Lagbygget 23/24

Jag mår illa. Det räcker inte med att Monten avgår. Vi måste städa rejält och det nu

Det där med att använda spelare efter skills finns inte i Hv! Använder man Tedenby i PP som en kille som ska in och skymma målvakt så är det ett bra bevis. Stora starka backar i SHL behöver inte ens ta i för att flytta på honom. En liten lätt puff så är han borta.

Han måste ha inskrivet i sitt kontrakt att han ska spela PP. Finns ingen annan anledning.

1 gillning

Ja märkligt efter alla omgångar att man fortsätter med Teden. Det funkar inte och han kommer inte alls till sin rätt, här tycker jag helt klart att det är tränarnas ansvar även om jag i huvudsak anser att resterande ligger mycket på klubbdirektör och sportchef.

Kanske gick lite för fort med Landén , såg han var -6 , det var absolut inte bara han som felade utan nästan allt fallerade denna gång , även Ortio , men tror Kalle ska spela mer om han inte är skadad . Testa Hugo lite mer också.

Jag tror att det är jätteviktigt att inte ta några beslut om spelare ut i dagsläget.

Shore in är absolut OK och om det finns någon back ledig, Juolevi?, som passar in så visst efter OK från Lindbom och Pelle G.

Däremot inga som skickas ut då jag tror att en ny HC kan få en del av de som presterar sämre nu att prestera bättre eller mycket bättre t o m.

Vi ser ju Landen och Fransson idag. Bättre de kör på i allsvenskan. Maalahti är ju bättre om än kanske inte så bra hittills med Montens kamikazetaktik.

Jag tror att vi kommer att få se något helt annat när/om vi matchar laget ordentligt. Även ett kaptensbyte tror jag hjälper till.

Dock så har jag fortfarande svårt att få in Tedenby och Foppa i laget på ett bra sätt men det klarar förhoppningsvis en bra HC.

Tror det var vändningen idag och nog trots allt bra att det blev ett sånt fiasko. Nu kan verkligen ingen blunda längre.

2 gillningar

En sak är ändå klar. Det här laget är alldeles för dåligt. Spelarna är för dåliga. Laget är inte SHL-mässigt. Det var bara folks förhoppningar om att det skulle vara det som gjort att vi andra låtit oss förföras av tanken att det nog kan lösa sig ändå. Jag skulle kunna sträcka mig till att säga att HV71 har aldrig varit sämre och har aldrig ställt en sämre trupp på isen. Särskilt inte sett till budget, förutsättningarna och förväntningarna.

Men så blir det inte. Det här fuskbygget är fuskbyggenas fuskbygge. Det går inte rädda med mindre än att en hel femma tas in och en annan skickas ut. Men de pengarna finns inte. Inte nu längre. Dom har nubben eldat upp eller spolat ner för länge sen.

Nu kommer flera av er säga att ”med en annan tränare så….” Jag hoppas ni har rätt. Men det tror jag inte. För jag tror att laget är för dåligt.

Tedenby och AP har förtroende för spelidé och lagledning. Då återstår bara att laget inte kan utföra arbetet. Och tyvärr är det precis det som jag tror är problemet, även om Montén verkligen inte är rätt man.

Så redan nu kan jag fastslå att kvalet är oundvikligt och degradering ofrånkomlig. Men konstigt nog är jag varken arg eller besviken. Bara uppgiven och likgiltig.

Ur mitt perspektiv så har Wilander med styrelsen och Lindbom mördat HV71. Mordvapnen man använt: Nubben och inkompetens.

Så mitt svar i Cluedo: Lindbom, på kansliet, med nubben.

6 gillningar

Det där var ett av de snyggare avsluten på ett foruminlägg jag läst. @shitkicker

Dock tror jag inte HV71 som förening är mördade ännu. Eller tror i alla fall att liket kan återuppstå. Med rätt frälsare… och då menar jag inte McJesus…

Tillhör de som faktiskt tror att en tränare kan lyfta detta laget. Så mycket är mentalt och frånvaro av spelsystem bakom detta fiasko…

2 gillningar

Laget är spelare för spelare väl helt ok. Tyvärr finns enorma frågetecken för LAGbygget.

Tyckte IKEA-liknelsen är klockren:

Nubben har fått en budget på 10 spänn för att handla den ultimata möbeln. Glad i hågen surfar han in på ikeas hemsida (tanken att åka dit och se hur möblerna ser ut i verkligheten slår honom inte). Problemet är att Nubben vet inte riktigt vad möbeln ska ha för funktion. Han hittar ett gäng olika möbeldelar han tycker verkar riktigt bra: En slitstark matbordskiva, stabila stolsben, schyssta hyllplan till en bokhylla, några bekväma soffdynor och toppar allt med några riktigt snygga luckor till vitrinskåp. Dessutom ska det in lite extra förvaring i möbeln så då inhandlas flyttkartonger på rusta. Att det finns hemvävda korgar tillgängliga bryr han sig inte om när man kan köpa NYTT!

Sedan lämpas alla delar av till Montén som kastar monteringsanvinsning och sexkantsnyckel för att han minnsan ska hitta på ett eget sätt att sätta ihop allt. En gång i tiden lyckades han nästan få ihop en legosats märkt “från 6 år” så hur svårt kan detta vara?

11 gillningar

Efter barnbokssuccéerna Nubbens legolåda, Nubben och den stora soppan, Nubben busar med elskåpet och Nubben gör upp en eld är det lite synd att vi kommit till den kontroversiella “Nubben bygger ett hockeylag.”

Framförallt tycker jag att boken är för lång, saknar en röd tråd och att karaktärerna tar orealistiskt dåliga beslut.
Ingen skulle gå in i en säsong utan andramålvakt, en ihopfantiserad centersida och en tunn backsida. Det är tydligt att författaren inte lärt sig tillräckligt mycket om hockey.

5 gillningar

Jag tror att om vi ska kunna vända detta och undvika att slå någon form av rekord kass säsong och riskera allsvenskan IGEN… Så räcker det inte med att göra en sak. Jag tror vi måste byta tränare, ass tränare, sportchef och även byta ut flera spelare tex stakke tikka mahlahti mfl. Behövs en ordentlig reboot och det NU

Det som ändå grämer mig mest mitt i all jävulskap är i vanlig ordning när inte fullblodsproffs ger allt de har.

Alla förutom månne Önerud och Strålman såg helt likgiltiga ut.

Fan 0-8 på hemmaplan inför ett hav av fans som spenderar en lördag med att stötta sitt lag, köpa dyra biljetter och kanske till och med hotellnätter för att få ihop logistiken och sedan kan man inte ens bjuda tillbaka med att ge det man har för dagen.

18 av 20 spelare visade ingen som helst moral, eller kämparanda.

På det ett helt ledarteam som var minst lika likgiltiga.

Ett gäng förlorare som viker ner sig.

Mot ett brunkargäng från Skåne.

Skämmes ta mig fan!

27 gillningar

Håller med dig Quila, det här är så jävla dåligt. Tänker på alla dem som inte kan se matcherna för jämnan som tagit sig långa sträckor samt med övernattningar för att få till detta, inte minst engelsmannen. Kan ni tänka er va sjukt att flyga från England för att pricka in när vi slår i betongfundamentet hårt som fan?

Skäms!

3 gillningar

Kan man få pengarna tillbaka för läggmatchen? La 600 spänn för platserna. Första gången min snart nioåriga son fick se HV spela på plats. Nu efter matchen skäms man…

1 gillning

Låna våra biljetter ett par matcher så blir medelkostnaden lägre :wink:
(jag såg att du var inne i delningstråden och frågade).

1 gillning

Håller helt med…MEN vågar man leka med tanken på “läggmatch/strejk”? Hur visar man som spelare annars att man inte är nöjd med sina tränare?

Det har ju varit brist på spelsystem och en förvirring sedan match 1. Har svårt att tro att nubben värvat ett 20 spelare som inte försår spelsystem. Hoppas och tror att det är ett systemfel.

Sen att Nubben till viss del värvat fel typ av spelare, men det är iofs inte helt lätt när ett lag byggts om från grunden…

4 matchers audition innan uppehållet. Vi har också ett kort fönster att plocka in förstärkningar.

Önskelista:

1. Målvakt
  2. Back
  3. Center
3 gillningar

Ja målvakt borde atå högst upp på önskelistan. Då ortio med all önskvärd tydlighet visat att han inte håller!

2 gillningar

Tror att truppen omedvetet visade vad de tyckte om allt, men spekulerar bara.

Spelarna, i vilket SHL-lag som helst umgås väldigt intensivt under större delen av året.
På den numer “berömda” Norrlandsturnen så åkte man 300 (TREHUNDRA) mil buss ihop.
Man delade rum under ett antal nätter.
Man tränar ihop, man äter ihop, man pratar väl skit ihop som på alla andra arbetsplatser.
Vissa får väldigt personliga relationer medans andra inte får det.
Vissa har en väldigt bra lön medans andra jobbar sig uppåt för att förbättra sin.

Så, nu har vi en trupp som underpresterar. Å det grövsta kan man nog lugnt säga.
Är det nån som tror att det skapar en bättre grupp? Att man inte får slitningar i gruppen?
Det borde man ju få!
MEN… i samtliga intervjuer under match o efter så är det ingen som skyller på tränartrojkan.
Alltså måste ju gruppen rannsaka sig själva eller?
Sker det? Spelarrådet (finns det ens kvar), ingen i gruppen som läcker!
Börjar likna en sekt!!

Ingen lätt uppgift att kliva in där och styra upp nåt då!

Förnekelse är inte bra. Underkastelse är inte bra.
Här finns att jobba med.
Jag vägrar tro att spelare som från externa experter kategoriseras som toppspelare kan acceptera ett sån scenario. Det handlar ju om deras eget värde på marknaden.

Någon/några ropade efter mentala coacher… Det borde väl alltid finnas på dessa nivåer!?!
Hur kan man ens förbise det med tanke på konstant fysisk och mental överbelastning som sporten i långa loppet är?
Man blir förvånad (Hittar inte nåt bättre ord eller starkare ord) när så många olika delar i ett system som föreningen bör vara fallerar på ALLA nivåer…

Tror det saknas en tjurskallig dålig förlorare i laget också.
När vi hade Sundh, Thörnberg och har för mig att Törngren också var rätt dålig förlorare så efter en dålig match eller förlust så tog dom med sig det in på nästa träning.
Dom vägrade ju förlora och det kanske smittade av sig på resten av gruppen, det blev grinigt på träningarna och man rök ihop etc. men man fick igång lagmaskinen.

Vem är spelaren idag på träningen som gör detta?