Kvalet HV71 - IKO 23/24

Ok det förklarar saken, dessutom lär han ju har skrivit på för Örebro och vill förmodlige inte riskera framtida men.

Vad säger ni, 65/35 i HV’s favör?

Nej. Jag skulle säga att det är tightare. Men som vissa varit inne på. Det här handlar mindre om vilka som vinner kvalet. Det handlar mer om vilka som förlorar det. Inget av lagen har det i egna händer. Båda lagen är beroende av att det andra laget fortsätter underprestera. Så det kommer att sluta med att det lag som underpresterar mest förlorar, snarare än tvärtom.

Men på förhand så skulle jag säga 52-48. HV är ett gäng mentala dvärgar som är mästerliga på att vika ner sig samt hitta vägen att förlora, hur svårt det än är att hitta den. Så det räcker med att IKO vinner första matchen för att HV ska förlora kvalet 4-0 eller 4-1.

4 gillningar

Jag lägger mig mitt emellan. Säger 60 HV - 40 IKO

Hävdar snarare att båda har det i egna händer. De som kommer upp till förväntad nivå tar det.

50-50 i bästa fall. Även om vi har det dyraste laget i SHLs historia så tror jag inte vi är några favoriter.

Allt att vinna för IKO och absolut en realistisk chans trots ett mycket, mycket billigare lag. Bättre coacher dessutom och en form av spelide i alla fall.

Målvakterna troligen helt avgörande.

Är AP med och Karlkvist borta så ännu bättre.

1 gillning

Gör Oskarshamn 0-1 i första matchen så är nog kvalet över. Det känns som att HV med sitt plastpsyke inte klarar av minsta motgång.

3 gillningar

Usch. Vilken mardröm detta är. Ska vi behöva gå igenom detta igen? Fyfan vad sjukt detta lag är.

0-1 innebär att med minsta möjliga ansträngning kan man glömma den mörka tiden i HV71 och åka hem till sitt, sköna stekar, öl och golf i väntan på nytt kontrakt.

Absolut är det så. Kval är kval. Men deras spelidé? De har sedan förlusten mot HV, lämnat sin spelidé, lämnat sitt DNA och försökt införa ett defensivare spelsystem. Kanske rätt, kanske fel.

De har, som många skriver, kunnat förbereda sig sen länge på stundande kvalspel.

Men …de har 13 (tretton) raka förluster! Hur givande förberedelser är det? De sista 5 matcherna möter man Färjestad h, Timrå b, Rögle h, Örebro h och Växjö b. Det kan, i värsta fall, sluta med 18 raka förluster för IKO. Inte några bra förberedelser alls egentligen.

Så, IKO är inget hot. Hotet kommer inifrån, från HV själva. Normalt ska HV ta detta ganska lätt…men, va fan, HV är ju inte normalt???

8 gillningar

Folket i HV verkar ju ha noll självinsikt eller är det en fasad bara? Dom fortsätter bara dunka huvudet i väggen och tänker att det ska gå. Man blir ju livrädd när man läser uttalande från samtliga håll i HV. Tar dom det här seriöst så borde HV vinna men det känns som dom bara kör på. Sedan när dom fått stryk med 4-1 i matcher kommer dom vara otroligt förvånade.

1 gillning

Håller med.

Spelar HV som de kan och borde så blir det en ganska enkel seger. Vi har ju tur att det finns ett så dåligt lag i SHL som IKO annars hade det varit kört.

Jag har skrivit detta innan. IKO kan inte vinna kvalet men HV kan mycket väl förlora.

Nu har vi de coacherna vi har, och ingen riktig klubbledning som kan förändra, så stor risk att det ser ut som hittills. Nästan troligt att det blir samma dåliga spel och inställning som hittills.

Säker på att IKO kommer att ha ett tydligt spel och taktik mot oss. Ser Filander som mycket bättre än vår trio.

1 gillning

Känslan säger att HV71 är ett sämre lag denna ggn än sist dom åkte ur. I mitt tycke ett riktigt skit lag som inte har något att göra i SHL tillsammans med IKO. Två lag som i sportsammanhang kunde ersättas med Brynäs, AIK eller Djurgården (SHL skulle bli så mycket bättre).

HV71 ska vara glada att det bara är ett lag som åker ur och inte två för i ärlighetens namn är HV71 och IKO tveklöst sämst och borde spela i en sämre liga.

Bara att hålla tummarna så hårt det går och hoppas HV71 lyckas gräva upp nån heder och ett spel som inte är sämre än IKO. Laget som har lägsta nivån kommer åka ut, inte laget som spelar bäst.

3 gillningar

Exakt så. Det kommer att avgöras av vilken grundnivå man har när nerverna är utanpå kroppen. Det är den man faller tillbaka på, samt sin målvakt.

Det oroar för verkar ibland inte finnas nån botten i HV. Förhoppningsvis kan Dichow ge nån slags trygghet längst bak.

2 gillningar

Kan inte vara kvalet börja nu, så vi får detta överstökat? Orkar inte fler pungsparkar varannan kväll från övriga shl lag…

4 gillningar

Av någon outgrundlig anledning så verkar Lindbom hellre spela ortio mellan stolparna.
Tror fan iko kan bli luriga i kval … speciellt när hv den senaste tiden visat på papperspsyke de senaste matcherna när man haft chansen att kliva över strecket.
Måste in nytt blod i denhär föreningen för de nuvarande har koagulerat

Tyvärr lär de inte finnas nån som vill o ta över.

Ja brukar man inte välja förstaspade en tid innan “det viktiga” börjar? I så fall är det jävligt hög tid att bestämma sig…

Det blir tufft detta då Lindbom i spetsen inte fattar något!

Tänk er stunden när HV71 går ner sig i matcherna mot IKO. Hur länge varar detta? Hur många mål kommer IKO göra innan laget vaknar och spelar hockey igen? Det är det som oroar mig mest.