Kvalet 24/25: MoDo Hockey - HV71

Överhypad är verkligen ordet.

Lehtinen: 90,66%, 2,85GAA, 1 hållen nolla.
Alnefelt: 89,95%, 3,01GAA, 2 hållna nollor.

Ändå verkar det finnas någon gemensam uppfattning i hockeysverige att Modo har en fantastisk målvakt och våra målvakter är totalt värdelösa. Mycket märkligt, åtminstone sett till statistiken.

7 gillningar

Nja, var väl egentligen samma som resten av säsongen förutom att ’allt’ gick in under ett antal matcher.

1 gillning

Känslan är väl nånstans att vi måste sno en match i Övik dom 2 första.

Vända hem med 0-2…

Jag har precis lyssnat på Nedsläpp HV71-podden, de håller Modo som knappa favoriter. Mycket som diskuterats här togs upp. De ser Karlin som en bättre tränare än Blomman. HVs lag är mer spetsigt men Karlin har format spelet efter den trupp han har, där har ju Blomman totalt misslyckats. De var också inne på vikten att vinna första matchen. De tror att Kero kan bli en som stiger fram ordentligt. De tycker Modo har bättre specialtems samt målvakt, medan HV får plus på forward och backsida.

2 gillningar

Åh nej…

1 gillning

Blomman inför fredagens match.

Solid defensiv andra halvan av säsongen?
Vilkas defensiv pratar han om?

Den som visats upp vid ställningen 0-3 när motståndarna spelar på ledning.

5 gillningar

Den där när man kör dubbelt burskydd i nästan hela PPt när man ligger under med en eller två kassar? Det är väldigt solitt defensivt, motståndaren låter gärna tiden gå.

Jag tycker att det är en stor möjlighet för sämsta laget och en press på lag 13. Att vända ner till Jönköping med annat än 2-0 i matcher känns tungt för Modo. Tar vi en bör det bli nervöst i Ångermanland.

Jo men åker MoDo ner med 2-0 till Jönköping så är det godnatt.
Inte en chans vi vinner 4/5 återstående matcher.

1 gillning

Måste ge Blomman rätt gällande en grej i videon.

De förtjänar inte stödet de fått från 20 utsålda matcher i vinter.

Nu är de dags att visa någon form av heder, gräv djupt. Ska vi nu ut så ska vi fanimig låta MoDo jobba för det.

6 gillningar

Ser man spelare till spelare så bör HV71 vara favoriter. Förutsatt att man får ut max av varje individ. Så är dock sällan fallet och framförallt inte när det gäller HV71. Som lag så bör vi vara bättre än Modo men verkligheten återspeglar inte det. Modo må ha ett sämre lag på pappret, bortsett från målvakterna där de utklassar oss, men de har en helt annan struktur och tydliga linjer i sitt spel. De besitter helt enkelt ett spelsystem. Något som bidrar till att man spelar och jobbar mer som en lag än HV71 som spretar och ständigt försöker greppa halmstrån i brist på just tydliga linjer och ett fungerande (existerande
?) spelsystem.

Känslomässigt så känns det som att Modo och deras supportrar är betydligt mer taggade och hungriga än HV71’s motsvarighet. De blågula fansen, inklusive mig själv, känns uppgivna och sköra. En känsla jag tror ganska snabbt kan infektera laget om man börjar kvalet med en förlust.

Modo går in med en känsla av att man har allt att vinna. HV71 däremot, otroligt sårbara och glider runt på en båt där seglet vid minsta motstånd kan fallera och få båten att sjunka till botten. Jag hoppas av hela mitt hjärta att vi går vinnande ur den här striden men min hjärna tror och skriker något helt annat. Fuck va denna situationen suger.

6 gillningar

Är helt enig.

Dom har nog en rätt mkt vassare tränare som kan förändra en matchbild och matcha laget optimalt.

Nej vad talar för oss egentligen?

Vi har enskilda spetsspelare som dom saknar, räcker kanske för att sno en match eller två men 4?

Får vi med alla upp till Övik ( Borgis, AP, Day samt Kaski) och kan få en flygande start.

Hockey är ju hockey.

Känns som att 10 första min kan vara talande för hela serien. Drar Modo upp ett tempo och HV ja vi vet vad som händer då. Det kan skilja några mål redan där. Vips så har Modo ett mentalt övertag. Det tror jag inte att HV vrider runt så pass att dem vänder och ev vinner matchserien.

3 gillningar

Hoppas och tror att spelare som OSL, Brännström, Lenc kan och kommer steppa upp ordentligt.
Fuck it, nu KÖÖÖÖR VI! AP blir hjälte!!! Kaski in vore smaski!

1 gillning

9 matcher i rad för Lehtinen (källa Flashscore, jag hoppas den är korrekt), orkar han hela kvalet?

Han var på läktaren sista matchen (även på flashscore😉) så han har fått vila lite.

Jag hade inte blivit förvånad om HV vinner tre raka för att sedan förlora fyra raka och åka ur. Allt för att verkligen gnida in hur dåliga man är.

5 gillningar

Fan vad blind man är! Det tänkte jag ju även på under tisdagen till och med, att han fick vila. Jaja.

1 gillning