Hur många matcher tror du vi lyckas vinna?
Just nu 53 % som tror på HV-vinst.
F-n. Vet inte ens om jag pallar se kvalet. Gör för ont Så kan mycket väl bli så att jag kollar Bäst i test med familjen istället…
Agree. Eller att man är så less och besviken på det här, på helheten. Jag har svårt att få någon känsla överhuvudtaget. Jag är mest rädd att man bara inte checkar inte. Modo vinner utan att egentligen va bra.
Känslan man har ändå. är lite fan vi skiter i det här. Det får gå som det går. Sorligt.
Jag jobbar natt i helgen och börjar 18.30, så jag kan inte se de två första matcherna ändå. Känns faktiskt ganska skönt. Ska eventuellt se match tre på plats beroende på hur det går i de två första.
Har fan inte nerver för den här skiten.
Jag tror vi har mer ”slutspels” lirare än Modo, ex Engsund, Sjöholm, Luoto och Ignberg
Lenc glömde du enligt mig.
Sen har vi mer spets som lyfter sig som AP ( tänker förra kvalet) Borgy.
Jag skulle säga att så länge vi genomför match 1 bra i 60 min och lyckas vinna så finns chansen att vi går vinnande ur detta. Vi slutar sist, modo gick för att slippa kval och misslyckades. Skulle säga att det är 50/50. Men står det 0-2 till modo efter första matcherna så är det tack och godnatt
Skulle inte förvåna mig om HVs snillen till analytiker missar påverkan av hur målen fallit.
Slutspel är slutspel! Helt annan hockey och helt annat spel. Klarar vi att sätta försvaret som varit helt under isen hela säsongen så finns chansen.
Men varför skulle det helt plötsligt fungera nu?
Men ett bra försvarsspel framför vår målvakt är ett måste om detta ska gå!
Kommer inte se en enda match. Blir ”stör ej” på telefonen under matcherna så uppdaterar jag mig här inne under tiden.
Modo har en grej att de brukar få in pucken i anfallszon och sedan med snabb skridskoåkning cirkulera längs blå och skapa tryck.
HV behöver motmedel mot det och dessutom vara extra vaksamma när Aagard & Co är inne.
Då behöver man spela enkelt och rejält och få ut pucken så att man inte fastnar och får ökat tryck och ev. inbyten av färska spelare emot sig.
Jag hoppas på att Borgy, Ang, AP20 steppar upp nu.
Att även OSL, Brännström,Tedenby, Kero m.fl. visar att de har sparat sig lite just till dessa matcher.
Vet inte hur detta kommer att gå, men efter några matcher ger det väl sig … hoppas också på att SHL utökas med 2 lag till som ska flyttas upp efter nästa säsong
Imorgon blir, enligt mig, den viktigaste matchen för HV att vinna. Förlorar man imorgon tror jag genuint man tappar huvudet helt och följer upp med en förlust på söndagen med och därefter är serien förlorad.
Men detta går nog ganska åt båda hållen, vinner vi imorgon sätter vi en enorm press på MoDo att vinna matchen på söndag annars kan serien vara förlorad för de med. Summan av kardemumman så behöver man inte förklara vikten av matchen imorgon mer än så.
Man brukar säga att första målet i en match är viktigt och att vinna första matchen i en matchserie likaså. Det går inte att påtala nog hur sanningsenligt det är just i detta fall.
Första matchen kommer avgöra vilket lag som får en stor tyngd lyft från deras axlar och vilket lag som får det desto jobbigare. HV71 måste mer eller mindre vinna första matchen. Annars är risken stor att man faller igenom och får vända hem till Jönköping med 0-2 i matcher. Plockar man däremot en match och får med sig 1-1 eller sjukt nog 2-0 i matcher så ser det väldigt bra ut.
Såhär på förhand så känns 4-2 i matcher till Modo som det resultat jag hade lagt mina pengar på. Jag tror HV71 vinner match ett, Modo match två och tre, HV71 match fyra innan Modo tar två raka segrar.
FYFAN. Orkar inte med ett till kval. Vill bara att skiten ska vara över, oavsett utgång, så man kan släppa skiten.
OM HV vinner första matchen så är det nog 50-50 vem som tar hem kvalet, men en förlust i första så skulle jag nog säga att det är 90-10 till Modos favör.
Minns ni kvartsfinalen mot Modo 2004? Snacka om svängiga resultat i match 2 och 3!
Nu är ju slutspel och kval helt olika tillställningar sett till den negativa stressen. Och laget från 2004 uppvisade något annat än det vi ser idag.
Vet inte vad jag vill ha sagt med detta, mer än att allt kan hända i en sådan serie. Nostalgisk kanske?
Tittade på “expected goals” på hockeysiffror för matcherna mellan HV och MODO och det var otroligt jämnt.
MODO fördel av hemmaplan förstås
Det är också en oerhörd press i ett kval på hemmaplan, inte som i en vanlig slutspelsmatch där man har något att vinna, i kvalet finns bara allt att förlora. Första matchen blir sjukt viktig, skulle HV lyckas knipa den så är det inte kul att vara Modo och skrinna ut i match två
Vi vinner väl inte hemma ändå, men slagit både FBK och Modo borta.
Detaljer, men spelschemat gynnar HV. Borta fredag, söndag, söndag och fredag vilket ger borta-stå en chans att fyllas. Hemmamatcher onsdag, fredag och tisdag. Jönköping fyller arenan en tisdag eller onsdag året om, men tveksam till om borta-stå stå fylls de matcherna. Någon som vet hur det ser ut för NBS i helgen?