Lagbygget 23/24

Tycker faktiskt att Önerud-kontraktet är ganska ok utformat. Man köper sig tid, skulle det behövas förstärkning finns det en öppning när Nhl-campererna går mot sitt slut och då har man lite plats i truppen.
Obs jag räknar med att om inget dramatiskt händer så kommer kontraktet inte att förlängas.

1 gillning

Ja samtidigt visar man respekt emot en Hv legend som man brustigt med förut (läs Thörnberg) Jag tyckte det kontraktet kändes riktigt bra, man gav Önerud en chans och den chansen tog han tyvärr inte, hans kropp håller inte mer. Man köpte sig samtidigt tid och jag hoppas att man nu inser att man behöver spetsa till truppen lite extra istället för att ha en breddspelare på den platsen

Ställde i mitten av april frågan vilka fyra centrar vi skulle ställa på isen i premiären.
Vi har två vinnare!

3 gillningar

Just nu:
Borgström ser ut att vara en lysande värvning
Nättinen gjorde sin bästa match i HV
Tikka var ganska anonym men jobbade bra vid sargerna
Mølgaard fortsatte på inslaget spår.

Skulle vilja se Lenc-Nättinen-OSL nästa match.

6 gillningar

Ja, OSL kommer inte riktigt till sin rätt. Och det har nog med kedjekamraterna att göra. En annan tänkbar kedja är om man byter plats på Tikka och Moelgaard. Tikka har fysiken. Så mycket mer kvaliteter har han ännu inte visat. Just nu levererar han spelmässigt så som jag trodde han skulle göra. En fysisk breddspelare.

En mer spelskicklig center kanske skulle gynna OSL? Tycker dessutom Moelgaard visade fina offensiva tendenser igår.

Petersson-Borgström-Brännström
OSL-Moelgaard-Tedenby
Lenc-Nättinen-Forsberg
Stakkestad-Tikka-Lindbäck

Jäklar vad det skulle smälla när fjärdekedjan är inne…

6 gillningar

Efter gårdagens match vågar jag säga att detta bygge inte kommer att slåss för kval. Ifall det räcker till slutstpel är svårt att sia om. Det finns enormt mycket skill i laget när Borgström och Brännström börjat växla upp. Det var längesedan jag såg en spelare med en sådan speluppfattning som Borgström i HV dressen. Det kändes vid ett par tillfällen som att han hade ögon i nacken. Första linan kom till enormt mycket chanser genom att spela sig igenom på väldigt små ytor. Kan de bara få AP20 i mer lägen istället för Borgström så kommer den kedjan garanterat bli en av de bättre i ligan.

Nättinen linan känns också väldigt solid (pga Nättinen och Lenc), det är bara hoppas att Foppa kan hitta sin plats där. Foppa är enormt svårplacerad, han är som bäst när han spelar med en center som kan sätta honom i skottlägen. Nättinen gjorde det väldigt bra individuellt igår men kemin med Foppa, som Foppa behöver finns inte riktigt där ännu.

Jag trodde att Tikka skulle få det svårt som center i SHL, då centerrollen i Liiga är annorlunda. Igår gjorde han det bra defensivt, men kanske han skulle funka bättre som vinge? Men man borde självklart ge honom fler matcher.

Tedenby gjorde ingen glad igår, jag hade hoppats att hård sommarträningen skulle höjt honom markant. Han spelar dessutom i en omgivning som borde passa honom bra (tung center) och en ytter med bra speluppfattning och skott. Men det blir liksom ingenting av det. Han hade dock en småskada på försäsongen, vi får hoppas att han bara behöver någon extra match för att varva upp. Jag har alltid trott att Tedenby skulle kunna göra det bra i PP, då han spelade en del i den formen i devils. Men jag kommer inte ihåg vem det var på forumet (Lejaques?) som lade fram statistik på hans genomusla PP medverkande under förra säsongen. Det fick mig att ge upp Tedenby i den spelformen också. Tedenby har blivit lite av ett sorgebarn, han sitter på hög lön, är grymt svåranvänd offensivt, dålig i special teams och dålig defensivt. Hittar inte Montén rätt roll och/eller höjer sig inte Tedenby snart så måste man nog leta ny klubb åt honom i NLA en liga där han passar bättre och fortfarande har bra rykte. För den peng HV lägger på Tedenby så kan man få in en spelare som är enklare att använda och dessutom är användbar i fler spelformer.

Men man är helt klart försiktigt positiv efter gårdagen.

9 gillningar

Du är onekligen något på spåret. Men…jag har alltid gillat Forsberg och vurmat för honom. Tyvärr väldigt länge sedan han gjorde en bra match. Som laget är ihopsatt nu får man ut alldeles för lite av både Forsberg och StåhlLyrenäs.

Det första jag skulle göra är att byta plats på OSL och Forsberg. Tedenby, Tikka och Forsberg är väl inte optimalt, men Lenc, Nättinen och StåhlLyrenäs skulle kunna bli en riktig kanonkedja.

Gillar din fjärdekedja, absolut, men så kommer det nog inte att bli är jag rädd.

5 gillningar

Ja, jag köper det bytet också. Oavsett vad. Tränarna har varit rätt säkra på sin sak från start vad gäller kedjeformationerna. Nu tycker jag vi har tillräckligt med svar för att våga oss på ett par finare småjusteringar till nästa match.

Tycker det är trist med Foppa, av de rapporter man sett under försäsongen så verkade han vara i sin livs form, snabbar starkare och mer uthållig. Men igår på isen var det tvärtom, han var rent dålig…Hade också velat se Lyrenäs på hans plats, då hade det möjligtvis blivit en kedja med lilldansk Teden och Forsberg, känns väl sådär…

Tycker fjärdekedjan var klockren. Älskar vad jag såg hos Stakkestad framför allt men hela den kedjan.

Var ett byte där det lyckades förlägga spelet helt i anfallszonzon så att förstekedjan kunde byta in utan att LHC han byta. Snacka om att lägga upp den för smash. Nästan målgaranti i det läget.

3 gillningar

Tror det skulle kunna bli en potentiellt riktigt bra andra lina med OSL-Nättinen-Lenc, tycker dom två sistnämnda ser ut som två helt nya spelare. Drivet i Nättinens åkning är på en helt annan nivå jämfört med ifjol, och Lenc, ja fan jag gillar han!

Foppa är en hockeyallsvensk superstar men han kommer aldrig bli en spelare för topplinerna i SHL, tyvärr!!

Mm. Säsongen är lång och mycket kan hända. Men vi sitter på ett antal kontrakt där spelarna i fråga måste upp i nivå. Annars måste nog obekväma beslut tas till nästa säsong.

Tänker på Forsberg, Tedenby, Hansson och Lindbäck.

1 gillning

Ge Tedenby 4-5 matcher till att visa nånting sen ner med han i 4:e. Är han inte bra nu förblir det så resten av säsongen.
Annars är det uppenbart man låter HV-produkten och polaren blir förfördelad (vilket han redan är som playmaker i PP).

Sen ska OSL ska spela på Foppas plats. Men alla vet det inte går för då måste Tedenby och Foppa spela ihop.

Teden, väldigt mycket Teden. Så besviken, han var ju fakiskt bra några matcher på försäsongen vad jag förstod, igår var det väl inte mycket att hänga i julgrannen. Hoppas verkligen att han tar chansen med sin enligt uppgift bättre försäsongsträning och kör hårt nu (och inte glömmer att det faktiskt går passa).

Det har satsat på ett en del HV profiler som tyvärr inte haft tillräckligt hög nivå under ett antal år och de märks extra tydligt nu när de får konkurens i laget.

Hoppas de kan hitta nivån. Nu brinner det ju lite mer under arslet på dem när deras plats inte är given.

Ni missar en detalj kring Foppa. Han har blivit mycket mer rejäl än förra säsongen. Igår fullföljde han, tacklade för att sedan vinna puck i offensiv zon. Han står bara inte och skjuter numera, han behöver också fullfölja.

Jag gillade det jag såg igår.

5 gillningar

Blev vansinnig när jag såg Tedenby i pp2.
Skulle flytta Lenc till den rollen i pp2 och sätta in Önerud eller Lindbäck i rollen vid nät pp1 istället för Lenc.

PP är på tok för statiskt dessutom, de måste flyta sig mycket mer och byta positioner.

Om HV kan hitta en speluppläggande vänsterskytt vore det guld värt.

Jäklar vad släggan saknades igår, han hade lätt gjort två mål.

1 gillning

Jag tycker man kan spela AP, Borgström, Brännström, Kaski och Strålman i PP1.

Då kan Lenc, OSL ,Nardella va stommen i PP2. Tikka eller Nättinen in med och kanske Foppa på skott.

2 gillningar

Jag skrattade mest. Inte Montén också!

Vad är det alla tränare ser undrar man ju?

1 gillning

Det finns inget som ser. Tedenby är liten, inget jätteskott och ingen som kan hålla pucken under stress och slå bra passningar. Det måste handla om nån hieraki i föreningen.

2 gillningar