Lagbygget 23/24

Alla vill ju bara att det ska gå bra för Hv men när det såg ut som igår precis innan premiären så blir man lite lack, helt naturligt.

När man tänker efter på den matchen så kommer kvaltippade Malmö ut och ändå visar att ni kommer inte få poäng gratis av oss medans vi knappt kunde slå en pass. Man vill ju inte att det ska gå en massa troll i huvudet på våra spelare redan nu, jag hade gärna sett att vi bjöd upp till match men det gjorde vi inte.

Med det sagt hoppas jag att våra spelare kommer ut med grym energi på torsdag och gör toppenmatcher framöver :blush:

4 gillningar

:sweat_smile:

Det är ok. Alla tar vi detta med hockey på ett sansat och moget sätt :grimacing:

Alla vet om att denna säsong, tyvärr, också kommer bli kämpig. Det är långt kvar innan det kan förväntas bli utdelning på ett sådant nytt och för SHL, omoget lag.

OM detta lag har kapacitet att uträtta en topp10/8/6 plats vet vi inte. Kommer det ens få chansen att visa det? Eller kommer föreningen känna att något måste hända, för tidigt för att man rimligen skall hinna spela ihop sig?

Jebus vad viktigt det är med en inte-ap-dålig start på SHL. :exploding_head:

2 gillningar

Dagen efter sista försäsongsmatchen. Fan vad jag fick tillbaks känslor som jag inte känt sedan Januari månad. Härligt med SHL premiär snart.

2 gillningar

Om man ska försöka säga nått positivt så såg det iaf bra ut mot Rögle och stundtals övriga matcher.

Hoppas på att igår bara var en traditionsenlig hv dags härdsmälta och att man snabbt kan identifiera vad som inte var bra, ha några bra träningar och göra en helt annan insats på torsdag.

4 gillningar

Jag tycker prolemen liknar dom senaste säsongerna.
Uppspelen ( bortsett från Strålman) är alldeles för dåliga och det är ständigt hönsgård i försvarsspelet där man ligger helt fel i banan .
Blir förhoppningsvis bättre med Sepäle och Kaski.

Man får väldigt korta anfall och lyckas sällan etablera längre tryck.

Centersidan är nog ändå det stora frågetecknet just nu som expertkommentatorn även påpekade igår.

Alla lag som ska sikta på topp 6-8 bör ju ha åtminstone en 35-40 p center, en center som ska ligga där.
Det känns det absolut inte som vi har.

Jämför med ett förmodat topp 6 lag som Rögle:

Abbols
Ryfors
Ferguson

Dessa är topp 3 centrar där. Bör vl bli 100 pinnar från dem .

våra topp 3 når knappast upp i över 70 pinnar ens.

Stor skillnad på skils !

1 gillning

Jag tycker inte att problemet är spelarnas skicklighet, inte på långa vägar.

Vårt i särklass största problem är spelsystemet och där är känslan att kompetensen saknas.

Ge detta lag till Filander så är jag nästan säker på att vi hamnar minst topp fyra, troligen ännu högre.

Det helt absurda är att IKO tippas högre i tabellen än HV trots att HV troligen har runt 40% högre spelarbudget.

Byt coacher och jag kan nästan lova att IKO hamnar på Play Out och att HV troligen spelar SM final.

Givetvis påverkar även Filander rekryteringen och han verkar vara extremt noggrann och jobbar väldigt mycket.

Där har vi enligt mig den största orsaken om vi bommar en topplats. Fixar Monten detta och vi presterar efter kapacitet så tror jag på en mycket trevlig säsong.

Är dock tveksam då han tyvärr känns som en bluff och glidare men hoppas innerligt att känslan är helt fel.

Bara höra intervjuer säger ofta en hel del.
Filander grym i intervjuer. Ja, jag vill ha Filander till HV…

Jag vill se en stenhård pragmatisk matchning vilket är ganska enkelt att fixa till. Spelsystem däremot kräver kunnande på ett annat sätt.

1 gillning

Nog för jag hade kunnat tippa HV en, två platser högre med en annan tränare. Men att truppen ska vara så bra att den kan aspirera på topp 4… Njae.

Centersidan som alla säger är fortsatt ett frågetecken. Tycker även det finns lite frågetecken kring forwardssidan generellt. Visst, det finns ett par vassa yttrar men känns inte direkt som om att vi kan ta höjd för, oavsett tränare, att exempelvis OSL kommer göra samma poängsuccé som förra året och att Brännström tar det där klivet många räknar med.

Backsidan är en klar uppgradering jämfört med föregående säsong. Men det är faktiskt nu inledningsvis som vi kommer få svar på hur bra den är.

Truppmässigt skulle jag säga att det är ett lag för play in. Släng in den oprövade tränartrion med Montén i spetsen och jag placerar laget strax under slutspelsstrecket.

1 gillning

IKO har Zohorna, Dvorsky och Jasek som toppcentrar. Hade vi haft dem hade det blivit liv i luckan. Vår Dvorsky är Fisken och Johnsson är vår Tikka…

Hutsko och Lodin är våra Lenc och OSL osv osv.

Rasmus Bengtsson är vår Strålman, Riikola är Kaski, Nardella är Burström och så kan vi hålla på.

Vi har ett lag som borde vara helt överlägset IKO och inte bara i lönekuvertet.

Jag är helt övertygad om att alla på forumet hade valt HVs trupp före IKOs alla dagar i veckan.

Ändå tippar de flesta experter oss efter IKO i tabellen och det säger ALLT.

7 gillningar

Säger inte att IKO har en bättre trupp. Säger bara att jag inte tror att HV nödvändigtvis varit ett topp 4-lag med en annan tränare.

Jag tycker HV truppmässigt har ett lag för topp 6. Blir inte alls förvånad om vi hamnar där.

Men det troliga är att det blir nånstans i botten vi harvar som “nykomlingar” och inget fungerande system att luta sig tillbaka på. Truppen är för bra för att åka ur det är inte där problemet ligger.

Centersidan är lite svag på förhand men tror heller inte HV spelat mycket bättre om Ryfors varit med under försäsongen. Man kan spela hockey ändå.

Är verkligen vår centersida så katastrof? Jag tycker Fisken Tikka och Nättinen gör det bra. Det är väl egentligen bara Borgström som inte presterar som vi önskar? Dvs en spelare och inte hela centersidan.
Kommer Borgström igång så är jag nöjd med hur centersidan ser ut.

3 gillningar

Det är väl det som är problemet? Kommer Borgström inte igång så har vi mest breddcentrar. Jämför med Rögle som nån nämnde. En skada hit eller dit, en spelare ur form, påverkar inte särskilt mycket. Vi har en tilltänkt förstacenter som MÅSTE leverera. Det skulle jag säga är en svag centersida, i synnerhet när denne ännu inte kommit igång.

2 gillningar

Nättinen är ett oskrivet kort. Skadad större delen av förra säsongen och nu levt på en bra försäsong. Klart han kan ta kliv och kanske tom bli förstecenter men så bra tror jag inte att han är.

Borgström har haft en lång säsong och ligger efter i träningsnivå, helt klart. Behöver ett antal matcher innan man kan göra en rättvis bedömning såklart.
Han har glänst till ett par gånger på försäsongen men varit ojämn.
Sett till tidigare säsonger så är det också så han ser ut. Ojämn. Förstecenter? Nej.

Tikka vill mycket och spelar hårt och aggressivt. Bra så, men tycker han saknar skills och fart för en roll i en toppkedja.

Fisken är bara hoppas att han fortsätter utvecklas. Potentialen finns, helt klart.

1 gillning

Borgström har en stor potential, han innehar skills som är i toppskiktet av SHL. Sen är frågan om hur lång tid det tar innan han presterar. Det är alltid svårt att värva spelare som haft en annan roll i den klubben han kommer ifrån. Han spelade mest ytter förra året. Lägg därtill att han har förvånansvärt lite seniorhockey erfarenhet på stor rink.

Problemet är väll lite det att HV har en enormt fin bredd på centersidan, men utan Borgström på topp så har man ingen toppcentersida. Vill man spela en hockey där fyra kedjor ligger på och mal ner motståndarna kan det funka. Men för att kunna spela en sådan hockey så måste man ha ett system som är topp i serien. Det har inte HV just nu.

Därför kommer det bli grymt viktigt att ha en fungerande defensiv organisation, bra special teams och förhoppningsvis en producerande första kedja. Funkar det så kan man nå slutspel trots Montén. Men Borgström måste steppa upp snabbt, helst idag. Utan ett bra system så kommer han och AP behöva bära detta laget.

Lejaques, du sågade väll Abols om jag kommer ihåg korrekt då han ryktades in under förra säsongen. :slight_smile:

Men iofs så har du hitintills fått rätt om Brännström. Jag trodde han skulle funkat mycket bättre under försäsongen än han gjort.

2 gillningar

Tror iof fortfarande inte Abols varit den förstacenter vi behöver för att etablera oss i toppen :wink: däremot i den miljön han är i nu…

Där är han ju spännande krydda.

Med det sagt. Borgström/Abols, Shore/Abols hade ju känts betydligt mer spännande och intressant än det vi har nu.

1 gillning

Håller inte med där.

Helt övertygad om att en riktig HC och en bra coachstab ganska enkelt gör detta lag till ett absolut topplag.

Som sagt, man kan missa någon värvning hit eller dit men coachen får inte gå fel. Speciellt om man anlitat honom tidigare.

Så utesluter inte att Monten lyckas göra oss till det topplag vi är på papperet men är tyvärr väldigt tveksam till honom.

1 gillning

Då har vi en svag forwardssida också. Eftersom inte Brännström mfl fw inte kommit igång

Ett tips för ett ökat välmående och en trevligare forumupplevelse är att hoppa vidare när kommentarerna, eller i de värsta fall allt från en viss skribent, ältar på med samma utan att tillföra ny information. Det är bara att flytta ögonen till kommentaren nedanför :point_down: och fortsätta läsa där. :smiley:

1 gillning

Men ärligt: säsongen vi åkte ur vann vi alla matcherna på försäsongen, betyder försäsongen verkligen så mycket?

Resultaten spelar ingen som helst roll.

Men man vill räta ut frågetecken på vissa spelare som inte kom upp i kapacitet ifjol och de nya spelarna. Tycker man sett en del positivt från Nättinen och Teden. Medan en del av de nya har en bit kvar.

Sen vill man se lite struktur även om det är försäsong. Här tycker jag inte man fått så många svar. Jag vet ärligt talat inte hur Montén vill spela anfall och försvar. Man såg till viss del i Rögle och ÖHK matchen att man ville få stopp på pucktrillande lag i mittzon. Men däremot hade man svårt mot både Malmö och OIK som försöker vända snabbt. HV försökte checka dem högt och gick bort sig det grövsta, vilket skapade mycket omställningar.

Vi får vänta några matcher in i serien innan vi dömer ut totalt. Ska bli väldigt intressant att se ifall de mer rutinerade bara kan slå på en switch när det blir allvar.

Kanske det vore bra om Montén försöker sätta ett spel med lägre svårighetsgrad. Där man inte checkar så förbannat högt och blir långa. Sen kan man bygga därifrån. För starten kommer att bli grymt viktig i år. Får man med sig ett par segrar från hemmamatcherna så kan det bli bra.

3 gillningar