Det blir bara värre och värre här inne.
Kan inte du hjälpa till att höja nivån lite då?
Man får hockeyabstinens när det är landslagsuppehåll för den där skitturneringen, inte ens allsvenskan funkar. Kan inte eländet vara klar snart så kan man gå tillbaka till det som är intressant?
Tycker ändå det lugnat sig lite på senare tid. Inte samma maniska domedagsprofetior om och om igen. Kanske övergått mer och mer i apati å andra sidan..
Oväntat med ett sådant givande inlägg från dig…
Du får se till att vara mer aktiv!
Tystnaden från HV är både skrämmande och väntad. Att folk har inre stress över nuvarande situation är inte konstigt!
Återigen konstaterar jag bara fakta.
Fast tystnaden från HV borde ju inte påverka pajkastningen mellan skribenterna här inne. Det har blivit värre än på länge nu.
Det är min uppfattning baserat på hur det har sett ut sen starten av forumet.
Mitt upplevelse är att det* brukar hända vid speluppehållen.
[* det = eskalerande intern konflikt]
Men kan inte du hjälpa till att höja nivån lite då?
Det är knappast förvånande att tonläget, inläggen och diskussionerna här på forumet färgas av HV71 och deras prestationer. Många här är ju, rent allmänt, ganska ”insyltade”, vilket naturligt leder till att tongångarna blir mer extrema än de sannolikt är i olika HV-grupper på Facebook.
Samtidigt gäller det förstås att vakta sin tunga och undvika att kliva över några gränser – något som inte alltid är det lättaste. Att tonen är hårdare och nivån ibland lägre i matchtrådarna är rätt naturligt; där handlar det mer om reaktivitet och spontanitet än om eftertanke och analys. Själv tänker jag sällan två gånger innan jag postar i en matchtråd, utan skriver helt enkelt det jag känner i stunden – utan några större filter. Det bidrar kanske inte till någon högre kvalitet, men det har ändå sin charm.
Jag tror det är viktigt att ha förståelse för hur starkt HV71 påverkar och speglar forumet och dess medlemmar. Det kan ibland uppfattas som låg nivå, men jag tycker ändå att det – i en tid då HV71 själva lägger locket på – känns uppfriskande och äkta. Personangrepp och övertramp är förstås aldrig okej, men jag tycker att det hanteras förhållandevis väl här inne.
Är ju ingen profetia längre.
Det är ett jävla gnäll över att det är gnäll här inne.
När diskussioner börjar handla om tonalitet har den kommit in på tolkningarnas planhalva, en planhalva där subjektiva upplevelser styr snarare än objektiva principer.
En farlig väg för ett forum, såväl för ett samhälle.
Håller med, låt forumet vara en ventil vare sig det gnälls eller hyllas.
Alla är välkomna att hänga på forumet och uttrycka det man känner. Ibland genomtänkt, ibland inte lika genomtänkt.
Men ska man hänga här får man nog acceptera att det går lite vilt till ibland. Oavsett vad man tycker om det så bör man komma ihåg att den enda man kan förändra är sig själv och inte andra.
Bättre så?
Som sagt, när det börjar handla om tonalitet…
Jag tycker inte det är speciellt farligt, det är diskussioner och det blir lite hårt ibland.
Trea på bollen här. Men. I min värld upplever jag stämningen som rätt god på forumet, och det trots HV:s resultat. Diskussionen är ändå oväntat civiliserad, i alla fall om man zoomar ut och inte väljer att se utvalda delar av exempelvis en matchtråd när vi precis släppt in 0-5. Och här får vi nog alla tacka mods som ser till att rensa bort den absolut värsta skiten så vi slipper att det blir ett LHC-forum.
Det komiska är ju att många av de som i regel tycker det är alldeles för negativt själva är med och bidrar med dålig stämning. Detta genom att vara motvalls mest för sakens skull, och på det komma med pekpinnar och pinpointa enskilda skribenter utan att bidra med substans till diskussionen. Nu har ett gäng av dessa försvunnit. Och det tycker jag är rätt skönt.
Sen är det naturligtvis trist när folk som faktiskt bidrar, men inte tycker som majoriteten, drar. Jag kan som exempel verkligen förstå BlackIce och Nopa. Men det är ju egentligen inte forumet som är problemet, utan HV:s resultat. Resultaten speglar forumets sinnesstämning, vilket inte är ett dugg konstigt.
Men de där andra skribenterna, de som inte bidrar utan nästan enkom klagar på klagandet för att sen ta bakvägen ut när det visar sig att de ”negativa” hade rätt igen. De saknar jag inte. För. De är som sagt minst lika bra på att skapa dålig stämning.
Jag har dessutom hört att det finns andra “forum” på Meta-plattformen som har en annan tonalitet och brist på negativitet om man gillar det bättre (dock bara andrahandsuppgifter då jag aldrig haft ett konto hos Meta/Facebook).
Om man tycker forumet är skit och inte klarar att filtrera själv alls heller så bör man nog inte vara här.
Personligen tycker jag enstaka märkliga inlägg runt och över gränserna tillhör det som krävs för att bra och viktiga inlägg ska kunna göras oavsett om man hyllar, neutralt analyserar eller dissar företeelser kring och i HV71. De allra, allra flesta av oss gör det för att vi bryr oss.
Tycker det är tråkigt om flera slutat att skriva här oavsett om det beror på HV:s resultat, stämningen på forumet eller andra saker. Hoppas på återseende från dessa med tiden, oavsett åsikter, för olika behövs och skavet och olika vinklar gör ju forumet intressant. De allra allra flesta kan ju dessutom hantera det motsatta på ett bra sätt även under hetta.