Lagbygget 23/24

Tror det betyder väldigt mycket, man vill testa sitt grundspel, prova formationer och se sina brister. Seglar man igenom och vinner alla matcher så kanske det inte blottar sig lika mycket och man får igen det vid seriestart när motståndarna " rättat " till det som var fel.

Men självklart så bör felen vara mer korrigerade mot slutet av försäsongen och grundspelet ska sitta, sen att det finns finjusteringar att slipa på är väl naturligt.

1 gillning

Dessutom så vann man träningsmatcherna 20 på ett ett PP som var för bra för att hålla upp över tid. Så mycket tillfälligheter. Det gjorde väll att de gick in i serien med en för hög svansföring sett till prestation.

2 gillningar

Kommer inte ihåg den säsongen, det är som ett stort svart hål full med misär och ångest i flera månader :sweat_smile:

1 gillning

Centersidan är som ett enda stort frågetecken.

Var är Borgström, kommer han leverera? Kommer OFM ta nästa steg, klarar Tikka omställningen och har han farten, kommer Nättinen studsa tillbaka och kan han leverera mer än ett hyfsat 2-vägsspel?

Som jag ser det har vi byggt en centersida byggd på drömmar och förhoppningar där vi lutar oss 100% emot att spelare tar steg och överpresterar sett till tidigare säsonger.

I mitt tycke hade de varit kanon att behålla Shore, då har vi minst en C vi VET är riktigt bra.

4 gillningar

Nu verkar ju Shore själv haft ett annat spår, nämligen NHL. Erbjuden tray out av Columbus (?), så det var nog snudd på omöjligt att signa honom.

Men, men…får han inget kontrakt efter campen, då tycker jag gott att Nubben skall erbjuda ett kontrakt.

2 gillningar

Ska vi återigen bli det lag som toppar löneligan, varför inte? , så är det absolut en spetsforward som ska in. Gärna en toppcenter då Nättinen och Fisken kan gå som ytter.

Lias eller Shore på artistkontrakt låter inte osannolikt och då snackar vi helt plötsligt både spets och bredd även på forwardssidan.

Då kan vi skicka ner Foppa eller Tedenby i fjärdekedjan eller som 13e forward om de inte presterar under hösten.

3 gillningar

Nubben tog risker med målvakt, centrar och tränare. Kan förstå att man inte löser allt men att vi byter tränare, tar in en målvakt och behöver värva ett par centrar är ju inga högoddsare direkt.

Finns fortfarande möjlighet att Borgström kommer igång om någon månad eller två, Mølgaard blir en bra andracenter mot slutet av säsongen, Tikka fixar en roll som tredjecenter och att Nättinen är hel nog att leda fjärdekedjan.
Erliden kanske kan överraska som andramålis. På coachsidan kan vi sparka Montén+Davidsson och låta Gustafsson ta över med två nya assisterande.

Ser flera sätt det kan lösa sig på så att vi kan satsa på nästa säsong. Kommer saknas balans och röd tråd så länge Nubben är involverad.

Är inte Lias A. aktuell för att potentiellt ansluta mid season? Har för mig folk nämnde det när han bara signade 1 år med sin nya klubb

Lias är ständigt aktuell.
Går det att lösa honom till mid så kommer HV att göra det :slight_smile:

8 gillningar

Lite som Jagr…

image

12 gillningar

Precis! Verkar som Monténs idé är att man ska va mer flexibla i år och anpassa sin taktik efter motståndet och matchen.

Visserligen en fräsch idé där man går ifrån den huvudlösa HV-hockeyn där man envist försöker och misslyckas att spela som ZAIK.

Men det är många olika spelsätt som ska övas in med mycket nytt folk om man ska klara att göra så. Jag skulle hellre se att man utgår från det som funkade i slutet av ifjol. Det kändes som det var det som fungerade mot rögle. Mot malmö blev man kaxiga och trodde att man kunde frångå det och köra hög press men det var väldigt förvirrat och dåligt utfört och de klädde av oss fullständigt och spelade bort oss enkelt gång på gång.

Förhoppningsvis har man lärt sig läxan.

3 gillningar

Lite oroväckande när man pratar med spelare från laget och de sägs” lite svårt o veta hur vi ska spela”

Nubben hit o nubben dit. Nubben har satt ett bra lag! Att spelet sett ut som de gör är inte nubbens fel. De är HC

Felrekrytering? Kanske ?

Jag vill tro att de kommer bli bättre på alla plan.

Denna försäsong tycker jag att den som var bäst är Lenc.

Det skulle ju förklara ett och annat. Det såg verkligen ut som att ingen visste hur de skulle agera mot Malmö och man tvekade istället för att köra på instinkt. För övrigt nåt som jag känt varit ett problem länge i HV.

Vem rekryterade denna HC?

Ja men inte tänker nubben ” honom ska vi ha för han kan inte sätta ett grundspel”

1 gillning

Önerud skulle i te fått nytt kontrakt! Han är långsam och hänger inte med längre. Bättre han blir stjärna i HC dalen som så många andra har fått bli de sista åren. Tyvärr platsar han inte längre och är fruktansvärt långsam.

Tycker ändå att det var bra att han får visa upp sig. Nu behöver det inte bli något gnäll att vi inte förlängde hans kontrakt. Lex. Thörnberg Sundh.

2 gillningar

Vi kan väl låta honom få spela några matcher innan vi tar fram stora sågen… Att han inte är i 2017 form i några försäsongsmatcher efter att knappt ha spelat på två år är väl inte så konstigt.

Exakt såhär känner jag.
Ett värdigt avslut och Simon får en chans att visa att han platsar, även om han inte fungerar så är jag glad att han fick ett korttidskontrakt.

3 gillningar

Jag rankar HVs målvaktssida som topp sex i SHL. Ortio är ju en toppmåkvakt och Brattström borde ju kunna skärpa sig i de tiotalet matcher han troligen får stå.

Backsidan likadant och också toppsex nivå. Väldigt bra kombinerad med offensiva / defensiva backar så ser bra ut. Räknar med att Ros får rätt och att vår sjundeback hamnar i Tre Kronor, devalverade, i vinter.

Forwardssidan lite mer svårbedömd och kan då luta mot bara Play In nivå i dagsläget. Skulle må bra av en ny spetsig center men ändå OK.

Coachsidan av vad vi vet och sett samt vad jag tycker i dagsläget så är det en Play Out nivå tyvärr. Definitivt långt ifrån Play In där i dagsläget.

Så då borde vi bara hamna runt en åttondeplats tyvärr. Nu är det ju inte så enkelt och mycket kan hända men så är min take på lagbygget.

1 gillning