Håller med om Hugo Pettersson, gjort sig förtjänt av att få chansen ett par matcher.
Jag hade nog testat något sånt här med kedjorna:
Brännström-Shore-Petersson
17 & 20 har haft fantastisk kemi i landslaget, då med Pär Lindholm som center. Shore är det mest lika Lindholm vi har.
Foppa-Borgström-OSL
Vi skriver ofta att Foppa behöver kreativitet runt sig, varsågod här är den! OSL otrolig på rören och bra förmåga att skapa ytor, Borgström kreativ, Foppa skott. (Även bra skott på Borgy och OSL)
Tedenby-Nättinen-Lenc
Kan se detta gäng böka runt sargerna en del och det är jobbigt att möta men då och då kommer även puckarna jobbas loss, Teden blixtrar till, Lenc kommer till skottläge eller Nättinen hittar någon macka in till slottet. Slit med touch av finess!
Lindbäck-Fisken-Pettersson
Hade kunnat sätta Önerud istället för Lindbäck baserat på prestation hittills men tror det blir rivigare med Lindbäck och att han passar bättre med den ungdomliga entusiasmen hos de andra två. Kanske även värt att testa Träff längre fram?
Har exakt samma kedjor som 1, 2, 3. Jag ser gärna Tikka i fjärde dock, han tekar bra och det är en värdefull egenskap i en sån kedja, men hade varit intressant med lite juniorer också helt klart, beroende på vad man vill få ut ur den formationen.
AP-Borgström-Lenc
OSL-Shore-Brännström
Teden-Nättinen-Foppa
Önerud-OFM-Pettersson
Tikka som extra forward.
Stakkestad borde lånas ut resten av säsongen, han är LÅÅÅÅNGT ifrån SHL kvalite.
Sen vill jag se att man bryter kontraktet med Mahlahti, tycker han varit totalt värdelös.
Kalle ligger plus minus noll. Tycker att han är perfekt för rollen som sjundeback. Kom in förra säsongen och gav oss stabilitet i tredje backpar. Ser inte att han har blivit så mycket sämre över sommaren.
Tycker inte Maalahti har varit sämre än ngn annan back? Däremot är det öppen gata rätt in i slottet. Spelar knappt ngn roll vilka backar som spelar. Sjöholm håller inte samma kvalité som förra året. Kanske saknar han Andrae?
OM man väljer att splittra förstakedjan (som jag vill hålla intakt) hoppas jag att man behåller Brännström och AP20. De har visat prov på bra kemi i landslaget och känner varandra bra. Isåfall vill jag ha in Shore mellan dem, som känner AP sedan förra säsongen, och placera Borgström med OSL och Lenc i en “andra förstakedja”.
Kan tyckas fel o splittra första kedjan. Men anser shore vara bättre än Borgström och OSL bättre ön brännström. Så spännande att tests. Faktum kvarstår att vi vinner inte matcher. Så skadar inte att testa.
Vem som ska spela var ska avgöras av prestation. Detta ska alla i truppen hålla med om och ställa in sig i. Det är det som är innebörden av att ”acceptera sin roll” som alltid är en av de saker som framgångsrika lag lyfter fram som avgörande.
De som inte kan ställa in sig i det ska lämna truppen.
Spelare som jag tycker borde gå före är Landén, Pettersson och Träff. Spelare som ska ställas åt sidan är Lindbäck, Maalahti och Stakkestad.
Synd för vissa att de är felrekryterade, men det kan omöjligt gå före lagets behov av att spela en så bra ishockey som möjligt.
T ex frågan om Shore eller Borgström ska avgöras av vilket som fungerar bäst.
Han får gärna vara osynlig, bara han vinner viktiga tek. Är han osynlig är han i min mening inte inne vid baklängesmål. Alla i laget ska inte göra de snygga målen. Vissa ska vara osynliga…
Känner samma, men tycker ändå Borgström gjort det bra och förtjänar att få fortsätta som första center, speciellt eftersom vi har längre kontrakt där med.
Dock lyxigt med två spelare som både har kvalité att kunna vara första center. Det va längesen man kände så.