DEADLINE DAY 15 FEB 2019, Diskussioner

Försöker hålla god ton och bemöta motargument :slight_smile: . Ser mer än gärna att vi får in två dundervärvningar och slår Växjö i finalen.

Kamy…

Bästa jag läst på länge här, håller med 100%

Gött. Nu tror jag att jag förstår, tack för din uthållighet. Jag tror de flesta av de mest infekterade diskussionerna här kommer från att man inte försöker förstå den andres argument och ståndpunkt.

Du vill att Hult skall ha mycket högre svansföring och sikta högre. Det har jag absolut inga problem med. Det hoppas jag han har, men jag vet inget om det. Jag tolkar hans uttalnade som ett sätt att försöka mildra besvikelsen av att han misslyckats med att värva spets, men nu är jag konspiratorisk. :wink:

Jag lade till följande efter du hade svarat:

Jag ber om ursäkt om du tog illa vid dig, mitt argument var riktat till alla som använder evertsson i sin argumentation. Jag tycker verkligen inte att det är ett särskilt bra argument och jag försöker bara beskriva varför jag tycker det. Inget annat var menat med detta.

Han behöver inte ha hög svansföring, det struntar jag i. Sikta högre, visst. Det framstår som att han är okej med/siktar på att ta in en breddspelare. Säger han som han säger för att han misslyckats med att värva spets får man respektera det. Dock väcker det nya frågor, vilket jag inte orkar diskutera idag :smiley:.

Rent medialt är ju Sylvegård och Evertsson ett föredömme var det gäller att kommunicera med fansen. Inget såklart man kan begära av en sportchef men trevligt för fansen.

Då har man totalt misslyckats med att utvecklas och blundat för vad fansen egentligen vill under flera år. Jag tror största missnöjet är egentligen denna misskommunikation. Ännu en sak som gör att jag inte värderar Hult särskilt högt.

Jag begär inte att man ska offentliggöra vilka man förhandlar med eller avslöja allt som pågår bakom kulisserna. Men man behöver inte komma med samma kommentarer, floskler samt saker som visar sig inte stämma med verkligheten år efter år.

Man kommunicerar saker utåt, som sedan visar sig bli helt tvärtom.

Hult är mästaren på att köra politiker svar och det retar gallfebern på mig.

Han har ett manus på 4 olika meningar som han kör copy/paste på, kan likagärna ha en robot i sina intervjuer

“karaktär”

“marknaden är död”

Jo du har en bra poäng där, att utvecklas till att bli “bäst”. Det tycker jag är en sund inställning. Jag kan se att man kan ha en förtroendekris för Hult baserat på hans kommunikation. Man måste inte, men man kan med goda skäl ifrågasätta honom baserat på den punkten. Men, jag väljer att hoppas på att han just utvecklas i sin roll och att detta kommer generera en väldigt bra helhet inom en rimlig framtid. Att bedöma honom för hur han lyckas i detta transferfönster tycker jag är lite för smalt sett till helheten.

Jag tycker inte man ska bedöma honom för enbart detta transferfönster, men skulle vi nu gå emot ännu en dålig säsong efter att Hult varit totalt passiv och floppat under ännu ett transferfönster, ja då har Hult gjort en bra säsong och vad är han uppe i nu? 4-5 dåliga ?

Kombinera detta med att han inte är sportchef i Timrå utan i Hv71 som faktiskt är en av Sveriges rikasteklubbar

Näe jag är inte överdrivet imponerad av hans insatser hittills.
1 Guld = MVG
Sen 4 säsonger med att max nå till kvartsfinal = IG

Det kan man döma han på dock

Sitter du på någon info som indikerar att man inte har försökt ersätta honom? Att man inte har lyckats ersätta honom är ju inte synonymt med att man inte har försökt att ersätta honom.

Jag hade gärna sett en supervärvning eller två idag, precis som alla andra, men finns det inga såna på marknaden (till en kostnad som är försvarbar) så finns det inte och det är svårt för Hult och Davidsson att göra något åt det då.

Jag tror de flesta här skiter i om man “försökt” värva någon faktiskt.

Det är väl lite det vi menar, det händer inget, försöka räknas lixom inte.’

Får vi inget denna silly så är det precis som förra året.

Så du menar att det inte fanns något under båda dessa två åren då som Hult hade kunnat värva ?

Konstigt att många andra lag hittat bra spelare under dessa två åren, titta förra året tex vad Evertsson
hittade precis innan transferdeadline…TVÅ absoluta toppspelare, Hult? Styrman

Ursäkta min okunnighet här men skulle vilja veta hur en sportchef jobbar under ett år? Vad ingår i deras arbetsbeskrivning? Och som i HV’s fall där man har 2 st sportchefer. Borde inte deras tid under året gå till att bland annat scanna av de olika ligorna och vara förberedd på ett midseason fönster?

Kan man ju tro

Det som Hult kommunicerat tolkar jag som att det kan vara bredd på väg in, om ens det. Och jag ser inte Sandberg som en breddspelare. Har man nu försökt ersätta honom men misslyckats i kommunikationen till oss supportrar är det en annan femma.

Men det är inte en liter mjölk man ska ha in och är för lat för att gå till affären för att köpa. Det ska finnas en spelare tillgänglig, kostnaden ska inte vara orimlig (se dekmans siffror på Strömwall tidigare) och spelaren ska vilja komma till HV, som i ett sådant läge förmodligen inte är ensamma intressenter.

Angående förra säsongen så var Miele en chansning (hur vital han var för Växjö i slutspelet vet jag inte) och Rasmussen hade varit i Växjö tidigare.

Som jag skrivit tidigare under säsongen, jag tycker Hult är bättre än Evertsson.

HV är en helt annan förening än lökars. HVs strategi är helt annorlunda, Vi har varit en ledande klubb i snart 20 år. Vi har en ungdomsverksamhet som är grym. Ett lag som är förankrat i byggden.

HVs strategi är att kunna ha ett lag i toppen som inte är allt för beroende på att slänga upp top dollars för typ strömwall.

Evertsson agerar helt annorlunda för att han måste. Jag föredrar Hult, han håller sig till en långsiktig plan som har och kommer ge utdelning under lång tid framöver.

Vi har 4 fungerande linor, en bra back besättning. Och en förbannat stark juniorverksamhet under, där vi kan plocka upp spelare som gör bra ifrån sig.

Snälla sluta nu att ge Hult skit

Kan ju faktiskt vara så här också att Hult och Davidsson haft ute krokar och fiskat under en längre tid, kanske t o m enda från säsongsstart. Förmodligen är det väl så en modern sportchef borde jobba i alla fall, kan man tycka. Men i slutänden är det ju faktiskt spelaren som bestämmer. Jag bara gissar vilt nu, men kan det inte vara så att Hult har försökt, men ingen av hans krokar som han kastat ut har nappat. Han har med andra ord fått nobben från samtliga spelare han vart i kontakt med. Om det nu förefaller så, så borde man kanske titta på varför den enskilde spelaren inte vill skriva kontrakt med HV71. Är det så att Hult letar på fel ställe, eller har han helt enkelt för få kontakter?

Jämför man t.ex Fredrik Stillman och Johan Hult så är det en ju som att jämföra natt och dag. Medans Stillman kunde värva den man minst anat från vilket liga som helst i världen, så verkar det som Hult endast koncentrerar sig på allsvenskan. Troligen är ju även Hults kontaktnät väldigt mycket mindre än vad Stillmans var också.

Men om nu fallet är så, så måste det ju jobbas på. Förstår inte vad Davidssons roll är i det hela faktiskt. Hade jag suttit som medlem i styrelsen så hade jag ju velat ha en sportchef ute på fältet 4 dagar av 5. En kille som kollar av de olika ligorna på plats. En som hungrigt åker mellan AHL, NHL, KHL och övriga ligor för att bygga upp ett kontaktnät.
I nuvarande fall verkar det ju mest som både Hult och Davidsson sitter hemma i Kinnarps och ringer ett par ggr i telefonen?
Jag kan ha fel, men känns ändå som man kunde få ut så mycket mer med 2 st sportchefer. Johan Davidsson är också en känd spelare som borde inge både respekt och förtroende för andra klubbar runt om i världen.

Jag tror faktiskt att Hult har kört fast. Han har en begränsad kontaktlista där majoriteten av spelare är f d HV spelare eller spelare med anknytning till staden. Därför har det blivit naturligt för honom att inför varje säsong gå ut i media och säga att man hela tiden letar efter killar med hjärta för klubben e t c.
Ok, det låter ju bra, men oavsett om de var bra för 5 år sen, eller 8 år sen så kanske de inte levererar på samma nivå nu. Men i Hults fall känns det som att namnet är viktigare. Har man en gång spelat i HV71 och vart bra så är man per automatik det igen efter 5 års frånvaro. Så fungerar det tyvärr inte.

Jag har hela tiden sagt t.ex att Martin Thörnberg kommer inte spela i HV71 något mer. Hans kropp är slut. Även om han nu går på is och rehabiliterar sig så måste man inse fakta. Martin Thörnberg kommer aldrig att uppnå samma nivå som under 2010. Hans glansdagar är förbi. Men för Johan Hult är Martin helig. Han kan inte släppa tanken om en eventuell comeback med en 110% Thörna. Det är en stor svaghet hos Hult. Han måste våga se bredare. Redan innan säsongen borde de satsat allt på att hitta en ersättare för Thörna. Men icke.

Ponera att nu Martin kommer tillbaka lagom till slutspelet. Hur mycket tror ni han kommer tillföra? Otränad, ont i kroppen och 10 år äldre än 2009. Han är inte i samma skick som förr.

Hult har ju ett gott hjärta, ett hjärta av guld som vill så väl och vill så mycket. Men jag tycker det blir så fel ändå :confused:

Jag tror tyvärr att vi måste flytta på Hult och få in någon annan där. Och Davidsson som vice sportchef är något jag kliat mig åt i huvudet sen dag 1. Johan Davidsson är MR HV71 och ska givetvis vara ansiktet utåt för klubben. Har hela tiden tyckt att efter avslutad karriär så ska Davidsson ha en roll som marknadschef. Han är vårt varumärke utåt i hela världen liksom. Nu sitter han gömd inne på ett kontor med titeln, vice sportchef. Det känns som man slösar bort värdefull kunskap och erfarenhet på fel saker.

Väldigt offtopic nu blev det, ber om ursäkt, men andra tråden är låst.

För att skriva nått om deadline då, så nä, jag tror inte Hult kommer presentera nått. Han har inget.

Mrmadhawk skrev nyss att Örebro försöker landa Jonas Enroth. Inte illa!

Det är också som att jämföra äpplen och päron. De flesta verkar vara rörande överens om att det är betydligt svårare att vara sportchef nuförtiden med tanke på hårdare konkurrens från KHL/Schweiz, att SHL numera är en mindre ansedd liga osv. Det har påpekats massor av gånger genom åren, men ändå återkommer den här jämförelsen trots att det inte riktigt går att jämföra.

Och att Hult enbart koncentrerar sig på Allsvenskan stämmer inte särskilt bra. Av årets nyförvärv är det väl bara Strömberg, Fehervary och Johnson som kommer från Allsvenskan. Övriga 8(?) kommer från SHL eller internationella ligor.