Jag säger som jag gjort många gånger förr gällande Felix. Det är en härlig människa och han skapar lite lugn för sin omgivning. Han var något bättre än vad jag trodde han skulle vara när han kom in här under säsongen och med det förutsättningar han hade.
Med det sagt, i mina ögon är Felix inte en förstemålvakt för ett SHL-lag som vill ta steg. Vi kommer gå in med en av de absolut sämsta förstamålvakterna i serien när det väl drar igång. Det Felix presterade nu var kanske bland det bättre han gjort på många år, men långt ifrån så bra som många verkar vilja få det till. Jag tror Felix presterade lite över sin förmåga nu och troligen återgår han till ”normal” nivå snarare - och alldeles oavsett tror jag det långt ifrån räcker.
Ser detta lite som samma problem som med tränarna de senaste åren. Vi har inte särskilt höga krav och därför är kravbilden nu så låg så allt som är marginellt bättre ses som mycket bra.
Det enskilt viktigaste för den som än må tilldelas förstaspaden i HV71 måste vara att han får ett någorlunda fungerande försvar framför sig, ty ska det fortsätta se ut som det har gjort på den fronten spelar det ingen som helst roll vem eller vilken stackare vi placerar i buren.
Håller med att man nu väljer att köra utan en solklar etta. Sandström var 3 av 5 under serien totalt och ingen som kommer vinna matcher åt oss. Sen kanske det inte spelar så stor roll vem som står när allt annat sett skit ut.
HV har ju värvat massor av målvakter och det har inte ofta varit särskilt lyckat.
Dichow och Felix var åtminstone riktigt bra i kvalen
När vi även hittat en het målvakt med lugn och har en extra målvakt som Lehtinen på kontrakt som inte spelar men vi betalar för så ska vi då göra en NY chansning och hoppas typ 8:e gången gillt?
(Om Lehtinen fortfarande är på kontrakt och allt går åt pipan så kan man ha som backup-plan att testa honom igen.)
Nej, jag tycker vi kan börja med de målvakter vi har så får vi utvärdera under säsongens gång.
Det finns minst lika mycket behov på andra punkter , punkter som är mindre opålitliga än målvaktsvärvningarna.
Knappt nån målvakt i HV har väl haft över 90% senaste åren , som man ovan skrev - det har nog med försvaret och spelet att göra mer än målvakterna - bland de absolut sämsta boxplay:en i ligan o.s.v
Jag kan också se logiken i att förlänga med Felix istället för att jaga något motsvarande okänt i bakvattnet. Om vi hade haft utrymme och kandidat till håll-käften-värvning på målvaktssidan (som Linus Söderström exempelvis) så hade det kunnat varit logiskt att inte förlänga.
Jag tror de stora problemen återigen kommer att vara en anständig centerlinje. Finns fler lag som jagar en anständig sådan så kan bli jobbigt att kamma hem två stabila pjäser.
Är lite kluven kring Sandstöm. Jag tror att man gör rätt i att gå med felix eftersom att han visat sig vara en lugn “stabil” målvakt utan att för den sakens skull glänsa.
Motsatsen till våra andra målvakter senaste 5-6 åren så har han ju till skillnad från andra inte stått på huvudet och enkom vunnit matcher åt hv så som dicken kunde göra! Men och andra sidan så förlorade han heller inga matcher åt oss genom att klappa igenom fullständigt.
Om vi nu skall bygga för framtiden och skapa den stommen av egna produkter som vi saknar, så tror jag att detta är rätt väg att gå. En relativt billig lösning som blir en perfekt övergång för att låta Gliffen och Liv gå som första och andra nästa säsong.
Vad är alternativen? att värva en toppmålvakt på 2-3 årsavtal och låta Gliffen och Liv nöta bänk de kommande 2-3 åren. Då har vi slarvat bort 2 guldkorn.
Vilken toppmålvakt vill komma till Hv? Vi får nöja oss med dessa, samtidigt som centersidan stärks (hoppas vi) har hellre denna setuppen på målvakter än letinen alnefelt osv. Dichow hade varit bra men den historien är redan utspelad.
Det viktigaste för HV är att få försvarsspelet att funka. Utan det så kan vi få världens bästa målvakt att se ut som en sopa. En medelmåttig målvakt och ett okej försvar så tar vi automatiskt fler poäng nästa säsong.
Just med målvaktsvalet så kan vi väl konstatera att HV mer eller mindre konsekvent misslyckats med att värva en etablerad toppmålvakt sedan 26 år tillbaka. Det har varit mer regel än undantag att den mindre erfarne andraslipsen som saknat rutin är den som tagit över förstaspaden.
Om vi kör en liten historisk genomgång.
Stefan Liv – ingick visserligen i ett ungt och orutinerat målvaktspar. Men det var Jonas Fransson som de flesta trodde på.
Daniel Larsson – då en ”tung” värvning från NHL/AHL. Sin andra säsong konkurrerades han stundtals ut av Andreas Andersson.
Gustaf Wesslau – den enda på listan, utöver Liv, som faktiskt var ohotad etta under hela sin tid i HV. Dock utan att komma upp i samma nivåer som i Djurgården.
Erik Ersberg – Meriter från NHL, men fick det aldrig att lyfta. Pettersson Wentzel tog till sist förstaspaden.
Fredrik Pettersson Wentzel – såg sig snart omsprungen av en orutinerad Linus Söderström.
Linus Söderström – på grund av skador föll till sist valet på Felix Sandström.
Jonas Gunnarsson – var det givna valet i allsvenskan. Men mot slutet av säsongen klev Filip Larsson och en inlånad Adam Åhman förbi.
Joni Ortio. Glänste under the great escape. Men därefter svajig och Dichow klev fram.
Hugo Alnefelt – prestigevärvning som föll platt. Dichow klev återigen fram.
Lassi Lehtinen – ännu en prestigevärvning som floppade rejält. Från första till fjärdemålvakt.
Mönstret är rätt tydligt. HV har oftast försökt gå på en etablerad etta och med det lagt dyra pengar. Men det har i de flesta fall blivit pannkaka av alltihop. Och det här är nog egentligen inte särskilt unikt för HV. De flesta stormålvakter vi sett i SHL de senaste åren är utvecklingsbara målvakter som fått växa in i det.
Så jag kan tycka HV gör rätt nu när man inte lassar en massa pengar på en målvaktsposition som ändå inte lär ge avkastning.
Ni har troligtvis rätt att Sandström är rätt val. Det viktiga är kanske att få in en målvaktstränare som kan utveckla Glifford och Liv. Tycker vi saknat detta. Sen är ju som många skriver att försvaret gör ju mycket för en målvakt vilket vi sig denna säsong.
Måste ge lite upprättelse för Gunnar i HA De andra klev inte förbi, Gunnarsson skadade sig tidigt i finalserien och matchades smart i grundserien.
Han var given etta hela vägen.
Men håller med om att det känns ganska rätt att gå med Sandström om det blir så. Vi kanske inte är där att vi ska hosta upp en extrem lön för ett större namn just nu. Med Felix får vi en billig och hungrig målvaktssida som säkerligen kan sporra varandra och ha ett bra tävlande sinsemellan.
Ännu mer rätt också med Glifford och Liv. Det bästa verkar alltså vara att ha en ung, orutinerad keeper som man själv kan utveckla. Det kan vi med Olof och Herman.
Ovanligt med något som görs rätt, men hoppas det kan vara starten av något bra.
Tror och hoppas att Sandström kan vara en bra mentor åt både liv och glifford. Sandström med lång erfarenhet och en grundad personlighet som kan lotsa båda till att bli toppmålvakter. Glifford och Liv kan vara vår framtida stomme.
Svårt att se vad man kunnat värva för målvakt som varit givet bättre än Felix.
Visst han var lite darrig i början och gjorde en del tavlor, men inte i närheten av Lehtinens uselhet. Sista 10 matcherna var han stabil och vann även ett par matcher åt oss. Timrå borta och Brynäs borta t.ex. som jag kan komma på just nu.
Förutom det så är han omtyckt i laget och verkar trivas själv, vilket är en stor fördel.