4-2 till Oskarshamn. De tar match 1, 3, 4 och 6
Det kommer man inte få. Ett lag med allt att förlora mot ett lag som har allt att vinna.
Tre saker kan tala för X i ett kval mot IKO.
- man kan skapa sig en bra känsla sista 6 matcherna
- IKO har varit klappkassa i år (X har varit riktigt kassa, men inte så klappkassa)
- IKO har, trots förberedelser för kval, inte lyckats få en bra känsla (än), med 12 raka förluster. Jämför det med avsågade Malmö förra säsongen som gick riktigt starkt på slutet.
Nattsvart. Det enda som talar för lag X är att det hos IKO smyger sig fram en känsla av att “vi är egentligen en för liten klubb för SHL på sikt. Det här är väntat, vi gjorde det bra i några år.” Och att de har spelat rekorddåligt.
Men lag X:s existens står på spel. Kommer bygden att ställa upp och kraftsamla inför en andra säsong i HA? Tröttnar fansen på hönsgården i organisationen och på isen? Får lag X se en attendance på i genomsnitt 3235 åskådare i sin stora arena? Jag själv känner att jag sätter inte min fot i Nobelhallen en gång till när lag X spelar mot BIK eller åker “hem” och ser lag X möta Nybro eller något annat lag.
Jag har hållt i hoppet att lag X ska ta sig förbi Modo eller Redhawks, men igår kväll dog allt hopp.
Ja det där måste dom se över. Helt orimligt att man ska ha en fördel av att vara så dåliga att man garanterat slutar sist efter halva serien.
Någon som kommer ihåg vem jag hade vadet med? Ang HV IKO i kvalet.
Ysh näe det är inte klart än men typ 90% sannolikhet nu efter fiaskot i Ängelholm. På pappret så borde vi vinna 4 raka mot Oskarshamn men Hv har ju Sveriges svagaste psyke så kan lika gärna bli så att vi går in i kvalet och tror att vi ska skratta oss igenom det och går på 20% så vinner Oskarshamn istället.
Hv är så sjukt opålitliga. Kan se det framför mig, Oskarshamn leder avgörande matchen med 1 mål, det är 2 minuter kvar av matchen, Lidbom tar timeout och skickar in sina älsklingar Lindbäck Hansson och Brännström som ska försöka stånga in pucken på något sätt medans Lenc Shore och de andra sitter på bänken och tänker “wtf?”
Tror mycket avgörs de 2 första matcherna, tar Oik nån av dem är de fördel dem. Tar hv båda första hemmamatcherna så ligger man bra till och sno en borta match och vinna 4-1
Jag är övertygad om att X’s chans ligger i att vinna alla hemmamatcher. Den kollektiva kollapsen som vårt bortaspel är, kommer kvarstå.
Jag säger att våra chanser att vinna kvalet är 50-50. Som bäst.
Hade en dröm inatt att jag vaknade upp med nyhetsrubriker att föreningen X städar upp i alla led inför stundande kval. Sen kom verkligheten ifatt mig och allt blev istället till en riktigt mardröm.
Känner lite samma. Tyvärr. Åker vi ur så befäster sig HV som ett allsvenskt lag, i mina ögon. Man spelar i den serie man förtjänar, både sett till sportsliga resultat och organisation. Man är inte bättre.
Visst, jag var skeptisk sist de åkte ur och trodde det skulle bli tufft att gå upp direkt. Men gör de samma resa nedåt även i år, ja, då har jag inga som helst förväntningar på HV. Jag har liksom omedvetet redan börjat acceptera föreningen som en allsvensk sådan. Och det smittar ju naturligtvis av sig på engagemanget. Visst, jag kommer följa varenda match, jag kommer skriva av mig på forumet. Men jag kommer inte heller bli ledsen om jag missar en match.
Det som är positivt (för HV:s existens) är att Oskarshamnspelare skadar sig på slutet. Nu vet jag inte hur bra Palola har varit och han kanske kan va tillbaka i ett kval men med Karlqvists frånvaro lär göra stor skillnad.
Rent objektivt känns det som HV bör vinna med 4-1 i matcher men Lindbom kanske har andra planer?
Jag tror inte vi vinner fyra raka. Men! För att vara lite positiv så är ju IKO så horribelt dåliga att till och med vi borde ta dem över sju matcher.
Vilken skrämmande sanning
Nu har vi ju den inbördes statistiken på vår sida. Vi har mött IKO åtta gånger hemma och lika många gånger borta i SHL.
Hemma har vi sju vinster och en förlust. Borta har vi sex vinster och två förluster. Lägg därtill att IKO ändrar från offensivt tänk till defensivt. Man släpper därmed sitt DNA, det offensiva, kreativa spelet som gett dem framgång.
Det blir naturligtvis andra matcher när så mycket står på spel, men jag skulle bli förvånad om vi inte vinner åtminstone tre hemma och en borta.
Missar vi, är vi så fruktansvärt väl värda en plats i HA nästa säsong.
Såhär har man det i mancaven nu när jag fattade hur man fick in bilder.
Kärleken till föreningen kommer jag alltid ha oavsett serie. Men man är kanske inte lika engagerad
Nu gäller fullt fokus på kvalet för X. Glöm alla drömmar och illusioner och gör allt för att vara på topp den 15 mars. Normalt ska det gå vägen mot ett svagt IKO. Det som oroar är…
- Ett makalöst dåligt bortaspel
- En häpnadsväckande oförmåga att vinna viktiga matcher.
Det gäller att vinna de två första matcherna som dessutom är hemma. Annars blir det tufft. Huaaaaaaa…
Lag X vs OIK spelschema, datum och tider:
19:30 Fre 15 mars Lag 13-Lag 14
18:30 Sön 17 mars Lag 13-Lag 14
19:30 Ons 20 mars Lag 14-Lag 13
19:30 Fre 22 mars Lag 14-Lag 13
Ev. 18:30 Sön 24 mars Lag 13-Lag 14
Ev. 19:30 Tis 26 mars Lag 14-Lag 13
Ev. 18:30 Fre 29 mars Lag 13-Lag 14
Gällandes det helt otroligt dåliga bortaspelet, finns det någon annan förklarning än att vi är ENORMT mentalt svaga ? Som inte kan spela hockey alls borta från garden ?
Som Plutten och säkert många andra varit inne på. De två första matcherna kommer troligen bli helt avgörande. Samtidigt kan det finnas en liten fördel i att få två hemmamatcher direkt. Säg att det varit varannan som tidigare och man går ut och torskar första matchen. Då kan man ha 0-2 i röven direkt. Nu får man en chans att hitta tillbaka till spelet direkt på hemmaplan.
Ja men jag tror match 2 blir den tuffaste av dom alla. Match 1 vinner man av bara farten en fredagkväll.