Lagbygget 23/24

Å då måste man även betänka att Tikka inte ens var någon toppspelare i finland heller.

30 poäng på 53 matcher och långt efter spelare som axel holmström och simon hjalmarson i poängligan.

1 gillning

Det är ändå rätt anmärkningsvärt. Någon kanske ändå borde upplyst Tikka om det? Oavsett borde de faktiskt ta det de tre tillsammans med Montén och vara ärliga. Hade gärna satt OFM med Teden och OSL.

Kanske forfarande sätter folk på läktaren

Tippar nog på Tikka, Stakke och Strandell då.

Stakke och Strandell utlånade, Tikka till Finland?

För övrigt är det ju lite komiskt att vi nu har tagit tillbaka tre spelare som lämnade/ fick gå i våras…när gör Bödker comeback månne?

Samtidigt så ger Tikka bra resultat i tekningar, så man borde väl ändå kunna hitta plats någonstans för honom?

1 gillning

Förövrigt lyssnade jag på Oskarshamns podd idag när jag jobbade med avsnittet Nubben vs Fröberg ( rätt kul avsnitt faktiskt ) men där pratar dom om Herman Träff och Nubben säger att han är registrerad för Hv nästa säsong också. Träff kommer från Oskarshamn.

Men det kan väl ändras om Rögle erbjuder SHL kobtrakt

Han är grym på tekningar! Men det väger ju inte upp om man försvinner resten av matchen? :blush:

Absolut inte, men han borde sättas i en brunkar-lina så han får komma in lite bättre!
Problemet är väl att vi har för många brunkar-spelare just nu :sweat_smile:

Som sagt. Det mesta ska läggas på Nubben och Montén. Inte rätt mot Tikka att axla en roll som andra center när han inte har gjort det innan och inte har dom egenskaperna. Dessutom ett skämt att de trodde centersidan skulle hålla. Dessutom svårt för Tikka när laget helt saknar strukturer. Så jag lider lite med Tikka med.

7 gillningar

Nubben underkänner sig själv.
https://www.jnytt.se/2023-10-18/nubben-efter-shores-intag-missbedomt-en-del-spelare

2 gillningar

Ett jätte underbetyg till Nubben igen.
Återigen kikade 4-5 matcher med Tikka i slutspelet i Finland och jag som soffcoach gjorde en tydlig observation att det är frågetecken för skridskoåkningen bla och ifrågasatte rejält om han är en topp center på Shl nivå. Så jäkla dåligt scoutat.
Nåväl Shore kommer göra oss bättre.

4 gillningar

" Det viktiga är att det inte går fort med värvningarna utan att det blir rätt spelare "

Nubben när vi gick på tidig semester efter förra säsongen.

4 gillningar

Lenc-Shore-Petersson
Brännström-Borgström-Stål Lyrenäs
Tedenby-Nättinen-Forsberg
Önerud-Tikka-Mølgaard
Lindbäck/Stakkestad (Hansson)

Tycker det känns rätt komplett så. Sen blir det onödigt mycket pengar i Nättinen/Tikka som tredje och fjärdecentrar då man säkert hade kunnat köra både Mølgaard och Lindbäck som billigare (och bättre alternativ)

3 gillningar

Herregud.

Visst, självkritik är något jag uppskattar i vanliga fall. Men det här är ju bara frustrerande.

Ja, Nubben, du missbedömde ETT GÄNG spelare. Du satte ett svagt lag på isen IGEN. Något glada hockeyamatörer kunde förutse innan laget ens gjort en träning ihop. Du UNDERKÄNNER dig själv.

Hur länge ska detta få fortgå? När vaknar ledningen?

5 gillningar

Tycker Tikka kan gå ytter sen ta tek. Center är för svårt för honom i shl anser jag. Hade velat se han i en enklare roll.

3 gillningar

Jag hade nog velat se nåt sånt här…
Alternativt byta plats på Foppa och Brännström men tror inte teden och Foppa funkar så bra…

Lenc Shore AP
OSL Borgström Foppa
Brännström Nättinen Teden
Tikka OFM Lindbäck/Önerud

Grymt skönt med Shore tillbaka även om de va åt skogen att det skulle gå till på detta sättet. Med Borgström/Shore som våra 2 toppcenter känner iaf jag mig lugnare.

Tror detta kan betyda mer för laget än vad man kan tro. Inte bara att de kommer in ytterligare en kropp utan nu har vi en ordentlig chans att bygga 2 kedjor som offensivt kan hjälpa till att växeldra loket och inte känna att de i nuvarande förstakedjan måste leverera match efter match.

3 gillningar

Tror det vore dumt att släppa Tikka. Han har spelat 10shl-matcher. Kommer från en sämre liga. Jag köper att det tar en viss tid att acklimatisera sig.

Det måhända vara så att han lyfter en alldeles för hög lön sett till prestation, men det är dyrt, snordyrt, att värva i januari

Killen har spetskvaliteter, som visserligen lyst med sin frånvaro hittills, för ett slutspel. Men kom ihåg att Tommy Kristiansen var ett jagat byte i januari för ett par säsonger sedan. Man vill ha in lite grit och elakhet inför ett slutspel. Jag tror på att Tikka kan komma att spela en mycket viktigare roll ju längre säsongen går. Med sina tekningar och med sitt förväntade fysiska spel.

Killen har trots allt blivit utsatt för inte mindre än två justitiemord på sina tio matcher.

10 gillningar

Hade gärna varit lite offensiv och ändå gett Hugo Pettersson chansen, tycker han varit pigg när han spelat och har en större uppsida än flera andra.

Tedenby - Borgström - Petersson
Brännström - Shore - Stål Lyrenäs
Lenc - Nättinen - Forsberg
Önerud - Moelgaard - Pettersson
Tikka

Hade varit väldigt spänd att se den andrakedjan faktiskt. Spela Tikka också som extra i rätt situationer och låt honom ta en del istid av tex Foppa/Hugo om vi ska försvara ledningar eller spela fysiskt. Sen blir det upp till Beech att drilla honom uppåt i laget igen… :slight_smile:

Strålman - Seppälä
Nardella - Sjöholm
Kaski - Landén

När alla är tillbaka.

3 gillningar