Jag tveksam. Luktar Stakke ver 2.0. Tror inte heller på att värva ungt från HA. Eller alls egentligen. Det som behövs med prio 1 imo är etablerade spelare för att fylla tre centerplatser (1,2 och 3) samt en etablerad förstamålvakt.
Dower Nilsson samt Sandström som det snackas om till målet passar verkligen inte in i den profilen.
Liam är nog dock främst tänkt som fjärde center, med potential för att lira tredje om allt flyter på. Vi har haft en ganska etablerad fjärde center i år, som du kanske vet, och det har väl inte direkt varit succé. Hellre en ung spelare, med bra underliggande statistik och utvecklingspotential än att vi plockar in någon 30+ år halvdan center som lirat 300 SHL-matcher men inte har någon direkt utvecklingspotential. När det gäller första och andra center däremot så måste vi få in etablerade och säkra kort, inget snack om saken. Ren klass krävs där.
Vi lär också värva lite billigare spelare för de lägre kedjorna för att kunna kompensera för eventuella dyra kontrakt vi måste bryta. (Tikka, Teden etc)
Liam debuterade ju i Frölunda som 17-åring och efter 18 matcher andra säsongen lånades han ut till Västerås. Istället för att fullfölja kontraktet med Frölunda kritade han sedan på för Björklöven där han spelat fram tills nu. Och i Frölunda gjorde han faktiskt inte bort sig,
Gissar att BL har bra koll på Liam och därför tror jag detta blir bra.
Och med Reber som reservcenter känns ju ändå riktigt stabil på förhand. Skulle nog t.o.m vara fine med att lindström och Niederbach är 1:a och 2:a center, med Dower-Nilsson som 3:e/4:e. Iaf om ytterforwards-värvningarna är av yttersta spets.
Jämförelsen syftade till en up and coming utan några egentliga meriter att stödja up and coming på. Stakke floppade sedan. Jag ser risken att det slutar på samma sätt här. Och givetvis är de olika spelartyper, men det var inte det jag jämförde.
Återigen. Jag anser att det är etablerade spelare med prioritet på 3 centrar och 1 målvakt som behöver förstärka laget. Och här hamnar inte denna typ av värvning.
Jag ställer mig någonstans i ingenmansland i denna diskussion. LDN och Niederbach är två högintressanta spelare som skulle andas morgonluft och normalt sett är jag väldigt svag för denna typen av värvningar och ser de lite som ”lyx” att förvalta talanger som likt LDN är på tröskeln till det stora genombrottet eller som Niederbach just gått förbi den tröskeln. Det jag ställer mig tveksam till är att vi inte är i position för att unna oss denna typen av lyx. Vi behöver flytta fram våra marker och lyfta samtidigt som vi behöver dra åt budgeten. En svår kombination.
Med det sagt ser jag gärna båda i HV i form av 2-4C i konkurrens med Lindström men då förutsätter det att vi sedan löser rejäl spets som agerar 1C.
Ja det är svårt. Naturligtvis så är det ekonomiskt och bra att hitta unga lovande spelare till en billig penning och göra dem till SHL-spelare som man sedan kan ha nytta av på längre sikt, eller sälja dyrare än man anskaffade dem för.
Men det som gör mig tveksam i nuläget är två saker:
HVs förmåga att pricka ”rätt” när det gäller att värva talanger. De senaste snart 10 åren har inget jättebra track record. Antingen så har man värvat till en alldeles för stor roll eller så har spelarna inte ägt den potential man trodde. I det förstnämnda fallet har man släppt vissa spelare tidigt och då har de blommat ut hos andra lag.
Här är ju BL ur ett HV-perspektiv ett oprövat kort som definitivt förtjänar ”the benefit of a doubt” och ska få chansen att bevisa sig. Detta ser jag faktiskt som den mest spännande delen just nu.
Äger HV resurserna att utveckla unga spelare och deras talanger/förmågor i nuläget? Jag är tyvärr tveksam. Är HV en klubb dit man söker sig för att det är en bra plats att utvecklas och för att ta nästa steg? Jag är inte säker på att det är den profilen HV har ute i Hockeysverige. Snarare har väl profilen varit elefantkyrkogård. Vi har inte lyckats utveckla speciellt många spelare för nivån SHL eller högre, även om exempel på det naturligtvis finns.
Men oavsett. Dessa två saker gör mig tveksam, samtidigt som jag både inser och argumenterar för att HV måste välja en ny/annan väg för att lyfta. Så jag är ambivalent. Som sagt. Svårt.
Jag tycker Niederbach och DWL känns sjukt intressanta. Två spelare som är på väg uppåt i karriären. Är trött på överbetalda finska EHT spelare och föredettingar. Bättre att bygga ett lag på unga hungriga spelare. Lindström och Niederbach har redan bevisat att de är en bra SHL spelare. DWL kan bli. Det saknas såklart par riktiga topp-spelare som kan leda laget offensivt. Men kan vi få in de tre centrarna finns det iaf stabilitet och uppsida.
Man är ju bara så traumatiserad av att “vänta och se till helheten” när helheten ofta slutar som halvfärdig.
Tycker detta är kanonvärvningar om centrarna x, y, z tillkommer.
Om det visar sig att x, y och z i själva verket är Niederback, ldn och Lindström så är vi återigen fuckade.
Kul att sillyn lever! Men tror inte det finns chans att Niederbach gör en Engsund, då får vi nog erbjuda rätt mycket mer pengar än Luleå och Frölunda, och det tror jag inte händer med Liljander.
Det är mer signalen att Liljander verkar leta efter ytterligare en center som jag tycker är intressant.
Dock det som talar för HV är att man kan förhandla redan nu och att det kanske är lite tjockt i de andra lagens trupper? Svårt att se att Niederbach skulle få en topp 2 roll där?
Jag vill bara inflika att jag minsann tror HV har en god potential att utveckla unga talanger. Tidigare har vi haft en helt annan ledningsstruktur, kravbild och sportchef. Det här lyser Booba och Leise över hela besluten. Välscoutat och med bra underliggande siffror och kvalitet. Dom kommer lyfta. Men som du säger, rätt förväntningar och rätt i hierarkin så kommer grabbarna lyfta. Att värva trötta överbetalda knektar är ett minne blott. Det glädjer mig.