Lagbygget 23/24

Tror det är rätt enkelt. Han värvades som en toppspelare. Ligger rätt mycket prestige i det. Man vill att det ska lossna och att han ska bli den de som värvade trodde han skulle vara.

Kan typ inte minnas att Tedenby spelade PP, ens när han var som bäst…

2 gillningar

Man vill ju så innerligt att det ska lossna för Tedenby
Fin kille, bra på hockey, men det vill sig bara inte.
Att tjonga in han i pp2 tror jag bara sänker hans självförtroende, han vet att han har ögonen på sig och det är bara inte hans grej.
Var väl inte ens inne på ett mål framåt ifjol i PP om jag minns rätt. Möjligtvis på slutet.

Han kommer säkert att lyfta och att bli bättre, men det kommer inte att vara genom att spela PP.

Nä fan spotta i nävarna och kör Tedenby vi vet vad han kan. På torsdag lossnar det

1 gillning

Var tvungen att faktakolla mig själv. Tedenby har använts rätt flitigt i PP2 om man kollar hans siffror sedan 14/15.

22/23 = 1:39 min/match (6:e mest av forwards)/Poäng i PP: 0
18/19 = 2:25 (3:e mest av forwards)/Poäng i PP: 7
17/18 = 2:37 (4:e mest av forwards)/Poäng i PP: 7
16/17 = 2:10 (4:e mest av forwards)/Poäng i PP: 0
15/16 = 2:14 (5:e mest av forwards)/Poäng i PP: 12
14/15 = 1:18 (11:e mest av forwards)/Poäng i PP: 2

Ifjol verkar man faktiskt ha dragit ner tiden på honom. Nollad i PP förra året och guldsäsongen. Ingen direkt poängmaskin i spelformen med undantag för säsongen 15/16. Stärker väl tesen om att vi inte är beroende av att Teden används i PP. Han har andra styrkor.

2 gillningar

Poäng per minut i PP kan ju inte vara särskilt högt upp i listan om man jämför inom laget / SHL.

Om du tänker på istid i PP per plusmål i PP så är det inga smickrande siffror där heller och belyser väl än mer att han inte är en spelare för PP.

22/23: Inte ens med i statistiken pga noll poäng
18/19: plats 10 (8:a av forwards)
17/18: plats 18 (12:a av forwards)
16/17: plats 22, näst sämst (13 av forwards)
15/16: plats 11 (6:a av forwards)
14/15: plats 18, näst sämst (13 av forwards)

lejacques. Jag har läst dina inlägg i flera år, jag tycker du är kunnig och en bra analytiker, du nämner i en annan tråd Georgsson som kunde varit ett alternativ til Nubben. Själv hade jag hoppats på Georgsson när vi kom tillbaks till SHL, blev oerhört besviken när han gick till SSK. Hade Georgsson funkat i ett HV-lagbygge idag? Skulle väldigt gärna veta din åsikt.

2 gillningar

Att Västervik lyckades så bra tycker jag mer var Karlins fötjänst dock. Visst Georgsson hittade rätt mkt MEN Karlin gjorde sjukt bra jobb. De både verkar sätt hockey på samma sätt då kan de bli bra.

Tycker vi får ha lite mer tålamod med Forsberg. Tycker faktiskt han många gånger används helt fel, så också igår i PP där han inte gav ett endaste tillfälle att lossa sin bössa som är en av SHL:s bästa. Han tjongande in många mål ifjol och merparten kom ju innan jul. Därefter hade han en tung period på många sätt. Tycker faktiskt mycket av problematiken kring honom är att man inte lyckats hitta rätt omgivning till honom. Här behövs en bra passningsläggare som kan servera mackor.

Vi har ett enormt vapen om vi får igång Forsberg som jag tycker gjort en extremt bra försäsong och slagit personbästa i allt vad jag hört. Bra tränad och tyckte man såg igår hans forecheck offensivt även om han såg lite slöare ut än första matcherna på försäsongen. Får vi inte ut Forsbergs fulla potential så har vi dock inte så mycket nytta av honom mer än att han upptar bevakning i pp.

Egentligen är det ju samma visa med Tedenby. Han spelar i fel omgivning och utnyttjas skevt.

5 gillningar

Tack för fina ord! Skulle dock säga att det finns ett gäng här på forumet som har bättre koll på hockeyn och större insyn i vad HV behöver än vad jag har.

Så hur Georgsson skulle passa in i HV har jag nog inte svar på. Däremot kan jag svara på varför jag tyckte han var ett spännande namn. Here it goes.

Georgsson har gjort bra resultat i allsvenskan. Först i Västervik med små medel, sedan med SSK som har mer resurser och vad jag antar större organisation. I mina ögon gör det honom till ett spännande namn. Han har på allsvensk nivå lyckats i båda typer av organisation.

När HV dessutom befann sig i ett läge där man nu i efterhand snackar om att saker och ting kommer ta tid, att man är i en uppbyggnadsfas, förstår jag inte varför man inte valde ett namn som är mer upcoming. Det är väl nu om någon gång man ska våga testa nya saker för att hitta vägar framåt. Dessutom. Ska man chansa som man nu gjorde efter att Hult lämnade kan man lika gärna göra det med någon som har framtiden för sig och som befinner sig i en uppgående kurva.

3 gillningar

Hur ska anvädas tycker du? För i min bok går han inte placera någonstans. Jag tycker han kan vara i 4e med tanke på hans sätt att spela. Han är ju lite av en solo spelare.

1 gillning

Exakt så! Tack för siffrorna, och hoppas Montén läser dom också. Får vi ett PP2 som funkar så tror jag säkert vår förstakedja kommer styra upp det där när dom kommer igång. Kan dom snurra i 5v5 så ska väl fan till om det inte går i 5v4.

Eller kontrakt. Finns absolut ingen logik i att han spelar PP annars. Montén ser ju det allra mesta som vi ser hittills så jag kan inte tänka mig att han missar detta uppenbara. Dessutom har vi Davidsson med detta som specialområde.

Men vi får väl svaret på torsdag. Spelar Teden PP då finns det i inskrivet i kontraktet…

1 gillning

Jag satt och följde Foppa och Tedenby lite extra igår då jag har varit väldigt tveksam till båda två och anser att det är bortkastade pengar till stor del.

För deras lön hade vi lätt fått två forwards till andrakedjan totalt sett utan problem. Foppa såg verkligen inte vältränad ut utan åkte mest omkring i slow motion.

Som en joggande fotbollsspelare. Helt virrig i egen zon och väldigt svag där. Att offra en spelskicklig center på honom innebär ju i så fall Fisken och det kanske hade funkat.

Att då sätta Tedenby som spelfördelare i Foppas PP enhet innebär ju bara tre förlorare. Tedenby som får agera i en roll han helt saknar kompetens för, Foppa som inte får några bra passningar att skjuta på och HV som får ett ofarligt PP.

Sätter vi Nättinen, OSL, Lenc i en andrakedja så har vi en bra kedja där. Däremot blir ju tredje och fjärdekedjan ett stort problem.

Väldigt svagt att sätta oss i denna situation kan jag tycka. Foppas förlängning blir ju märklig då den skedde efter säsongen och man visste exakt vad man får och något man inte behövde göra.

Tedenbys kontrakt är ju bara sorgligt och slutar nog med att vi har seriens dyraste spelare i fjärdekedjan, troligen också den dyraste i en tredjekedja. Däremot måste vi sluta använda honom i PP omgående.

Så antingen lyfter sig de båda kraftigt eller så har vi ett stort problem som måste lösas. Kan inte köra vidare med båda två hela säsongen och slänga bort massa poäng.

Däremot imponerade Önerud och användes helt perfekt. Till en billig penning och den begränsade rollen med 10 min per match kan han passa bra.

Junior är ju sällan bra i BP och behöver ofta en större roll i ett lag då de ofta är vana vid stora roller.

4 gillningar

Funderar på vad det var som gjorde att Foppa hade en så bra inledning på förra säsongen.

Tänker du på Tedenby?
Jag tycker ju han ska få vara toppforward och ligga i spets i en kedja med fart. Tror han skulle funka fint ihop med Fisker och Stakke.

Foppa skulle må bra av att spela med någon som kan servera honom pass. Lenc och han har sett bra ut på försäsongen och som sagt så finns det spets i honom som inte är så vanlig, så anser det vara av högsta vikt att få ordning på det. Jag tycker faktiskt inte han har prioriterats, förutom i HA där han hade Vesel som lade upp för honom. Vesel blev tyvärr en storlek för liten för SHL.

1 gillning

Han kom i lägen. En målskytt behöver få lägen och ett flyt i nätandet. Han behöver också få känna förtroende. Tycker man missade grovt i hanteringen av Foppa när han dippade, vilket gjorde att dippen blev djupare än vad det egentligen hade behövt bli…

1 gillning

Tycker inte vi såg samma Forsberg igår isf. Han gjorde flera riktigt tunga åkningar och presspelet var riktigt bra. Något jag aldrig sett honom göra tidigare egentligen. Däremot var det för lite puckinnehav och på det 0 skottlägen.

Lätt att missa en sak i eventuella PP-uppställningar och toppkedjor om inte Forsberg är med och det är att antal högkvalitativa hot minskar drastiskt utan Forsberg på isen. Sätter man honom i läge är det målchans. Få andra i ligan har den edgen. Sedan finns det andra saker att slipa på förstås, men detta är något man borde ta chansen och förädla.

Bara vetskapen av att Forsberg och AP på isen i varsitt PP gör att motståndarlaget tvingas flytta boxen närmre dessa herrar, vilket man helst alltid vill undvika, men här tvingas man till det oavsett man vill eller ej.

8 gillningar

Vi såg nog samma Foppa men bedömer olika och jag tror jag vet vilken situation du tänker på, blev glatt överraskad den gången. Så självklart gör han inte allt dåligt hela tiden men är ett sänke i den kedjan.

Jag håller med om att Foppa måste spela i en PP uppställning, absolut. Gör han inte det så ska han nog inte ens vara ombytt för i 5 mot 5 spelet håller han nog inte SHL klass och i egen zon inte ens nära.

Jag känner en tränare han haft i ungdomsåren en kort period i Dalarna och det är inte mycket som ändrats precis. Filip har han vissa likheter med men tyvärr är Fredrik allt annat än nära en komplett spelare. En spetsegenskap men för dålig i det övriga spelet.

Jag tycker bara det är märkligt att man satsar så hårt på en spelare som man känner till väldigt väl och så blir det så här och som blir ett sänke i en kedja. Måste ändras och det snabbt då vi inte har råd med detta om vi ska kriga i toppen på SHL. Kan inte ha fripassagerare.

Visst är han ett hot i PP och drar på sig bevakning, absolut så, men det hade inte varit en jättestor skillnad med OSL på den positionen som dessutom är en bra passningsspelare och blir då svårare att bevaka.

Foppa måste spela i en offensiv kedja annars bidrar han inte. Tedenby kan ju faktiskt användas i en fjärdekedja då han åtminstone är en bra skridskoåkare om än inte en fysisk sådan.

2 gillningar

Ang PP. Håller helt med om att Tedenby inte ska spela i den spelformen. Det har visat sig år efter år och det är inte rättvist mot honom heller eftersom hans styrkor inte ligger i uppställt spel.

Experimentet att ta OSL till höger föll ju inte väl ut och när han fick flytta ett steg åt vänster hamnade Teden där istället. När Kaski är tillbaka ska dock en spelare ut ur pp och utgår från att Strålman stannar och Teden flyttas.

Själv hade jag valt att sätta tillbaka Kaski i PP1 och flytta Strålman till point i PP2. Ut med Nardella till höger, där Släggan spelade en del ifjol. Nardella har både spelsinne och skott för att passa där, dessutom vänsterskytt. OSL högt i mitten och Foppa till vänster ger flera hot att söka. Tikka parkerar 1 mm framför mv.

Alternativen är Moelgaard och Nättinen beroende på position. Vi har ganska gott om spelare som skulle utgöra två bra pp-formationer, vilket gör det ännu mer obegripligt att man vaskar en plats.

24 gillningar

+1 på den, tycker det är ett klockrent alternativ!

1 gillning