Jag kan tycka att AP kommer undan med 1 tillfälle när man blir intervjuad i stridens hetta efter en skitdålig prestation även om kritik såklart inte ska gå via media.
Men jag tycker inte Lindbom kommer undan med sin intervju dagen efter Andres intervju.
Någonting stämmer ju inte i klubben och det är ett stort problem.
År efter år efter år. Vad är det som inte lirar?
Varför ser det ut som det gör?
Någonstans känner jag att det började efter Livs tragiska bortgång.
Nu blev detta djupare en tänkt.
Får återkomma med mera tankar framgent.
Nu tycker jag du övertolkar Peterssons uttalanden. Det han har sagt är väl typ följande: de gör det tränarna säger att de ska göra, det är upp till tränarna att lösa hur de ska spela. Och så nån match senare att de spelat skitdåligt.
Det är inte som att han dragit fram stora motorsågen. Är det sedan ett problem att en spelare utåt säger att laget spelar dåligt, ja, då är det nog snarare problem med gruppen som inte klarar av det, än på spelaren som säger det.
Och det där ang. poäng. Nej, poäng är inte allt. Men bottenlag som HV har varken råd eller lyxen att ställa över sina bästa spelare.
Sitter och tittar på IK Oskarshamn och blir sjukt imponerad. HVs trupp kostar säkerligen minst 50% mer men där ser man verkligen vad en riktig coach och stab betyder för ett lag.
Ger vi IKOs spelartrupp till vår stab så hade de varit avhängda och troligen haft typ runt 15 poäng i bästa fall.
Ger vi Filander och gänget HVs trupp så är jag säker på att vi legat topp sex i tabellen.
Där är skillnaden mellan att överprestera kontra underprestera.
Rasmus Bengtsson spelar nära 20 min per match i ett lag långt över oss i tabellen medan coacherna tydligen tycker vi har 10 bättre backar i truppen.
Då vi verkar helt överens i stort sett att vår coachstab kraftigt misslyckats med att få truppen att ens medelprestera så är det där vi måste agera, byta ut coacher, och borde redan gjort.
Känns så självklart att huvudproblemet ligger där och det är där det måste börjas att rensas. Finns andra problem som också måste åtgärdas men inte lika akut.
Sen om vi också byter ut Nubben, Lindbom och Wilander så är det också OK men absolut inte prio 1 i dagsläget.
Självklart har pappa Fröberg lyckats bättre än Nubben med att få valuta för pengarna men coacherna har tyvärr totalt misslyckats med i stort sett allting.
Mötte Nättinen i en lekpark med sina två kids. Kom med varsin liten innebandyklubba och ett rejält gips över ena handens pek- och långfinger. Lär, som det stod i dagens JP-artikel, dröja ett tag tills han är tillbaka i match igen.
Roligt dock att LaLeggia, Peterson, Sjöholm och Kaski verkar spela nästa match. Viktiga spelare, alla fyra.
Ja det är glädjande nyheter men jag tror tyvärr inte det hjälper så mycket. Spelar ingen roll vem eller vilka som tillkommer i detta laget. Resultatet blir densamma.
Jag tror det kommer göra viss skillnad, men att tro att det ska räcka till något annat än kval, det tror jag inte. Mest besviken är jag på inställningen hos en del spelare. Martinsson är ett klockrent exempel på en spelare man inte vill ha i laget när det går tungt, hoppas han bänkas när Laleggia Sjöholm och Kaski kommer tillbaka. Man har hört flera spelare säga att nu är varje match är lika viktig som en sjunde avgörande, och ändå ser det lika värdelöst ut som i början av säsongen.
Martinsson får det inte alls att lossna. Han sitter på en hög lön, det är möjligt att någon desperat klubb skulle kunna ta kontraktet rätt av? Torp och Glad gör betydligt mer nytta än Martinsson i detta läget.
Martinsson har inte övertygat offensivt. Han har heller inte utvecklat defensiven i Ryssland som det snackas om. Han verkar tyvärr inte gilla att spela i HV och krigar inte för märket.
Martinsson behöver en nytändning och HV behöver bli av med Martinsson.
(Det är väldigt sällan jag kritiserar en spelare så här, men jag har tappat tron på Martinsson i HV tyvärr)
Är det inte intressant så säg. Ratade och bänknötaren R Bengtsson är numera OIK första back. Detta är ju ett märkligt fenomen som jag tror klubben måste jobba med. Hur är det möjligt?
Han har 2 poäng på 12 matcher… Men visst, de har säkert gett han en större chans med mer istid där borta. Här skulle Martinsson spela 25 minuter/match, oavsett prestation…
Det är detta jag menar när vi bedömer Nubbens arbete.
Jag tyckte värvningen av R Bengtsson var ganska smart och troligen inte så dyr. Längden på kontraktet kanske var ett genidrag om han gjorde succé.
Sen används han inte alls och coacherna tycker han är för dålig så nu har de tio andra backar i truppen istället.
Problemet tror jag inte ligger så mycket i värvningarna, även om en del är klart tveksamma, utan i våra coacher som inte klarar av att använda spelarna på rätt sätt och som då framstår som dåliga värvningar.
Jag hade gärna sett Bengtsson och Westerlund i ett tredje backpar och anser att de båda borde spela på sju backar.
Ofattbart att vi inte nappade och skickade Billins när DIF verkligen ville ta över kontraktet.
Ja det stämmer. Många spelare som kommer till klubben får inte ut sin maxprestation, snarare tvärtom så är det väldigt få spelare som överraskar. Ang Billins, där har vi ett praktexempel där SHL är way to high. Tyvärr finns det fler i truppen som inte riktigt klara av steget från HA och SHL.
Det är naturligtvis ett samspel. Vi har haft alldeles för dåliga skills på backsidan för kontrollerade utgångar och på att kontrollera situationer nere vid kortsargen, dvs komma ut kontrollerat från en press. Nu har vi mer skills när det gäller sådant, både LaLeggia och Kaski bör klara detta bra (Kaski topp 3 när det gäller detta den tiden han spelade i NL), även Andrae. Även Hjalmarsson när det gäller kortsargen.
Vi behöver däremot också få forwards som kommer ner djupare i min mening, för att kunna kontrollerat få en passning i mitten eller på kanterna och ta oss ut därigenom. Känns som forwards ofta gömmer sig eller och därigenom inte klarar uppgiften att ta oss ut kontrollerat.
Hade vi haft spelare som Pär Lindholm, Anton Lander eller exempelvis Joel Lundqvist, så hade det nog funkat bättre från fw/c håll. Nu har vi inte det och det är speciellt våran centersida som brister i detta.
Visst, Shore har inte varit inne så länge, men för helvete, nu gäller det att para ihop spets med spets, och Forsberg + Petersson är den spets vi har i laget. Man behöver inte åka en jävla massa skridskor för att skapa yta, är man ett offensivt hot måste man plockas bort, och det ger också ytor åt medspelarna, så jag tror Foppa och André skulle kunna ha en jävla nytta av varandra. Det är ju bara att experimentera utav helvete nu, att det skulle bli så bra att man undviker kval är ju önsketänkande, men man kan kanske gå in i kvalet med optimala kedjor iaf, så att man åtminstone ger sig själva maximal möjlighet att vinna 4 mot Malmö.
Jag förstår att du vill spela AP oc FF tillsammans. Det hade varit intressant men moder natur gör den kombinationen mindre effektiv. Du plockar självmant bort ett av hoten genom att sätta dem tillsammans. Båda är rightare och har sin release som främsta offensiva hot. Att spela en rightare på högerkanten tar ju effektivt bort det hotet. Ditt tänk hade helt klart varit intressant om man inte i verkligheten hade velat ha forwards med bra release att ha klubban inåt i banan. Så genom att spela Foppa och Petersson så neutraliserar du HV71s främsta offensiva hot på ett effektivt vis.
Jag håller med dig om Miele på ett sätt och inte på ett annat sätt. Foppa behöver någon form av lekkamrat, det är inte fair att spela med honom med Matson. Men Miele har faktiskt varit mycket bättre som ytter. AP-Shore-Miele är en lina som skapar väldigt mycket, utdelningen har ju också varit godkänd (runt 1 poäng per spelare och match) sen de sattes ihop även om de kan bättre.
HVs akilleshäl är just nu dålig effektivitet, dåligt special teams, tekningar samt målvaktsspel. 5-5 ser ju faktiskt ganska bra ut om man bortser från effektiviteten. Kan man höja på någon av de här så tar man Malmö enkelt i ett kval. Malmö har en ok defensiv men annars är de riktigt mediokra.
Det är svårt att få till bra formationer med de spelare som finns att tillgå. Jag gillade dock backsidan igår, så låt den fortsätta. Tycker ändå det finns en kemi mellan Miele och Petersson så håll ihop dem och sätt en murbräcka bredvid. Ge Forsberg chansen med bra spelare brevid. Sen får man ändå hoppas att Önerud kan va med nästa match. Han är nära. Jag skulle nog prova detta.
LaLeggia, Kaski
Andrae, Sjöholm
Martinsson, Hjalmarsson
Torp, Billins eller Glad som sjunde
Är de bara jag som tycker vigneault är bättre än Nättinen? Ja de sägee väl en del kanske. Men Nättinen ska inte spela tycker jag. Fruktansvärt dålig. Tycker ändå att vigneault kommer mer o mer igår var han bra.
Jag håller med i teorin, men handen på hjärtat, när drog André nytta av sin snabba release/skott direkt från vänster tekningscirkel i pp sist? Kanske filtrerar min hjärna bort det men kan faktiskt inte komma ihåg när det hände senast.
Sen beror det inte nödvändigtvis på André, kommer passningarna för långsamt (eller dåligt) så hinner täckande spelare in och tar bort möjligheten.
Därmed inte sagt att det jag skrev hade varit garanterad succé, men är det någon gång man kan testa är det nu, kvalet är så gott som klart och sämre kan det knappast bli.
Miele som center är inte så mycket för att Miele är bättre som center, utan mer för att alternativen är för svaga. Hade vi haft en klasscenter till så hade jag gärna kört vidare på nuvarande förstalina och sen kört Foppa, ny center och Bödker t.ex.
Jag håller med, centerbristen är ett enormt problem. Ett annat problem är att splitta på den kedjan där spelarna snittar nästan 1 poäng per match när de spelar tillsammans. Det är inte dåligt, utan är nästan i paritet med vad de bästa linorna i serien producerar.
Skulle Nättinen komma upp i OS-standard så borde det kunna gå att ha Miele på högerflanken för att inte plocka isär den enda producerande enheten HV71 har. Men som du säger så är det ett problem att spela Forsberg med Matson, det är lite av ett hån.
Rent generellt så har HV börjat spela en helt ok hockey mellan de båda målen de senaste två matcherna. Man skjuter ut både RBK och FBK på bortaplan och skapar nog för att vinna matcherna. Jag tycker man spelar ett helt ok försvarsspel också trots att halva backsidan är ny.
Dock så finns det ju problem med effektiviteten, disciplinen (skit utvisningar och pucktapp), special teams samt målvaktsspelet.
Kan man få upp BP%+PP% till 100% samt Skott effektivitet +Målvakters räddnings% till 100% så kommer man att ta ganska mycket poäng sista tredjedelen av serien. Sen kommer det nog inte räcka till att slippa playout men man kommer slå Malmö.