Då kan man ju tänka tillbaka på vad Kent Norberg sa innan säsongen, då han funderade på om man skulle ta in en “etablerad” målvakt eller satsa på Erliden/Glifford. Då hette det att det bara var två matcher i veckan under hösten med undermeningen att det klarar Ortio.
Jag tycker det var fel att vila Ortio men det här var anledningen till att jag ville ha en bra andramålvakt innan säsongen, inte en målvakt som inte verkar shl-mässig men som får jobbet för att han känner Nubben.
Du kan “spurta” med din förstemålvakt som vi gjorde förra året eller i ett slutspel men matchandet är för tätt för att inte ha två bra målvakter.
Sådant här förstår inte Nubben eftersom han alltid utgår ifrån hur han tänkt sig utfallet av värvningen istället för att titta på:
Hur dåligt kan det bli? Vad är det troliga? Hur bra kan det bli?
Han förväxlar sitt önsketänkande med verkligheten.
Såg Nubbens mejl om centersidan där han i princip utgick ifrån att alla skulle göra sin bästa säsong i karriären…
Bra andramålis eller inte är en smaksak. Tror inte våra juniorer är sämre. Spelschemat glest under hösten så inga problem att stå alla matcher om man vill det.
Två matcher i veckan är inga som helst problem. Förstamålvakt i NHL står i snitt nästan tre matcher i veckan.
Om man väljer att matcha en förstamålvakt så är 45 matcher inga problem om man väljer det. En NHL målis kan stå typ 60 matcher och ibland två dagar i rad.
Säger inte vad som är bättre att göra eller inte men att skälet skulle vara att vila Ortio är löjligt. Välja Brattström för att få matcher, är från Göteborg, Ortio småskadad eller annat är val man gör men att vila är bara korkat.
3 målvakter snittade tre matcher i veckan i NHL förra säsongen. Totalt 107 målvakter spelade.
24 målvakter spelade i snitt 2 matcher eller mer i veckan.
Så 2 av 3 förstamålvakter i världens bästa liga fixade två matcher i veckan.
Mängder av målvakter sliter med skador och behöver operera höfterna. Väldigt få klarar att spela på topp två säsonger i rad.
SHL säsongen har färre matcher men landslagsuppehåll och annat gör att rytmen blir annorlunda. Jag tycker att en bra andramålvakt ska kunna stå 20 matcher utan att skada laget för att ha förstamålvakten fräsch till slutspel.
Edit: Brattström är en målvakt som stagnerat utan att ha rutin. Vi skulle lika gärna kunna ha en junior men i en serie med nedflyttning tycker jag man ska ha två målvakter som håller dokumenterat duglig SHL klass.
Glöm inte att räkna in att vi har landslagsuppehåll också. Ska du jämföra på ett korrekt sätt då måste du jämföra matcher under en säsong totalt eller antalet dagar i en grundserie och antalet matcher.
Finns ju självklart målvakter som står långt över 50 grundseriematcher varje säsong i NHL. I SHL är ju ingen i närheten av två matcher i veckan då grundserien håller på över typ 25 veckor och ingen landar in på 50 starter.
Poängen är ju att med detta glesa schema så är inte vila en anledning. Hade Ortio spelat i landslag så en annan fråga.
Ingen big deal utan reagerade bara på förklaringen om vila som orsak.
Landslagsuppehållen gör matchandet mer komprimerat i perioder, inte mindre. Totalt är det väl ca 6 veckor med uppehåll för ledighet/landslag som gör att matcherna trycks ihop under säsongen.
Absolut att uppehållen ger vila och möjlighet att ta hand om kroppen men som målvakt förlorar du väldigt mycket vätska, särskilt om man har HVs försvar framför sig.
Äldre målvakter kan behöva dagar till återhämtning.
Tror SHL har ca 22 aktiva spelveckor på 52 matcher och NHL ligger på typ samma med 82 (sinnessjukt). Fler lag har börjat köra med tre istället för två målvakter i den aktiva uppställningen och det är inte bara för att man vill undvika waivers. Målvakterna är sjukt trasiga.
NHL-miljön tar sönder målvakter på löpande band. SHL ska absolut vara mer hanterbart men i en liga med nedflyttning så tycker jag inte att en spelare med Brattströms meriter känns som något annat än en onödig risk med minimal uppsida.
Och som sagt, i en så viktig match som detta var spelar man förstamålvakten ifall andramålisen är ett dokumenterat såll. Särskilt med tanke på att det är uppehåll om två veckor.
Jag fattar att man vill få igång Brattström. Även en tydlig andremålvakt behöver ju få lite matcher här och där. Dels så de håller sig i matchform och dels så man får svar på vart man har dom.
Tyvärr så har hv inte fått speciellt bra svar från Brattström. Han kan inte lastas för alla HVs problem såklart men det känns inte tryggt bakåt helt enkelt med Brattström i mål och siffrorna ser inte speciellt bra ut heller.
Jag ser nog att det är en målvakt i förste hand vi bör titta snarare än nån annan position.
Som jag ser det har vi bara fyra spelare bra nog för topp6-roll i ett SHL-lag med lite ambitioner. Petersson, Borgström, Brännström och Stål-Lyrenäs, med andra ord saknas det en center (Shore) och en ytterforward. Man kan argumentera för Fredrik Forsberg men jag tycker att han är för dålig för en sådan roll, målskyttet har han men inte mycket mer.