Är på din linje Andersson.
Väldigt svårt att i skrivande stund välja glädjen.
I dag är det absolut inte glädjen, i dag är det 100% sur/besviken Dovahkiin. Blir fasiken aldrig nån form av kontinuitet i Hv71… Just nu finns inte topp 8 i min värld.
Sen börjar man fundera, det va tok tyst om Joey samma är det med Lenc, jag bara funderar på om han är på glid med?
Det borde det inte göra för HV heller, men likväl så basunerade man ut detta igår, när man VISSTE om situationen med Joey.
Var är ödmjukheten? Var är sanset, vettet?
Vad tänker föreningen? Har man så jävla stor tilltro till en kiosk-ägare som harvat i bottenträsket av svensk hockey i hela sitt liv och aldrig varit i närheten av att lyckas?
“Ah, bror, chilla” Säger folk. Nej. Inte nu. Inte ens sen, när kent värvat in en drös med lovande namn. För det tar ett tag att spela in folk, även duktiga spelare, som dessutom riskerar att floppa. Detta är jättedåligt.
Jävla tråkigt att släggan sticker… Men jag känner mig ganska lugn! Så länge man kan få igång siktet på Kaski så har han ju en jäkla bössa han också. Inte alls i närheten av att ersätta Joey men jag tror inte det är ”kris” bara för att Joey lämnar.
Joey var en av få “garanter” för att ett i övrigt skakigt bygge skulle kunna tänkas lyfta.
Nu tar vi bort den garanten. Vad är då kvar? Ett skakigt bygge. Innan tänkte man: bra backar, ger stabilitet med offensiva krafter så övriga får chansen att spela in sig, spela upp sig, bidra till något bra framåt vårkanten. Nu har man ryckt undan mattan under fötterna på hela den tanken. Nu återstår bara hoppet.
Tillägg: vilket avslöjar hur pass sårbart vårt bygge var. Åtminstone för en sådan som jag, som har PTSD efter många kassa år.
Ortio - Brattström
Säppelä - Kaski
Sjöholm - Ersättaren
Maalahti - Strålman
Fransson - Strandell
Brännström - Borgström - Petterson
Tedenby - Nättinen - Stål Lyrenäs
Forsberg - Tikka - Lenc
Lindbäck - Fisker Mölgaard - Stakkestad
(Önerud?)
Mina 2 cents:
Måvakter: Väldigt tydlig hierarki. Hänger mycket på Ortio men ändå godkänt här.
Backar: Bra defensivt med Säppelä, Sjöholm och Maalahti. Saknas offensiv hot.
Centrar: Består av två nya finnar som aldrig spelat i SHL, en kille som underpresterade grovt förra säsongen, en ung kille från allsvenskan och en 18 årig dansk (som visserligen är grym men ändå). Det är väl uppenbart för alla (utom Nubben kanske) att det är en kolosal chansning.
Ytterforwards: Finns bra lirare men också där frågetecken t.ex Forsberg och Tedenby. Krävs att de steppar upp från ifjol.
Ledare: Tränare är orutinerade i SHL. Spännande namn för framtiden men också här ett osäkert kort.
Vem leder laget på isen? Andre? Vem mer? Stomme som levererar varje år saknas i HV. Kan man bygga en ny?
Jag tippar laget på plats 11 i nuläget, men det kan bli både mycket bättre och mycket sämre.
Ni har släppt både Westerlund och LaLeggia under kort tid och dessutom kanske Andrae lämnar. Du känner ingen oro över backsidan?
– Nej och Filip var ju inte med någonting i fjol så honom har jag inte räknat med i år. Att Joey kan lämna har jag vetat en längre tid och likadant med Emil. Vi har sex backar nu och ska ha åtta. Just nu har vi långt gångna samtal med en back och sen har vi andra namn vi jobbar på också så jag känner mig lugn.
Är Anton Strålman backen ni har långt gångna samtal med?
– Vi tittar brett men det är klart att han finns med där plus några namn till. Jag hoppas göra klart med någon under nästa vecka.
Jag tolkar som det är all in på strålman. Fultolkning möjligen, men jag hade velat haft ett rakt och ärligt “nej” som svar på den frågan.
Även om det är strålman som är den som är nära så kommer han inte ersätta Laleggia kanske mer Emil isåfall. Kanske inte poängmässigt men kanske speltidssigt. Kanske spela ihop han med Strandell som mentor?
Om det är en offensiv topp-back OCH strålman så skulle jag säga att man återigen har en ganska bra backsida. Kanske inte fullt ersätter Emil och Laleggia men nära iaf. Beror helt på vilket namn man hittar.
Det känns som ett stort om men vi får se helt enkelt.
Vakna Nubben!
DU ERSÄTTER INTE LALEGGIA MED STRÅLMAN!!!
Fan, jag blir vansinnig…
Ersättare till Westerlund kanske?
Han lär väl precis som ’alla andra’ förstå att utöver Strålman behövs det en offensiv toppback. Jag väljer att sitta ner i båten fram tills två backar är presenterade, därefter får vi se om det blir flytväst, livbåt eller myteri.
En stilla undran - vad är syftet med långa kontrakt om det så fort från en spelare uttrycks en “önskan” om att få bryta så får dom det? Det gäller ju knappast i båda riktningarna, om HV vill bryta så blir det dyrt? Får LaLeggia betala något för det här, knappast va?
Har de inte sålt laleggia till lugano? Liknande som lhc gjorde med mårtensson och weinhandle, även om det var utlåningar. Kontrakten gör att spelarna inte kan kämna för en annan SHL klubb. Säg att man har unga spelare på väg upp eller äldre som har en sista chans att casha in, vad har man då att sätta i mot? Reultatet om man tvungar kvar dem blir eventuellt en omotiverad bitter spelare som drar ner sin omgivning.
Tror att om HV hade behållit Big Sam av transatlanterna och kanske någon till (Miele, Shore?) så hade det nog varit större chans att LaLeggia stannat. De var ett stort kompisgäng, men nu hoppas jag att den nordamerikanska eran i HV är förbi. Standarden är för mycket fågel eller fisk. Det känns betydligt tryggare med finländare i år.
Det där är lite som att bli vansinning på enhörningar.
Nej, han kommer inte ersätta Laleggia med Strålman. Om det är nån Strålman “ersätter” så är det inte Laleggia i alla fall.
Vet vi detta?
För det lät onekligen som om kents ersättare är strålman, i intervjun i JP (eller var det var).
Kolla tvetydigheten i @PapaEmeritus inlägg några scrolls ovan.
Hur låter det så?
Han säger att de ska ha in två backar. En av dem är Strålman (mellan raderna). Han säger väl inte på något sätt att han är tänkt att vara tänkt för första backparet?