Hellre bygga på HP och liknande spelare från bygden/juniorlaget som är dåliga defensivt än att bygga på spelare som Pasic och Gnagzky utifrån.
Spelare som spelat juniorhockey i HV ut/ryktas bort sedan Liljander och Blomman tog över.
André Petersson
Herman Träff
Oscar Engsund
Axel Landén
Victor Sjöholm
Viktor Olofsson
Jaromir Reber
Hugo Alnefeldt
Hugo Pettersson
Viggo Gustafsson
Wilhelm Hallquisth
Isac Brännström
Sen är ju frågan om vi ska lägga till Teden på den listan.
Vi snackar liksom ett halvt lag av ”HV-spelare” som försvunnit/är på väg bort.
Jag säger inte att alla spelare i listan ovan borde ha varit kvar. Några hade försvunnit ändå, vilket du påpekar. Men när man ställer upp det sådär så ser man ju rätt tydligt att vi har haft möjlighet att bygga en kärna i truppen med spelare från den egna juniorverksamheten.
Hade Liljander verkligen velat så hade han kunnat satsa på en trupp med egna killar redan från och med den här säsongen. Men här har man valt en annan väg där man istället gått för spelare som Pasic, Lagerberg, Laz med flera.
Så enligt mig handlar det inte bara om var HV befinner sig i näringskedjan. Det handlar även om den väg Liljander och Blomman valt. Väljer man att inte satsa på egna killar, ja då försvinner de, om HV inte redan aktivt valt att inte förlänga.
Absolut håller jag med om. Men tror som i många andra fall att HP själv inte vill lira 4de och växa in i de.
Absolut men som sagt så vet både du och jag som du nämner att många i denna listan tyvärr inte har ämnet i sig för att bli en kärna av en SHL trupp… tyvärr.
Räcker med en handfull spelare så har du början till en kärna.
Jo men man kan väl fan inte ta vilken spelare som helst bara för de har hv som bakgrund.
Ska de vara killar att bygga något på så ska de ju hålla måttet med ju.
Köper dina tankar men håller nog inte med om att de är så de funkar.
Kolla stommen vi hade med liv , Davidsson , Thörn. Den stommen får du inte någonsin av Träff - reber - HP. Eller jo om hockeyn såg likadan ut idag som då. Men nu handlar allt om spelarna själva och strävan att alltid komma vidare , AHL / NHL.
Nej, det har du säkert rätt i men varför inte satsa på honom och liknande ”egna” killar som har potential att bilda stomme (med hjärta) under en lång tid framåt istället för, som lejacques påpekar, ta in Pasic för en tredje, Laz för en fjärde, Gnagzky för en fjärde, Lagerberg som sjundeback osv osv. Det är precis så, som blomman och Björn gör, man tar bort identiteten från ett lag. Till slut är det bara tröjan man som supporter håller på.
Just dessa spelare du bollar upp håller jag absolut med om. Men diskussionen började av att ” BL slarvar bort alla hv killar” . Och de skulle jag inte påstå är fallet.
Men som sagt , köper eran ingång.
Nu skrev jag inte alla.
“Däremot klingar Liljanders snack om HV-hjärta falskt när man medvetet väljer bort egna killar, alternativt slarvar bort dem, för att sekunden senare sikta in sig på spelare som McLauglin, Lindström och Kloos.”
Fattar hur du menar, självklart är det säkert inte alla men det är så meningslöst och långsiktigt korkat för att inte säga ekonomiskt oansvarigt att ersätta egna tredje, fjärdekedjespelare med jämnbra/dåliga utifrån. Att vi betalade 500 k för Eriksson är ju tex ren kapitalförstöring.
Förstår dig men vem ska vi välja om inte spelare som Kloos , Lindström och Växjö liraren?
Lias ? Up to him
DG ? Kontrakt till kommande
Anton B ? Förlängde med Rögle
ingen av namnen du nämnde kan gå in o lira C i topp 3
DG utgående kontrakt men vi är i fel tråd. Lagbygget 26/27 mer lämpligt.
Ja, men alla av dem har ju inte nödvändigtvis färgat. Blir konstigt att bygga laget kring spelare som inte hör till de bästa spelarna.
Håller helt med. Det är klart att vi ska bygga laget kring bra spelare och alla hemmakillar platsar naturligtvis inte. Problemet är dock att man väljer att ta in utfyllnadsspelare utifrån vilket blir konstigt. Vem av Eriksson, Laz, Gnagzky, OSL eller Pasic är bättre än HP eller Tedenby? Är Lagerberg bättre än Fransson, Malte eller Annborn?
Självklart måste och ska man värva utifrån men då ska det vara spelare med spetskompetenser. Men vi måste sluta värva spelare som inte gör någon skillnad då är det bättre både för kontinuiteten och ekonomin att ta vara på våra egna.
Bra sammanfattning.
Växjö spelaren är en habil center i ok ålder. Ingen 1 center men habil 2 center. Dock lär han vara dyr om vi lyckas ro hem han.
Tror inte hv vill bryta med rousek
Helt rätt, och så har du schweiziska ligan dessutom
Finns det belägg för att man vill bryta med honom eller är det hallucinationer?
Nej
Var bara svara från något tidigare inlägg om de men var inget rykte utan mer resonemang hur hv skött saker tidigare. Ot detta nu
Det var bara jag som raljerade över hur HV brukar agera.