Nedlåtande? Inte alls. Jag försöker bara se till att folk inte somnar av inlägget.![]()
Oj, det går fort i hockey. Kan inte minnas att jag skrev varken “alla skribenter här inne” eller “vansinniga”.
Detta visar väl exakt på vad jag menade med inlägget. Men nu lägger jag ner denna diskussion. Jag är ingen debattör. Jag önskar bara en allmänt bättre ton från flera här inne. Kan jag inte få min önskan uppfylld får jag helt enkelt leva med det.
Eller så gör du som jag och tystar de användare som inte bidrar med annat än negativitet utan analys eller substans. Det är som balsam för själen. Det skrivs tillräckligt mycket på detta forum att det ändå kommer finnas mycket att läsa varje dag.
Ord kan inte skada eftersom ord bara är ord.
Hur ord tolkas kan däremot skada, men eftersom jag själv äger min egen tolkning, är det jag själv som bestämmer om orden skadar eller inte, ingen annan.
Friheten att yttra är viktig och den kommer med ett ansvar. Friheten att tolka är lika viktig, och även den kommer med ett ansvar.
Få av oss människor vill dock kännas vid ansvaret för vår tolkning då vi finner det skönt att skylla vår egen kränkthet på någon annan.
Ingen nämnd, ingen glömd.
Tror jag förstår lite båda sidor.
Själv har jag har tagit en paus från forumet — tänkte att jag återkommer när det går bättre för laget. Det är för mycket negativt on repeat för min smak och ofta när någon försöker se en lite ljusglimt så ska det ljuset bort bort bort. Inte sällan med lite nervärderande pikar.
Samtidigt är det kris och “gnäll” och nattsvart är ju egentligen det enda rationella. Och det finns förstås även de som behöver få detta ur sig. On repeat. Och det är svårt att “förklara” för de som ser ljus att det är helt irrationellt utan att vara dryg —- för det är ju helt irrationellt. ![]()
Ett tips till de som inte tycker att forumet är som de vill att det ska just nu:
Det är omöjligt att vända på stämningen så länge inte laget presterar bättre. Ta en paus istället.
(Med det sagt, så erkänner jag att jag trots allt smygläser emellanåt…)
Ja, i tider som dessa (läs sedan 2018 och framåt) så är det ju inte jättekonstigt att det är ”gnälligt” och negativt utan snarare tvärtom. Nästan omöjligt att inte påverkas av de gigantiska problem som råder i klubben och givetvis påverkar det oss alla - inte minst känslomässigt. Sedan blir det ibland lite mycket repeat, det kan jag hålla med om (obs högst personlig åsikt).
Mitt tips är att skriva det man tycker och har man en positiv syn så tycker jag man ska delge den, men precis som skeptikerna får man räkna med lite burop emellanåt. Vore tråkigt om vi alla höll med varandra.
Råkar man ut för personliga påhopp så se till att flagga inlägget.
Jag kan tänka mig att stämningen på forumet följer hur det går för laget, ju bättre för laget ju positivare stämning här. Det finns mer optimistiska personer och mer pessimistiska och jag tycker att båda har rätt att finnas här. Hur folk läser saker beror i alla fall delvis på hur man mår, och säkert annat också. Så länge folk inte mobbar och går till personangrepp stannar jag här.
Negativa saker har jag inget emot, de måste få finnas också. Med tanke på hur det går för laget vore det konstigt om det inte dök upp sådana inlägg. Jag har inget bra avslut på det här så that’s it
Jag tycker folk skall vara positiva om de känner för det. Dock måste man ju ha lite bakom sin positiva syn, för att det skall tränga igenom till de som är i mörkret. På samma sätt som det brukade se ut här för 10 år sedan när de som var neggiga avkrävdes en anledning.
Bägge sidor måste (om man nu vill tränga fram) ha lite backup i sina argument. Texvis så funkar inte:
-säsongen är lång
som argument, men
-jag tycker det ser ut som det börjar bli lite kemi mellan X och Y, i de senaste matcherna, där kanske vi har en bra stomme för en andra PP-formation så att vi kan börja ta in lite poäng
Så tänker jag. Eller, så vill jag gärna se argumenten läggas fram. Med lite kontext.
Då kan jag känna lite glädje oxå.
-“FAST HAR DU TITTAT I TABELLEN?!” Komma här och vara hypotetiskt positiv. Bevare mig väl.. ![]()
Positiv. Negativ. Neutral. Positiv med en negativ underton. Negativ med ett neutralt uttryckssätt. Neutral med positiva anspelningar. Allt en fråga om tolkning. Allt en fråga om upplevelse.
Någon ordbajsar. Någon blir kränkt. Någon rycker på axlarna. Precis som det ska vara.
Det är lätt att vara för yttrandefrihet, högt i tak och allas lika rätt att tycka när alla håller med och ens egna principer inte utmanas. Svårare när andra klampar in och över.
Men enda sättet att besvara yttrandefrihet, oavsett om det är i ett samhälle eller på ett forum, är att använda den.
Ord kan aldrig skada.
Och just därför måste jag ta ansvar för min tolkning, jag har ingen rätt att lägga mitt dåliga mående på någon annan.
Och ett personligt påhopp är vadå? Att någon med ord får mig att känna mig illa till mods? Att jag känner mig kränkt pga något någon har skrivit?
För vissa kan det säkerligen anses som det. När man inte får gehör för sin åsikt utan får en fråga eller invändning på sin sak. Man behöver inte skriva i text för att uppleva det. Av egen erfarenhet.
Och vad vi gör i det läget tycker jag är avgörande.
Att känna är en sak, att ta ansvar för sin känsla en annan.
Klockrent @Hanky! Just därav kan man flagga för att se om det faktiskt är ett personligt påhopp eller ej.
Det har varit flertalet skribenter nu så som hävdar att det försiggår påhopp härinne, men då finns ju möjligheten att flagga så att vi mods särskilt granskar dessa påstådda påhopp. Det är väldigt få flaggningar överlag och det är ytterst sällsynt att det förekommer personliga påhopp.
Ett stor ansvar ligger på gemene avsändare, men likaså också hos gemene mottagare.
Jag tycker forumet håller högre nivå än nånsin!
Det är för att det är spelupphåll.
Ja, matchtrådarna runt tiden där laget hittar ännu ett sätt att förlora brukar inte direkt höja nivån på språk, logik och tankegångar. Men känslosvallen når betydligt högre nivåer än under perioder med matchöken.
I matchtrådarna har vi betydligt högre till tak också. Där får mer känslor komma till uttryck.