge oss en möjlighet att sluta topp4 och ha en bra chans på SM-guld. Det blir liksom micro management om man skall inte och sträva efter att vara bäst på precis varenda punkt. Någon får gärna kräva att Hult skall vara bättre än evertsson, men jag kräver inte det. Jag tycker det kravet är galet.
??? Jag la inga ord i din mun. Jag började på ett eget argument. Det argument jag lade fram, var tillverkat av mig för att visa på just att logiken inte följer med. Jag har aldrig påstått att du sagt något sådant. Jag ber om ursäkt om du tog illa vid dig, mitt argument var riktat till alla som använder evertsson i sin argumentation. Jag tycker verkligen inte att det är ett särskilt bra argument och jag försöker bara beskriva varför jag tycker det. Inget annat var menat med detta.
Jo jag förstår det, men jag försöker förstå din frustration. Min tolkning var att du blir besviken av att Hult nu sänkt ambitionen till en breddspelare, för att du hade förväntat dig spets (baserat på vad du tolkat Hult tidigare)?
Som jag skrev när jag startade denna tråden, kan vi sluta ha pajkastning emot varandra för någon tycker olika ?
Är det så förbannat svårt att inte tro att man själv sitter på de svaren som är 100% och att alla andra är dumma?
Jag vet att jag har extrema åsikter åt ett håll, jag är en stor vinnarskalle men lik förbannat så har jag respekt för personer som tänker hockey på ett mer tråkigt ekonomiskt perspektiv. Jag har respekt för att mina åsikter inte är lag och att andra kan tycka annat av olika orsaker.
Det är sjukt många här inne som värkar tro att deras åsikter är lag och pissar mer än gärna på de som tycker annat.
Så jag säger det igen, vi är alla Hv bröder här, vi håller på samma lag. Sluta vara så jävla tjuriga emot varandra.
Hade vi suttit och haft den här diskussionen på en krog någonstans med en öl i varsin hand så hade vi alla skrattat och diskuterat våra olikheter istället för detta nättroll beteende vissa har.
Varför då? Kan inte personen utvecklas till att bli bäst? Eller kan inte Hv sträva efter att hitta en bättre än Evertsson? (det sistnämnda menar jag inte nu mitt i säsongen, utan generellt)
Det som irriterar mig enorm är kommunikationen utåt från Hult, och där lär han sig inte från sina tidigare misstag samt utvecklas inte på den punkten.
Förra året skulle spelare som kommer in göra skillnad, in kommer Styrman i sista sekund.
I år fanns det fullt förtroende för Lindbom, för att sedan få sparken några omgångar senare.
I år skulle det komma in spelare som kan göra skillnad, dagen innan fönstret stänger utesluter han inte breddvärvning?
Dessa jäkla floskler om rätt karaktär genom alla år
Jag tror det bara är en tidsfråga innan Växjö går om oss i antal guld, och det inom en relativ snar framtid, om man inte strävar efter att bli bäst. Man ska agera, och ageras det ska det kommuniceras ut bättre till supportrarna.
Han kan mycket väl ha arbetat sönder sig senaste månader, men det kom ju inte in något, då har han misslyckats om han inte lyckats landa något på flera månader när andra klubbar hittar spets/bredd (kalla det vad du vill) trots att dom vid värvningstillfället hade bättre tabellplacering.
Den bild Hult ger utåt är en enorm passivitet, sedan händer det säkert saker bakom kulisserna, men det är knappast den bild man får.