Jag förstår inte varför folk tror det ska bli bra genom att kasta om i kedjorna. HV har faktiskt inte offensiva problem, man ligger väll hyfsat bra till i gjorda mål etc.
Det som är förbannat dåligt är målvaktsspelet, disciplinen och defensiven. Det är alltid hönsgård i egen zon. Igår krockade spelarna, man lät ÖHK stå rätt i ansiktet på Ortio utan att någon flyttade på dem, man missade Johannesson helt ren på 1-0 etc. etc. etc. Allt detta har en gemensam nämnare.
Den gemensamma nämnaren är strukturen och disciplinen som går ett i ett. Det är som att man inte vet vad man ska göra och därför följer man inte strukturen och blir odisciplinerade.
Så vad som behövs är en tränare som kommer in med en enkel spelidé och tydlighet. Varför inte Pelle G. Men det måste ske NU, inte nästa vecka.
Monty kör juniorhockey med seniorspelare, och visst gör man en hel del mål. Men defensiven måste ju vara den sämsta i mannaminne. Man tror ju att det är tennismatcher man beskådar när man ser siffrorna.
Absolut så bör offensivt skickliga spelare/juniorer få chansen att spela i situationer där de kan utnyttja sina spetsegenskaper. Samtidigt så är det en sak att vara en viktig och dominant offensiv spelare i J20 jämfört med att spela i en första kedja i ett SHL-lag. Man kanske klarar det en match eller två men det är ytterst sällan unga spelare klarar av att hålla den kontinuiteten som krävs för att lira i en första kedja i SHL. Men absolut så bör han få chansen i alla fall.
Sen så kan jag tycka att en fjärde kedja bestående av H.Pettersson-OFM-Träff kan vara ganska kittlande att se. Man kan sen vid bortfall i de högre kedjorna plocka upp valfri av dessa och låta Önerud ta deras plats/varva i fjärde.
På presskonferensen säger örebrotränaren, nåt sånt här, att HV är ligans kanske bästa lag att forchecka och samtidigt, utifrån forchecken, skapa målchanser och även göra mål.
Visst, så kan det va. Men ännu oftare fastnar man med både två och tre spelare högt upp i banan, vilket ger motståndarna mycket is att kontra på och som ger våra egna backar problem.
Ungefär som under Samuelsson alltså. Lärde man sig inget av Lindboms 12-13 matcher förra säsongen?
Gissningsvis är den interna kommunikationen att tränaren får i uppdrag att spela Hv-hockey med öppna spjäll framåt (vilket resulterar i detsamma bakåt). Tränaren tar till sig detta med sin egna touch och det blir i de flesta fall pannkaka. När det sedan är kris och panik går man tillbaka till basis och spelar som Luleå/Lakers och då börjar man vinna och klarar ut krisen med stor hjälp av dyra nödlösningar.
Därav att så många tränare får gå från Hv och att allt och alla har svårt att utvecklas i vår förening när de kommer till oss i ”vuxen” ålder.
Vore intressant att veta om det finns något belägg för min spekulation…
Jag tror på att sära lite på första och andra linan nu när shore kommer, tror vi får bättre balans då.
Åtminstone med Tommy så var det ju nya kedjor varje match, nu är det inte ens spännande på den fronten.
Sitter och kollar lite på statistik på SHL och noterar att av de som spelar regelbundet har OFM varit inne på 1 baklängesmål 5-5, Lindbäck 2, Önerud 4 (även Forsberg 4). Stakkestad som också ska spela 4:e har varit inne 10 mål bakåt. Samma uppgift, samma roll, samma speltid…
Och när man tar sig lite tid att titta noga på vad han uträttar på isen, i spelet utan pöcken, så är det svårt förstå den ganska blygsamma istiden han får i förhållande till insats.
Absolut, men det där skulle jag väl inte kalla en checking line heller, utan snarare en offensivt intressant kedja.
Det jag menar är att vissa sätter juniorerna med Lindbäck/Hansson/Tikka osv. Och det tror jag inte direkt gynnar deras utveckling så värst.
Inget emot att de spelar i en fjärdekedja med istid därefter, men inte i en checking line. Jag menar olika saker med dom, men ibland brukar de väl klumpas ihop och betyda samma sak (fjärdekedja och checking line).
Det är många som inte platsar i ett vettigt lagbygge för SHL-nivå. Att tre av dessa är Nättinen (C) Tikka (C) och Stakkestad (FW/C) är inget vidare minst sagt. C-sidan är kvar i svårigheterna den hade förra året, även om man bytt ut majoriteten.
Därför extra viktigt att återigen få in Shore. Ännu viktigare denna gången, om det ens är möjligt.
Behövs dock mer än så. Enligt mig behövs det mer på centersidan, och defintivt på backsidan. Och på målvaktssidan. Och bland forwards…
Och, inget av ovan är egentligen av vikt om man inte får plats en riktig sportchef (som kan fixa lagbygget) och en riktig huvudtränare (som kan få ut resultat av det).
Helt ärligt tycker jag Nättinen absolut platsar som 3e center 7p (1 p mindre än Borgy som lirar massa pp) på 11 matcher ligger på +/- 0 och vinner typ 50% av sina tek, vet inte hur mkt man ska begära av en 3e center men i min bok är det absolut godkänt. Menar folk hyllar Seppälä massa why? För han tacklar/är lite fysisk mm? tycker han har svårt hänga med gått bort sig flera gånger. Vill se mer från han tex.
Kan hålla med om Nättinen. Problemet är väl att man har allt för många som platsar som just 3e- eller 4e-center. Hoppas det höjer de andra när Shore kommer in. Borgström behöver höja sig också.
Håller med om Seppälä med, bevisar återigen att det inte bara är att knalla över från att vara toppnamn i finska ligan till att prestera i SHL.
Tveksam till Tikka i BP.
Hinner han med?
Förra matchen så hann/vågade han inte stöta på backen som fipplade med pöcken vilket ledde till mål. T ex Lill-Dansken el Lenc hade plockat pöcken där eller iallafall hunnit störa ordentligt.