Det var ett Glenn Hysén-skämt
I senaste vita gula blå så hävdas det att det nu mer lutar åt man kommer göra sig av med Dichow, förmodligen ingen som är intresserad av Alnefeldt.
Det hoppas jag verkligen inte, dichow är mycket bättre en Alsen…
Lyssnade med nu. Det känns dumt. Jättedumt. Trodde faktiskt man redan hade något på G med Hugo när man tog in Lassi. Att ha 2 så dyra målvakter är inte alls bra, de blir ju på bekostnad av något annat.
Kommer Hugo kunna ta att vara “tänkt” tvåa?
säger varken bu eller bä, men det kom som en chock
Då blir jag ärligt talat förbannad. Blir lite partisk då Dichow blivit lite av en favorit på personligt plan.
Han kommer in sitt första år, konkurrerar ut Ortio i grundserien med grymma siffror och höjer sen dessa ytterligare i kvalet. Har ett ruggigt tufft andra år som vi alla känner till, ändå väljer han att stanna kvar och krigar åter igen till sig förstaspaden i kvalet och räddar oss. Är väldigt tydlig med sina känslor för föreningen och supportrarna, i min värld är han den optimala backupen till Lehtinen och har verkligen förtjänat att vara kvar. Skulle även hellre gå med Glifford som backup över Alnefelt.
Skulle detta inträffa så blir målvaktssidan väldigt känslig plötsligt och Lassi kommer även denna säsong behöva spela omänskligt många matcher.
Snälla Björn, Dichow stannar! Alnefelt får lösas på något sätt, om det så innebär ett chicken race där han inte spelar matcher så får det vara så. Jag tror inte Hugo vill gå två år utan att spela för då är det bye bye med karriären. Hur som haver, hitta en lösning bara!
Kanske är Dichow som önskar att lämna?
Ska vi bara gå på prestation så spelar det väl egentligen ingen roll vem av Hugo, Dichow och Glifford som är backup.
I den bästa av världar så kommer Lehtinen leverera och med det stå majoriteten av matcher.
För så länge det handlar om att öppna båsdörren och spela nån strömatch hit eller dit så gör det knappt någon skillnad om det är Hugo, Dichow eller Glifford. De tillhör samma målvaktskategori för tillfället (knappt godkänd SHL-nivå).
Det som dock oroar är att Hugo var den av våra målvakter som gjorde absolut minst avtryck förra säsongen. Glifford gick på vatten under poängstreaken, och Dichow var en gigant under kvalet.
Så en skada på Lehtinen, alternativt att han inte levererar som vi önskar. Då känns Hugo som det sämsta alternativet. Samtidigt. Vi får då inte glömma att vi fortfarande har kvar Glifford som kan rycka in.
Det som egentligen stör mig mest om vi går för Hugo som andra är hans lön. Nu med Tikka borta så skulle jag säga Hugos kontrakt är uppe och nosar på att vara det sämsta i lagbygget. Han är inte i närheten av att leva upp till sin lön, och det är anledning nog att bryta, och det oavsett om Dichow blir kvar eller inte.
Fast var inte Hugo riktigt bra i början av säsongen men sen hände nått. Frågan vad. Hugo bör vara en ok 2 i SHL dock har han för hög lön för de han presterat. Kändes som han inte litade på försvaret och försvaret litade inte på han vilket ledde till överarbetande av båda läger. Om vi får bättre försvarsspel kommer vi få bättre målvaktsspel. Vi kan inte slarva o ge bort så många öppna lägen
Ja, vissa tycker han var bra. Jag tyckte han var lika dålig då, sprattlig och överallt vilket skapade en osäkerhet i försvaret. Men han hade ju den förmågan. Att sprattla till nån gång var fjärde match.
Oavsett vad så lär varken Dichow eller Ahlznerfäldthz vara en långsiktig lösning hos Liljander. Båda kommer troligtvis försvinna efter sina kontraktsår (ev tidigare).
Om nu Hugo ska vara kvar så hoppas jag man lyckas omförhandla kontraktet till en marknadsmässig lön. Givetvis inget Hugo själv är sugen på men för rätt peng hade han troligtvis varit en hyfsad tvåa. Upp till bevis hur mycket han verkligen brinner för klubben.
Lär bli en Tikka lösning. Om Glifford går bra i OIK lär man bryta nästa år med Alnefeldt om han inte går bra och sen köra Lehtinen - Glifford
Jo Hugo inledde starkt, definitivt inget sprattla till var fjärde match då. Oavsett vad man tycker om han målvaktsstil så hade han dock stora problem med positioneringsspelet under stora delar, vilket tyvärr är ett lika stort problem oavsett hur vi spelar försvarsspel. Dessutom känns det som att Lehtinen/Dichow är ett betydligt mer homogent par än Lehtinen/Hugo där båda i grunden ser sig som ettor - möjlig friktion?
Kvalitetsmässigt skiljer det kanske inga mil mellan vem man har som tvåa av dom. För mig blir det desto känsligare om man väljer bort Dichow som räddat oss i två kval, varit bortpetad men stor nog att svälja stoltheten och underkasta sig klubben, och istället fortsätta med en felsignad målvakt som vek ner sig mer och mer ju mer prekärt läget blev för laget. Det här gillar jag inte alls och hoppas verkligen inte man gör verklighet av.
LaLeggia och Dichow har vart två av mina favoriter det senaste, vore tråkigt om båda försvann. Hoppas innerligt att Dichow blir kvar.
Vad bygger du på de skulle vara mer friktion mellan alnefeldt och Lehtinen? Den enda målvakt som har uttryck missnöje hittills är ju faktiskt Dichow i den tv4 intervjun. Dock blev de nog för uppstorat och kom ut fel. Jag tror Dichow efter sitt kval och VM inte ser sig som en ren 2. Tror de var ren ekonomisk att man ville få på Alnefeldt pga hans höga lön. Dock är den svår att få bort pga lönen. Dichow låga lön kan man nog få bort helt om man hittar en klubb utomlands.
Inledde starkt? Ja, jo. De fyra första matcherna hade han en hög räddningsprocent. Över 92 procent, samt en nolla. Det gav oss en seger. De sex första matcherna han stod vann han målvaktskampen i två, spelade oavgjort en och förlorade tre.
En målvakt som håller den räddningsprocent som Hugo hade inledningsvis ger naturligtvis sitt lag chansen att vinna. Men jag ser det inte som att Hugo bjöd på vare sig ett stabilt eller bra målvaktsspel de här fyra matcherna. Jag vidhåller att han var sprattlig och felpositionerad och gick på känsla kombinerat med en hel del flyt, precis som under övriga säsongen. Vi var ett gäng som menade att hans spel inte skulle hålla över tid. Procenten visade en sak, hans spel något helt annat. Efter de där fyra första matcherna gick det också utför snabbt. Vi såg det komma helt enkelt.
Men ja, vill man se enkom till räddningsprocenten så inledde han starkt. Så jag omformulerar mig. Han sprattlade till de fyra första matcherna.
Nej jag säger inte att det varken är eller blir, bara att för mig känns Lehtinen/Dichow som ett bättre sammansatt par över tid.
Jag ser gärna att det är Dichow som stannar, MEN ser man rent statistiskt i grundserien så har Hugo lite vassare stats. Bättre SVS% och färre GAA - och exakt lika stor (eller snarare liten…) vinstprocent. Båda var tämligen mediokra den gångna säsongen.
Dock så har väl Dichow en uppsida i att hans högstanivå är, eller iaf har varit, högre och kanske lite mer en raw talent än vad Hugo är.
Ja, mig spelar det som sagt ingen roll vem som ska öppna båset sett ur ett sportsligt perspektiv. Som Timpan skriver. Varken Hugo eller Dichow lär vara kvar på sikt. Men jag ser nog helst att man bryter med Hugo pga lönekostnaden. Närmare 200 000 var en uppgift från Aftonbladet. En bit över 200 000 säger de i Vita, gula blå. Sånt resursslöseri. Bättre att försöka frigöra så mycket vi kan av den summan så vi kan lägga det på något annat. Vem vet, vi kanske oavsett kommer behöva en ny andramålvakt under säsongen…