Det är ett ständigt återkommande problem att HV värvar spelare för fel roller. Man rekryterar spelare med en bild av att de ska vara någonting de inte är. Kan vara en förklaring till att spelare aldrig blir bättre i HV. Såklart Brännström nappar på en roll som poängspelare i en förstakedja. Huruvida detta är rätt eller inte är ju främst HV:s bedömning. Sen vidhåller jag att Brännström är en bra värvning, men allt handlar ju om vilken roll man ser honom i
Men… Brännström hade 29 p på 47 matcher i Luleå förra året. Två i Luleås interna poängliga. Dessutom 5 p på 15 landskamper. Svårt att inte se honom som en poängspelare.
Visst är han en poängspelare. Dock ser jag inte honom som en spelare för förstakedjan.
Kan dock medge att Brännström-värvningen inte är det främsta exemplet på det fenomen jag försökte beskriva (att HV systematiskt värvar spelare till fel roller)
HVs BP har skrämmande 67,92%, jag vet inte hur mkt BP Brännström spelar, men om han varken gör poäng eller bidrar till ett bra BP då är det en dyr spelare…
Så är de ju. Just i hv tror jag inte han spelat mycke boxplay . Men vet att han fick en stor roll i box i Luleå och gjorde de bra.
Ja, Brännström är en “poängspelare” om du förväntar dig 29 poäng från en spelare i en förstakedja.
HV har byggt sitt lag helt annorlunda där man är beroende av att vår förstakedja levererar poäng kväll efter kväll. Och där passar Brännström inte in i modellen.
Med det sagt ifrågasätter jag inte värvningen av Brännström. Jag ifrågasätter den roll han gavs av Nubben.
Precis så!
Jag tror förövrigt att det är bra att den nya första kedjan utmanar!
Kan AP, Borgy och Brännan fokusera på att hitta tillbaka medans de övriga levererar, då blir det här bra.
Då är våran modell fel.
Kollade lite snabbt på Lakers förra året. 1 (!) forward som hade mer än 30 p. Och det räckte gott.
Att våran modell är fel, det är borde vara underförstått hos oss vid det här laget…
Behöver inte vara fel på modellen om du värvar rätt spelare till den.
Apropå Växjö hade vi ju det lite liknande 2017 med jämn poängfördelning bland forwards. Men som laget är byggt idag med tydliga så kallade toppspelare och tydliga så kallade breddspelare är det av yttersta vikt att spelare som Brännström levererar. Den nivån är han inte uppe på än.
Tänk om Strålman skulle gå sönder.
Då är vi utom all räddning.
En Dichow har börjat följa Hv71 på insta nu. Mamma Dichow kanske?
Ser inte? Borttagen?
Stämmer att det är hans mamma.
Nä den personen följer fortfarande " Berit Dichow "
Hon följer bara lag som han har spelat i typ, kan detta betyda något ??
Bratten på g ut och Dichow in kanske?
Jag hittar då ingen Berit, långt ner kanske?
Nej, nr4 i skrivande stund.
Kenttä dementerar rykten om Dichow till Löven. Känns mer och mer klart att det blir bratten ut och Dichow in!
Han hade väl även Joel Gistedt under säsongen 22/22 när han hade 93%?