Kvalet 24/25: MoDo Hockey - HV71

Tänk om HV71 fuckar upp och får spela i Allsvenskan i X antal år. Är det bara jag som känner mig nervös för det?

HV har väl redan ”fuckat up” genom sitt agerande senaste åren. Om de mot förmodan skulle vinna mot Modo finns väl inget som talar för att säsongen 25/26 blir något annat än en kamp i botten?

2 gillningar

Du är inte ensam! Tror de flesta Hv fans har sett det framför sig!

Att tänka så blir ju indirekt att man tycker att HV är favoriter mot Modo, så är ju verkligen inte fallet sett till säsongen.

Tycker Reber har gjort det bra dom senaste matcherna som center. Känns som han klarar av att axla den rollen med vettiga vingar. Med det sagt så hade vi ”haft råd” att köra Borgström på en kant.
Detta känns som välbalanserade kedjor.

Borgström Kero AP
Luoto OFM Ang
Lenc Reber OSL
Brännström Tikka Träff
WIN/Teden

Sen hade jag velat se dessa backpar

Alsing Laleggia
Engsund Kaski/Hallqvist
Day Fransson

3 gillningar

Jag säger inte att de är favoriter, kan ju gå hur som helst men är ändå orolig. Tänker mest att: tänk om de inte håller när det gäller, säsongen hittills har varit allt annat än lyckad om man säger så.

Min förhoppning är att det åtminstone är några fler som steppar upp än året HV åkte ut mot Brynäs. Jag tror nog att hela Abbott-femman kommer köra ganska hårt och inspirerat. Likaså har AP och OSL sett pigga ut. Om Dicken får vara frisk tror jag han kan vara ganska påslagen också.

2 gillningar

Lift-off in five days and counting…

4 gillningar

’Inte håller när det gäller’
Handla inte om att hålla, snarare att försöka hitta något…

Samtidigt har vi ju ett gäng kontakt som går ut efter säsongen, så jag känner mig ändå hoppfull på att laget nästa år kan vara bättre.

CHAT GPT berättar hur det ska gå till.

ANTON OCH DE FÖRLORADE NYCKLARNA

Anton satt på sitt kontor och kliade sig i huvudet. HV71 låg sist i SHL, och snart skulle de möta stora stygga Modo. Om de förlorade, skulle de åka ur ligan. Men någonstans fanns nycklarna till spelet som kunde rädda dem.

Anton gav sig ut på jakt. Först letade han i omklädningsrummet. Där fann han “Mod och kämpaglöd” gömda under en hög av gamla tejprullar. Han stoppade dem i fickan.

Sedan gick han till träningshallen. Där låg “Passningsspel och fart” instängda i en bortglömd taktikpärm. Anton borstade av dammet och tog med dem.

Slutligen besökte han fansen. Där, mitt i klacken, hittade han den sista nyckeln: “Laget före jaget”. Publiken höjde sina halsdukar och sjöng högt.

Med nycklarna i hand återvände Anton till laget. Han låste upp spelets hemligheter, och när slutspelet mot Modo kom, var HV71 redo. De kämpade som aldrig förr och vann den sista matchen.

HV71 stannade kvar i SHL, och Anton log. Han visste nu att nycklarna alltid funnits där – de behövde bara hitta dem tillsammans.

Slut.

11 gillningar

Rekommenderar du Bluesky?

Jag tycker det är mycket bättre på Bluesky än på X. Du slipper propagandan för Putin och Trump i alla fall om du inte gillar dessa två. Musk håller sig borta från Bluesky.

OT.

5 gillningar

Bluesky är skräp. Finns ju knappt något innehåll där. Än.

2 gillningar

Inte för hockey. Men för allt annat jag nyttjade twitter till förr, dvs samhällsdebatt och nyheter.

Inte ännu, men det kan vi ändra på. Fördelen med att vara tidigt med något på en ny plattform är att man får chansen att sätta tonen.

Jag försöker få dit HV-relaterade grejor. Önskar jag hade mer tid. Det finns lite andra grupper av hockeyintresserade. Mer runt NHL än SHL, naturligtvis.

HV71fans har en chans att göra avtryck :wink:

5 gillningar

Klart det gör. Vad du försöker säga är att det inte finns något av det du är intresserad av. Så kan det mycket väl vara. Samma sak vad gäller vissa av mina intressen. Men det viktigaste: nyheter. För det finns allt man behöver.

2 gillningar

Då kan vi skriva om kvalet där.

2 gillningar

Haha, sött.
Det finns hur mycket som helst och dyker upp mer och mer nonstop.
Sporten är på väg, sakta men säkert om det nu är den du saknar.
Dessutom går det föra normal “samtal” utan en massa knepiga troll i alla dess former.

1 gillning

Målvakter
HV71 2 plus
MoDo 3 plus

Vi har ju bredden men saknar spetsen. En skada på valfri målvakt hos oss gör inget men MoDo är väldigt skadekänsliga på Lehtinen. Svajig under säsong men varit bra efter nyår.

Backar
HV71 3 plus
MoDo 3 plus

Vi har ju både bredd och viss spets på papperet och en riktigt bra backsida egentligen spelare för spelare. Bra bredd med alla våra yngre backar också. Nu har det ju varit virrigt men det lägger jag på ledarstaben. MoDo har en bra backsida och bättre och fler tvåvägsbackar. Winberg tappat medan Rundblad lyft sig under säsongen.

Centrar/Forwards
HV71 3
MoDo 2

Vi har ju både bättre centrar och forwards än MoDo både på papperet och i verkligheten. Båda lagen har dyra floppar som inte lyckats alls. Ranta, True, Benson och även Jasek i MoDo. Tikka, Tedenby, Brännström och även OSL i HV. Olofsson och AP ändå OK men ändå knappt godkända även om förväntningarna var höga.

Modos centrar sämre än HVs och big Sam är förstacenter! Andracenter är den tilltänkta vingen i en tredje, fjärdekedja Niederbach! De tilltänkta toppcentrarna True och Jasek är i en tredje och fjärdekedja. True helt petad ibland. Stjärnan Sampo Ranta helt utanför truppen numer.

Så MoDo har fått lita till sina mer okända spelare när så många tilltänkta toppspelare floppat. HV klart bättre på papperet även om spelsystemet inte direkt fungerat. Vår spets klart bättre.

PP/BP
HV71 3
MoDo 2

Sett under säsongen är vi klart bättre än MoDo. Senaste veckorna har det svängt men sett över säsongen är vi bättre. Givetvis pga vårt PP och vår spets framåt, BP dock inte funkat. Hoppas senaste tiden varit en tillfällighet för båda lagen.

Tränare
HV71 1
MoDo 3

Karlin utklassar givetvis AB och där är det klasskillnad. Tar vi in även ass och utgår ifrån att Nyman gjort oss lite bättre än sämst så blir skillnaden lite mindre. Vi har ju egentligen ett klart bättre lag än MoDo men har ju underpresterat å det grövsta. Våra senaste nyförvärv som Abbott tog in har ju blivit en succe medan nästan tvärtom i MoDo på en del av dem.

Så MoDo har ändå gjort det OK med tanke på de svaga nyförvärven medan tvärtom i HV.

13-12 till MoDo och främst då pga Karlin är så mycket bättre än AB. Nu tror jag att AB kommer att ha ganska lite att säga till om i kvalet. Jag tror att han kommer att styras väldigt mycket av BL och analytikerna faktiskt. Även Nyman tror jag kommer att ta större plats. Kanske kan hjälpa oss att fixa detta? Ju mindre som AB styr desto större chans för HV71.

4 gillningar

Sött?
Nja. Tycker de är kass.
Det kanske kan bli bra, jag ser de bara inte än.

1 gillning