Monten är ju så otroligt viktig att han presterar och hela Nubbens jobb faller ju om inte Monten får ihop laget och blir det topplag som motsvarar kostnaden för truppen.
Rejäl sågning av Magnus Wahlman på Radiosporten av HVs nya handplockade HC. Inte direkt imponerad av honom…
Jag menar att om inte laget lyckas i år och blir det topplag man kan kräva så måste både Nubben och Monten ryka innan nyår.
Monten kan inte Nubben misslyckas med då han anställt honom tidigare och finns inget att skylla på om det går åt pipan mer än inkompetens
Enligt mig spelar Nubben ett högt spel när han efter ett år på tjänsten och gott om tid väljer just Monten.
Han kan bomma en värvning eller två men inte en HC i detta läget och med tanke på valet.
Jag tror spelartruppen är OK med några frågetecken så jobbet med den är nog ändå OK kan jag tycka med undantag för vissa idiotkontrakt från förra säsongen.
Argumentet att vi ständigt inte kan byta håller inte. Har man fel personer anställda som inte fixar jobbet så måste de bort direkt. Blir ju värre om de fortsätter att förstöra.
Jag ger laget till juluppehållet som längst att bevisa att vi är på rätt väg. Funkar det inte så måste båda bort.
Blir de båda kvar så räknar jag med hockey i HG i under april 2024. Eftersom Monten är så ifrågasatt i hockeysverige så är Nubben ett geni om Monten visar sig bli en succe och HVs Hallam.
Samtidigt. HV har bara haft två sportchefer sedan 2014. Hult var en bromskloss som Agne och styrelsen lät hållas tills det gick åt helvete.
Vad Lindbom och styrelsen såg i Nubben kommer jag aldrig förstå. Men de har ju chans att reparera sitt misstag om det går åt helvete igen. Kan de träffa rätt på ny sportchef tror jag mycket kan vara löst.
Det är alltså inte bara upp till bevis för Nubben och Montén i år. Det gäller även Lindbom och styrelsen.
Och Lindbom (och Agne) valdes av styrelsen som i sin tur valdes av valkommiten (och medlemmarna). Vi som medlemmar är ju beroende av att det finns en omgivning runt HV av kompetenta personer som vill och kan leda föreningen åt rätt håll. Det verkar finnas mycket vilja men kanske inte kunnandet i hur man bygger ett framgångsrikt lag?
Sen som CROHB säger, Nubben har inga ursäkter om inte Montén lyckas. Det är ganska otacksamt läge med andra ord för Montén i sin återkomst som huvudtränare i SHL. Fram till årskiftet måste det finnas genomtänkta alternativ till båda två om det inte börjat vända för den här föreningen. Det måste vara prio ett från Lindbom och styrelsen.
Samtidigt så kanske vi ska lugna oss lite med de stora växlarna efter en försäsongsmatch och dessutom HV dag. Fattar att kritiken inte enbart är pga matchen idag men normalt är ju att man sågar sin tränare under säsongen och inte innan den ens börjat.
Är det verkligen en sådan nedgradering om Lindbom tar över igen? Han har ju både tagit sm guld samt räddat oss kvar. Besitter han det där för att ta oss till toppen igen?
Jag tror förövrigt inte på att det inte fanns någon annan, borde väl vara rätt lockande att återföra en storklubb till toppen igen.
Baserat på alla andra värvningar så anställde Nubben Monten pga gamla relationer.
Vill man bli lite peppad på nästa säsong och längta efter hockey ska man verkligen inte gå in här. Det är bara “kissa och gå och lägg dig”.
Med det sagt är inte analyserna dåliga i sig, men man tävlar i att hitta felen snarare än att belysa det positiva.
Man hittar mer glädje i “slumpen” 01:55 på krogen än i ett slumpmässigt inlägg här…
Kan inte påminna mig om nån som ställde sig positiv till Montén när han presenterades (sen är mitt minne iofs inte så bra heller). Men det är ju vad det är, så det är ju inte så konstigt om man försöker hitta något positivt att luta sig mot, men det är ju lite “jag har ju hälsan i behåll iaf” när frugan har stuckit med barnen, man har fått sparken från jobbet och huset har brunnit ner samtidigt som man saknade täckning på kontot när försäkringspremien skulle pröjsas förra månaden-positivitet över det.
Jag har förklarat vad jag tycker om väldigt mkt men eftersom du känner dig påhoppad istället när man svarar om samma ämnen så förstår jag att du inte har tagit in det.
Vad är Georgssons SHL-meriter då? Jag tycker inte man kan jämföra sportchefer som i första hand haft billiga trupper i mindre ligor. Behöver det ens vara ett namn som kommer direkt från samma tjänst? Vill ha nån som varit på de stora scenerna, kanske som spelare. Nån som följt och fortfarande följer hockeyn intensivt. Nån som tar ett rum och kan snacka för sig. En Staffan Kronwall-typ med fingertoppskänsla och FM-skills? Gärna tillsammans med någon som P Hansen.
När HV åkte ner hade jag Johan Hedberg högst på min tränarlista. Intressant att se vad han kan göra i Örebro. Hade gärna sett Helmersson som ass. När N Eriksson valde sportchefsrollen fanns det väl i ärlighetens namn inte många tillgängliga heta namn? Som med Hallam, Filander, Abbott tex kan det ju lika gärna handla om att ge ett orutinerat namn chansen att lyckas.
Under försäsongen har laget sakta men säkert tagit steg i rätt riktning. Det har blivit allt mer linjer både i spelet med och utan puck. Hade det gått hyggligt idag, hade inte ens behövt vara vinst, bara att man sluppit se Malmö ha allmänhetens åkning i HV-zon, så hade jag varit rätt nöjd. Men med dagens match så får försäsongen trots allt ses som en besvikelse.
Individuellt har några gett positiva besked: Lenc, Strålman, AP, Nättinen, Teden. Där finns det fortfarande hopp.
Negativa besked: Brännström, Borgström, Forsberg (långa studer ständigt på fel ställe), Brattström.
Spelsystemet sitter inte än. Engagemanget går upp och ner. Defensiven kollapsar med jämna mellanrum. Svagt målvaktsspel. Och inte direkt ett bländande PP.
Så vi går in i säsongen med en stor ovisshet. I den bästa av världar sitter snart spelsystemet och alla börjar kugga i. Men troligare blir det fortsatt hattigt och dant i inledningen av säsongen. Förhoppningsvis kan det bli en och annan seger pga. individuella skills.
Håller med dig om dina positiva och negativa besked, framförallt super hypeade Brännström har varit totalt osynlig, även vår första center känns mer som en tredje center.
Du kan ju annars själv bidra med att ”peppa” igång folk genom att belysa det bra (men tänk då på att du inte är med i tävlingen). Vad tycker du det finns för positivt att belysa som alla andra missat?
Jag och många flera med mig har bl.a. lyft Träff, Pettersson, Seppälä, Strålman, Lenc, Forsberg, Tedenby, OSL, Nättinen, AP20:s skills tillika betydelse för laget, Tikkas tuffhet, träningsintensiteten med utförliga träningsrapporter och mycket därtill. Vore nästan konstigt om det flödade av inlägg där det positiva belyses, eftersom det inte direkt hade speglat verkligheten som visats under bl.a. träningsmatcherna som lämnat underlag för kritik och många oroade frågor.
Jag själv brukar försöka se positivt på saker, men var längesen det såg så illa ut på förhand som mycket gjort nu och då går det inte att lura varken sig själv, eller andra för vad tjänar man på det?
Det jag dock tycker är viktigt att komma ihåg är att det finns positiva stunder i några träningsmatcher exempelvis, samt att träningsmatcherna är till för att testa, utveckla och syna brister. Synade har vi blivit. Till syvende och sist är det först nu poängen ska håvas in och det är dags att spotta blod för varenda en av dem.
Jo nu i morgonsolens strålar inser jag att jag snarare är en del av problemet än en del av lösningen när jag skriver ännu ett gnälligt inlägg.
Det klart att man inte ska stoppa huvudet i sanden och skriva att allt är jätte bra. Topplocket gick lite igår bara när man läser i princip samma negativa inlägg om och om igen, till exempel om monténs historik och nubbens svågerpolitik.