Kvalet HV71 - IKO 23/24

Det där var tydligen överdrift utan dess like… Men vad hade man förväntat sig av en reporter från SVT? Inget ovanligt att supportrar vill ha en pratstund efter matcherna, på gott och ont. Men nog fan ska man kunna ställa frågan till en sån som Önerud?

1 gillning

Jag tänker såhär.

Det kan omöjligt bli sämre än igår. Spelarna var helt klart tagna av stundens allvar och som många varit inne på blev det lite för mycket av det goda. Crut, guld(???), ett djävulskt tryck och en hyfsad start. Sen ett mål i arslet och Oskarshamn kör av bara farten.

Vi MÅSTE ha första målet imorgon och bygga upp ett spel. Nånstans hitta ett sätt till att krypa in under skinnet på Engsund och mangla Lodin.

Serien är lång och nånstans så var detta kanske en nödvändig käftsmäll för att vi, spelarna, Lindbom (haha) och övrig ledning (hahahahaha) ska fatta allvaret.

4 gillningar

Mina funderingar såhär med lite distans till gårdagen:

Makalöst tryck inför start. Matchen börjar och HV pumpar på hårt och får långa anfall. IKO ser rädda och små ut, slår icing på icing och vill bara överleva första minuterna. Ser då ut som det lag som kom överlägset sist. Spelar inte bra försvarsmässigt men lyckas ändå hålla oss på utsida för det mesta.

Vi skapar dock några halvlägen. Får även något bra läge men väljer fel beslut. Passar istället för skott. Eller håller i lite för länge istället för direktskott. Känner ändå att IKO inte är bra. Det här kan vi ta.

Sen kommer det klassiska försvarsmisstaget och taffliga målvaktsspelet vid första målet. På deras första chans görs 0-1 och raset börjar.

Domaren har en femma på armen för IKO men ändrar sig till tvåa efter videobedömning. Blundar helt för en klubba i ansiktet på Tikka som skulle varit 2+2. Blir rånade på en 5 mot 3 och matchstraff på Lodin. Mynnar ut i ett uselt 5 mot 4 istället.

Istället kommer 0-2 i BP som ett brev på posten. Ett riktigt skitmål. Pass på Sissons klubba som ställer Ortio. Ridå.

0-3 på en målvaktstabbe och man tänker att nu kommer time-out och målvaktsbyte. Men nej då. Vi är HV. Jobbar inte så.

IKO parkerar sedan bussen och spelar ett oerhört tight och disciplinerat försvar med fyra man kring egen kasse resten av matchen. Vi löser inte detta. Vi är fast i IKO:s nya spelsystem som de jobbat på i flera veckor sedan de blev klara för kval. Heder åt dem.

Vi sprattlar till och spräcker Langhammers nolla i PP och så småningom ytterligare ett mål i 6 mot 5. I 5 mot 5 har vi inget.

Jag har svårt o se hur vi ska kunna ta fyra segrar mot ett försvar som detta, med ett försvar och anfall som vårat nu när vi givit dom lillfingret.

7 gillningar

Mr. Madhawk snackar Hv.

2 gillningar

Domarens insats där vid 5 + 20 samt 2+2 är faktiskt att ifrågasätta oavsett vilken lagtillhörighet man, helt enig. I min värld är de båda solklara enligt regelboken, finns inte en chans att domarna heller är helt nöjda såhär i efterhand.

Däremot delar jag inte alls din analys kring OINK. Jag tycker det är tydligt att de har en spelidé utformad för att möta HV, och dessutom ett HV på hemmaplan. De är helt införstådda i att det blir högt tryck. De spelar mycket bra tight försvar och de väntar på läge, antingen då HV börjar fippla, och eller sänker tempo.

Voila, det händer, för det händer alltid, det går inte spela med sådant tryck i 60minuter. De tar tillvara på de chanser som uppkommer, vilket såg ut att vara deras spelidé hela tiden.

Vänd blicken mot HV, och vi spelar samma Sarg hockey utan utdelning, eller egentliga chanser, inga direkta öppningar alls.

Ja man önskade ju Lindbom och de övriga som leder laget har nån som helst självinstikt och kravställning på laget och sig själva istället för att måla upp en falsk bild över det hela.

Enorm skillnad när Malmö förlorade en viktigt match mot rögle på hemmaplan i slutet grundserien och malmös headcoach Tomas Kollar interjuvades efter matchen i tv4:

“Det är 60 urusla minuter rakt igenom. Jag får inte ut mer av laget. Det är mitt fel och jag måste skruva annorlunda, trycka på andra saker.” - tomas kollar

Matchen efter tog malmö blytunga 3 poäng borta mot frölunda. Tyvärr verkar ju inte våra coacher och ledning ha det i sig och det är väl därför HV befinner sig där dom gör. Suck

Ja, han njuter för fullt nu.

1 gillning

Vad är det du inte håller med om? Eller läste du inte hela min text? Säger ju att de gör det bra med sitt nya spelsystem som vi inte lyckades bemästra?

Påtalade bara att det från min horisont inte såg ut som de satte spelsystemet de första minuterna men från att de fick ledningen kontrollerade de ju matchen totalt.

Jag uppfattade det som att du menade att IKO inte var med på banan de första minuterna och inte spelade särskilt bra försvar, och skickade pucken på Icing.

Edit: Det vill säga att de förväntade sig att vara nedtryckta och spelade utefter de förutsättningarna, även om det kan se dåligt ut.

Jag menade på att det var precis deras plan, och att de således från deras synvinkel gjorde det ypperligt. Jag tyckte inte att de såg små och rädda ut, Eller att de visade tecken på att inte vara bra, utifrån HVs synvinkel.

Men om jag missuppfattade ber jag om ursäkt.

De tär ju så jävla tydligt hur veka våra tränare är, men titta på båset, vem står där ? 3 lagom goa och snälla JKPG killar som totalt saknar pondus, spelarna går ut blir peppade av publiken, dominerar matchen totalt i typ 5 minuter sen får man ett otursmål och dom faller ihop som ett p12 lag och INGEN tränare har pondus att rycka upp modet igen, ett gäng överbetalda ballerinor med sjukt svagt psyke och ingen tränare med pondus som kan motivera och inspirera. Så fruktansvärt vekt allt ihopa

1 gillning

Jag jämför den här matchen med den vi hade mot Löven i allsvenska finalen. Matchboll och hemmaplan. Vad hände då? Vi frös till is och blev totalkrossade med 2-7. Vi reste oss dock och avgjorde serien i matchen efter (tack vare Forsberg, som älskar den här typen av matcher och borde ha spelat igår). Får hoppas på något liknande.

1 gillning

Jag vidhåller att jag inte tycker de började matchen bra. Var långt ifrån samma trygghet bakåt då som efter målet. Men då tycker vi olika! Gott så!

1 gillning

Tror det är 25% chans att vända och då måste HV vinna två i rad nu. Nästa match måste dom vinna och tror dom gör det. Sen behöver dom ta första borta så dom inte kommer i underläge igen men tror det blir tufft.

Hur fan tänker man när man väljer Ortio?

Rutin? Hjälpte upppenbarligen inte i de föregående 39 matcherna. Vi pissar bort matcher varje gång han står.

3 gillningar

Tror det är för att jävlas med supportrarna. Det eller hjärnsläpp.

Det är som att starta matchen med 1 mål extra till motståndaren

1 gillning

Lindboms favorit är Ortio. Så är det bara.

Vevat 0-1 målet nu några gånger. Tror säkert Dichow hade kunna tagit det målet och då kanske HV vunnit matchen men det får vi aldrig veta.

1 gillning

Att Oskarshamn har kul medans våra inte verkar ha det är inte konstigt.
Vem fan vill spela ishockey där man 90% av tiden i anfallszon är utmed sarg eller i hörnen. Sen när vi ska in i zon så ger vi bort pucken för att sekunden senare jaga tillbaka den.

Vem fan har roligt på isen då? Är väl bara Lindbom som tycker det är kul och se om vi kommer först till pucken. Han ser väl det som ett litet travlopp.

Kom på ett par saker till. Nardella var fruktansvärt saknad. Sissons fick enormt med speltid och ser inte någon uppsida hos honom alls tyvärr. Sen tycker jag vårt paraply-pp släpper till oerhörda kontringslägen gång på gång då skott går i täck. Forwards tar inte hemjobbet. Låga odds på insläppt mål i PP imorgon…

1 gillning