Diskussion om seriöst rykte (25/26)

Kloos måste vara utanför landet 6 månader så dyker tidigast upp i oktober - november.

Skönt med lite SHL erfarenhet, men en besvikelse att vår 1C blir Kloos.. Speciellt när namn som Heponiemi och Koukkanen har florerat som alternativ.

Dock denna 1a line vore ju ändå mer än godkänd:

Hudon - Kloos - Ang

Ja Koukkanen är ju ett drömnamn, men frågan är om det är realistiskt? Många bitar som ska falla på plats där - kontrakt, dyr, jagad av “alla”? Däremot ser jag inte att Heponiemi skulle vara ett starkare namn än Kloos. Fördelen att Kloos är meriterad i SHL tror jag är rätt stor jämfört med större “namn” utifrån, dessutom när han har exceptionellt bra underliggande siffror under flera år.

De toppnamn som kommit in i ligan på sistone är ju Karlström, Olofsson och Zohorna, till lag som också kan betala väldigt mkt. Att plocka in centrar från topphyllan har visat sig mkt svårt de senaste åren.

Tillägg: Om AP nu skriver på det som ligger på hans bord blir väl topp 6 typ:

Louto - Kloos - Ang
Woods - Lindström - AP

Leksand spelade sin sista match 11/3, så snarare mitten av september.

2 gillningar

Heponiemi är väl inte center dock?

Vet vi om han åkte ur landet direkt då?

Kan spela både och. Lite som Borgström tror jag. Tror han gör sig bäst som vinge om man vill åt hans offensiv.

1 gillning

Om han vill spela i SHL så lär han väl gjort det.

Ja i så fall borde det vara lugnt. Hörde att det är 183 dagar han måste vara ute så då kan han tekniskt vara i Jönköping 11 september.

Edit: räknas det från sista matchen, dagen han lämnade landet eller dagen kontraktet gick ut för jag förmodar att kontraktet var till 30 april?

Dagen han lämnade landet.

Då är ju stora frågan när det var.

Justin Kloos var för övrigt lagkompis med Andy Miele i Torpedo Nizhny Novgorod säsongen 20/21

Såg att han tackades av 20 mars från Leksand och importspelare brukar väl ofta (ingen aning om hur det var i det här fallet dock) ge sig av hemåt ganska snart efter säsongen. Så med lite tur kanske det inte behöver dröja till oktober/november som han själv uppgav i intervjuer runt den 20 mars.

Edit: Såg att flera redan varit inne på samma spår tidigare i tråden. Vi får helt enkelt hålla tummarna för att han tog första bästa flyg ut ur landet så att han kan komma tillbaka snart igen. :slight_smile:

Kanske inte riktigt så flashig topp 6 som man har drömt om, men tycker ändå att det ser ganska bra ut. Mycket rutin och samtliga har gjort minst ett år i ligan och kan förhoppningsvis gå in från start och leverera. De kommer säkert inte att göra bort sig även om de kanske inte kommer vinna poängligan heller.

2 gillningar

Eftersom vi har en bredd som var SHL:s sämsta den här säsongen så vettetusan om det räcker med en stabil topp 6. Vi har ju sett de senaste åren att våra två toppkedjor tvingats leverera för fyra mer eller mindre.

Det behöver justeras även i de nedre regionerna, om det ska hålla. Tror jag. Om inte får vi hoppas att unga spelare som Reber, Träff och Pettersson tar jättekliv och kan konkurrera om en plats högre upp i hierarkin.

4 gillningar

Håller med, det känns på något sätt betryggande med dessa beprövade spelare, om dom nu ansluter vill säga. Vi bygger lite stabilare nu än tidigare utan att göra kanonvärvningar framåt.

Gillar både woods och kloos ryktena. Liksom många vill jag dock ha ytterligare en center in.

Edit: detta är svar till “stroganoff” ovan.

2 gillningar

Ifall man har kontinuitet på toppspelarna så kan man förbättras från en säsong till en annan utan spelar kvaliteten per se måste ökas markant. Då har spelare haft tid att bygga relationer och man kan utveckla spelsystemet genom att göra småjusteringar. Gör man som HV och byter ut stora delar av toppen hela tiden krävs det som Lejaques säger att man helt enkelt måste värva bättre spelare än vad man hade tidigare.

Självklart kan man ha tur att antingen gruppen passar svinbra tillsammans eller att spelare tar steg. Men jag har svårt att tro att BL och AB ska kunna göra undervärk på en säsong med en utbytt stomme. AB lyckades inget vidare förra säsongen med ett ganska nytt lag, jag vet inte riktigt hur han skulle kunna göra HV markant bättre den kommande säsongen.

Vi får bedöma BLs arbete om ett par säsonger då han satt en stomme av spelare som är tillräckligt bra för att spela i SHL och några toppspelare som stannar några år. Först då kan vi se om hans strategi funkar.

2 gillningar

2 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Tråden om HV71

Lyssnade på VGB-podden nu. Jonas har hört att Riley Woods månadslön kommer landa in på runt 150k. Riktigt bra jobbat av Liljander, känns på förhand som prisvärt!

Han tror för övrigt inte heller att en värvning av Kloos innebär att centersidan är stängd och verkar ändå ha lite substans bakom den tron.
Kloos kan ev. vara 2C och en X till ska in.

6 gillningar

Siffror från Simon Brändström. Ser mumma ut.

9 gillningar