Lagbygget 22/23

Visst, mid-season-grejen kan han ge credit för, precis som vi gav Hult credit för en rad styrkor han hade. Men problemet med Kent och Hult är att de i grunden skitit ner sig i alla andra avseenden till den grad att det gått käpprätt åt helvete.

Så även med Charles. Han är inte den person som de sade han skulle vara, dvs någon som kommer in med glatt humör och framförsikt. ALLA som ger sin syn på honom säger att han är en surskalle som bara drar ner stämningen.

Framförallt tycker jag att han i varenda intervju jag sett med honom sen han kom hit ger ett intryck av en person som vet att han är ute på djupt vatten och gör sitt bästa för att framhäva sig själv och det han har gjort sen han sist stod i ett hockeybås (och misslyckades), som t.ex när han drar till med att han minsann tittat på hockey på sju skärmar samtidigt och kommenterat i radio. Är det såna exempel man kan komma på för att visa hur kvalificerad man är så…ja, då är man nog inte så kvalificerad helt enkelt.

Vi har nog alltid varit överens i typ allt så ska bli intressant att diskutera emot dig för en gångs skull men jag tror nog att när vi väl spelat ut våra kort så står du som segrare :wink:

1 gillning

Att Nubben gjort det Hult aldrig gjorde under midseason må vara en sak. Men hur bra blev det egentligen? Att flera av värvningarna är bättre än de spelare vi har i truppen betyder inte att det var bra värvningar. Det betyder snarare att nivån på grundtruppen var riktigt dålig. För poängen med alla värvningar, sparkningar och tränarrockader som gjorts var inte att ersätta dåliga spelare med halvdana/okej spelare. Det var att lyfta laget till säker mark.

Men vi börjar med att gå igenom allt som Nubben gjort sen han anslöt 1 maj förra året. För han har gjort en hel del…

Eric Martinsson 11 poäng på 38 matcher. Värvad på tre år som ledande back. Nu närmare bänken än topp 4. MISSLYCKAD VÄRVNING

Rasmus Bengtsson 0 poäng på 12 matcher. Värvad på tre år. Lånas ut till då bottenkonkurrenten Oskarshamn. Ser ut att bryta efter säsong. MISSLYCKAD VÄRVNING

Herman Hansson 8 poäng på 38 matcher. Sett till förväntningarna gör Herman det helt okej. Men är han verkligen det vi behöver? Förlängt kontrakt. OKEJ VÄRVNING

Filip Westerlund 1 poäng på 18 matcher. Följer med Nubben från Timrå. Får två år. Nu utlånad till Ilves. MISSLYCKAD VÄRVNING

Joni Ortio. Tidigare toppmålvakt i SHL värvad på två år. Inte gjort bort sig, men vinner inte heller matcher. OKEJ VÄRVNING.

Lucas Elvenes 0 poäng på 3 matcher. Värvad på två år. HV bryter efter tre spelade matcher. MISSLYCKAD VÄRVNING

Jonas Åkerman. Värvad på 1+1. HV bryter efter sju månader. MISSLYCKAD VÄRVNING

Joonas Nättinen 3 poäng på 14 matcher. Mestadels skadad, dålig när han spelat. MISSLYCKAD VÄRVNING.

Sam Vigneault. 12 poäng på 38 matcher. Av oförklarliga skäl värvad från allsvenskan för att ta en topproll. MISSLYCKAD VÄRVNING

Andy Miele 21 poäng på 38 matcher. Värvad som förstacenter. Klarade inte av rollen så HV kände sig nödgade att ta in en ersättare. Miele spelar nu vinge. Sett till rollen en MISSLYCKAD VÄRVNING, sett till poängproduktionen en OKEJ VÄRVNING

André Petersson 27 poäng på 34 poäng. Den enda värvning på förhand som levererar i nivå med det man förväntat sig. BRA VÄRVNING

Mikkel Boedker 11 poäng på 38 matcher. Värvades för en ledande roll. Det har han inte klarat av. MISSLYCKAD VÄRVNING

Mattias Tedenby 9 poäng på 21 matcher. Värvas för en ledande roll på fyra år. MISSLYCKAD VÄRVNING

Joey LaLeggia 20 poäng på 26 matcher. Fyllt sin roll som offensiv back. BRA VÄRVNING

Radan Lenc 8 poäng på 23 matcher. Värvas i ett läge för att vi behöver offensiv spets. Lenc har levererat lika dåligt som i Frölunda. MISSLYCKAD VÄRVNING

Niklas Hjalmarsson 3 poäng på 17 matcher. Värvas för att ta en defensiv roll. Från och till bra, från och till dålig. OKEJ VÄRVNING.

Oliwer Kaski 3 poäng på 8 matcher. Värvas som tvåvägsback. Klart bättre än många andra i backsidan, men har väl inte dominerat så som man önskat. OKEJ VÄRVNING

Nick Shore. 6 poäng på 11 matcher. Typ samma poängsnitt som Miele, vilket många förutspådde innan han kom in. Inte en spelare som öser in poäng med andra ord. OKEJ VÄRVNING

Challe Berglund. HV:s svacka blev avgrundsdjup efter Challes intåg. Inte alls blivit den effekt som ledningen hoppades på när man tog in Nubbens polare, tillika glädjespridare. MISSLYCKAD VÄRVNING

Det blir alltså:
13,5 misslyckade värvningar

5,5 okej värvningar

2 bra värvningar

På det har Nubben brutit med 7 spelare/tränare (varav 4 var hans egna värvningar)
På det har han förlängt med Herman Hansson och Måns Lindbäck. Är det spelare som kommer göra skillnad?

Vad gäller midseasonvärvningar skulle jag inte säga att Nubben gjort ett BRA jobb. Han har gjort ett OKEJ jobb. Utfallet på värvningarna har gjort HV marginellt bättre, vilket inte var särskilt svårt med tanke på hur usel nivån var innan.

Så summa summarum. Dåliga värvningar, kaos och oreda. Så skulle jag summera Nubbens första och förhoppningsvis sista 8 månader i föreningen. Om Hult lade en dålig grund så har Nubben förstört precis allt han haft möjlighet att förstöra sedan han tog över som sportchef.

10 gillningar

Hur tänker vi oss lagbygget i allsvenskan?
Spelare som jag tror kommer stanna här:
Vet att Petersson vid ett tillfälle nämnde att om han spelar i HA eller SHL spelar mindre roll

• André Petersson
  • Mattias Tedenby
  • Niklas Hjalmarsson
  • Simon Önerud
  • Fredrik Forsberg
  • Måns Lindbäck
  • Herman Hansson

Resten kan enligt mig se sig om efter andra jobb.
Hade inte varit ett dåligt lag i HA med den uppsättningen.

Sen givetvis skall vi ha en modern hockeytränare framöver.

1 gillning

Tack för dina tankar. Men tror du inte att Fredrik Forsberg byter till annat SHL-lag eller t o m till annan liga om HV åker ut?

Jo Forsberg försvinner nog. Han har fortfarande möjlighet att göra mål mer än varannan match bara han hamnar i en omgivning som spelar för just det. Är han klok går han till en klubb med en tränare som gillar tydliga roller.

1 gillning

Den uppsättningen och Strålman men ev ex Foppa med hyfsade HA-spelare och egna killar kan bli intressant.

Är inte så säker på att varken strålman eller för den delen Hjalmarsson spelar i hv om vi hamnarbi allsvenskan. Hjalmarsson skrev väl ett år va? Undra om hans motivation räcker för att spela upp oss igen? Även ifall han varit med o spelat ner oss.

Fast hans nivå kanske ligger på HA. Kanske kan va rätt mycket roligare att lira där och va en toppback i serien. Kenny Jönsson, Dick Tärnström typ. Kanske samma då med Anton.

Kan vi inte bara släppa Strålman-spåret. Han blir ett år äldre. Och så jävla bra är han inte i jämförelse med andra svenska NHL-backar genom tiderna. Jag menar. Hjalmar är väl en av de mer framstående defensiva backar Sverige producerat. Och så här på ålderns höst är det ju inte direkt något som märks nu när han lirar i SHL. Eller ta Loui Eriksson. En given NHL-spelare under många år men inte på långa vägar en av SHL:s bästa forwards. Tror Strålman, som jag sagt tidigare, inte alls kommer bli den fantastiske back många av er hoppas på.

Släpp honom. Förhoppningsvis är Nubben borta den dag Strålman vill vända hem igen. Så slipper vi ännu en misslyckad värvning.

2 gillningar

Ja jag tror detsamma. Dessutom är han redan söndertjatad, blir tuffa förväntningar när han väl dyker upp.
Känns som HV behövt tagga ner på saker som ”Hammer time” osv. Allt ska va marknadsföring. Ibland får man låta det va. Men money money money.

Har svårt att se att Forsberg skulle stanna. Finns många andra alternativ för honom. Han behövde inte ens ha följt men ner förra gången heller. Att han skulle välja att göra det en gång till, ser jag som ganska otroligt, tyvärr.

Håller med faktiskt.
Ska det vara vettigt att ta in Strålman måste det finnas ett par andra riktigt bra backar i en sådan uppsättning. Man kan titta lite på Hjalmarsson för facit kring hur det lär se ut med Strålman. Visserligen kanske Hjalmarsson blir bättre nästa säsong (om han är kvar då) om han får en hel försäsong i benen. Å andra sidan kan karriären lika gärna ta slut efter denna.
Både Hjalmarsson och Strålman i laget ger en hög medel ålder på backsidan. Strålman är ett år äldre än Hjalmarsson, dessutom.

Det skulle vara om det är de två veteranerna i laget och att förväntningar, roll och lön är rimliga. Inte ledande, det ser vi nu.
Självklart hoppades och drömde även vi här om att Hammer skulle kunna gå in som en ledande spelare. Att drömma i det fallet är ju inte helt konstigt man gör. Men den som t att beslut bör veta att det inte är så lätt gå in i en annan liga med dessa förväntningar i den åldern efter sångkonst uppehåll, dessutom inte från säsongsstart.

I mina vildaste fantasier stannar spelare som foppa, peterson, tedenby ,sjöholm, lindbäck , hansson ,önerud och kanske hjalmarsson även om vi åker ur samtidigt som isak brännström verkligen flyttar hem trots allt…men men jag vet ju att jag drömmer när jag säger detta för en sådan budget som rymmer dessa plus 2/3 lag till lär vi knappast ha då. Men drömma kan man ju. Frågan är om en tidigare AS-stjärna som vigneault ens stannar, vesel är ju dessutom redan på g bort.

Grunden för ett bra lagbygge är hursomhelst enligt min snart 40 åriga erfarenhet av att studera hur lag byggs: en riktigt bra keeper, två mycket starka offensiva backar, två poängstarka playmakers på centerplats och två riktiga målskyttar varav en gärna får vara i kategorin powerforward, sedan även ett par starka defensiva backar och 2-3 dito forwards för att stänga ned motståndarna och ta bp:na.

har man en tränare utan fungerande grundspel måste man dock köra lite overkill som Hult gjorde förra säsongen och ösa på med än fler offensiva spelare för att garantera framgången, vi hade ju i princip tre scoringlines med allsvenska storstjärnor i slutet av förra säsongen och det var fortfarande på håret att det gick.

2 gillningar

Varför skulle teden och andre och Brännström vilja spela mer i hv? De blir ju i princip pissade på av en förening som skiter i sportsliga resultat. Nä nästa år lär vi se dem i annan SHL klubb, skulle inte förvåna mig om de spelar i LHC elr i Växjö bara av statement mot klubben. Ledare missköter den klubb och de läts att göra de utan kritik. Hv mot degradering och troligen konkurs då sponsorer och fans kommer överge dem

Det finns anledning till att vara pessimistisk i sina analyser, men du drar ju bara skit rakt ut ur röfven i din vilja att få utlopp för dina tokbryt likt en sjuåring. Varför sitter du och hittar på saker? Vad tror du att du bidrar med?

5 gillningar

Mrnorrland, jag jobbar på ett av de här större företagen som finns skrivet på vår vackra tröja.

Dagen efter degraderingen så var flaggan på halvstång hos oss, man fick känslan av att någon hade dött, så nedstämt var det.

3h senare bekräftade företaget att man givetvis är med och stöttar i resan tillbaka till finrummet!

Även om vi nu ytterligare har hamnat i ett sämre år, så har jag otroligt svårt att tänka mig att företag komma bara bryta 50 år av historia för en säsong.

3 gillningar

Dumheter va fan tror du?

Klart som fan gör jag detta för att jävlas. Sen tror jag Inte att andre och teden hänger med ner i allsvenskan, de är för bra hockeyspelare för det. Hammar kanske kan följa med ner, även Lindbäck och Hansson. Forsberg tror jag också drar vidare. Sen tror jag inte fans och företag kommer ställa upp på samma sätt igen om vi åker ur. Förra gången var det en chock och alla kraftsamla för rädda upp, nu är vi i en helt anna sits. Nu åker vi ut bara för vi är inkompetenta och inte lärt sig av misstagen. Varför ska man då ställa upp med massa pengar när de inte nyttjas korrekt för inkompetenta personer inte kan hantera det. Vet det svider för er att höra men hv bluff är nu synad och de kan ej lura fans och företag igen. Man kräver sjukt duktig marknadsföring för att få tillbaka många sponsorer.

Du skriver två helt huvudlösa påståenden:

1. Att spelare skulle välja att spal i lhc bara för att “äga” hv
  2. Att föreningen troligen skulle gå i konkurs

Det är två uttalande som är tagna ur röfven.

Om du nu tycker det är värt att skriva detta bara för att jävlas, då kanske det är så att din tid på detta forum är över?