Lagbygget 23/24

Lias……

KOM HEM!

6 gillningar

Lenc-Shore-OSL
Borgström-Lias/Ny-AP
Brännström-OFM-Hugo P
Önerud-Tikka-Lindbäck

En dröm. Tror oxå på att testa Borgström på vinge…

1 gillning

Vad gör man på målvaktsfronten? Har man nån plan på att få igång brattström, nån ny på väg in?

Just nu är vår existens i SHL beroende av att en man inte sträcker ljumskarna lite för mycket. Så känns det iaf.

3 gillningar

Brattström får ju aldrig stå. Omöjligt sia om hans form med HV:s förbättrade defensiv. Tror inte man letar ny målvakt när Ortio spelar bra.

Med tanke på att HV faktiskt tvekade på att ta in extern mv inför säsongen och var nära att köra med Erliden och/eller Glifford som back-up är det nog inget man kommer ta in i annat fall än att Ortio (gud förbjude…) skulle drabbas av någon längre frånvaro

Saken är bara att risken att det händer blir ju stor när vi ENBART låter honom stå, vilket jag iofs kan förstå för det är så SJUKT stor skillnad på våra målvakter, det är ju där felet ligger, man kan inte ha en så dålig andra keeper

2 gillningar

Det sparades väl in på någon post i lagbygget och då blev den en chansning för relativt billig peng som 2a målvakt är min bästa gissning i frågan.

Lagbygget utan en enda säker center slutade med:
Borgström iskall, förhoppningsvis får han chansen som ytter

Nättinen, nästan en bra tredjecenter men han blev skadad (inte så värst förvånande)

OFM verkar få ett genombrott

Tikka får hockeysverige att skratta

Stakkestad kostar poäng match efter match

Lindbäck har väl inte spelat center i år? Nog bara Nubben som tycker att han kan spela center.

Tur vi fick en Shore men det är fortfarande ett hopplöst läge.

2 gillningar

Ja och då utlovade Nubben en ramstark C-sida efter föregående säsongs magplask på C-sidan.
Vi måste verkligen ha en ny sportchef.
Jag önskar Evertsson som SC och Rönnberg som HC.

2 gillningar

Lägg av. Hör du vad jag säger? Lägg av bara :sweat_smile:

Nick Ritchie till Kärpät. Hade varit en idealisk spelare. Han kommer inte ösa in poäng men är stor och sätter pucken när han får chansen.
Bra ålder dessutom.

1 gillning

Nått måste hända med detta laget vi har.

Vi har spelare som inte platsar så det måste bli nån form av ändring. Tror vi att dom i föreningen ser detta med?

Det gör de nog.

Tyvärr är det väl tvärtom, det kan inte vara svårt att idag platsa i detta lagbygge, åka skridskor hjälpligt och vara totalt förvirrad i egen zon så har du en garanterad plats.

Citat från Lindbom i jp efter förlusten igår angående spelare och nyförvärv:

Kan det bli aktuellt med nyförvärv?

– Ja, allt som kan göra oss bättre måste vi se över. Det är inte omöjligt. Vi har några spelare som lägger ner jobbet varje match, men det är alldeles för många som flyr vid motgång. Det håller inte.

4 gillningar

Ord och inga visor

Med all rätt också.

Vill man inte kriga för laget och märket så har man inget här att göra.

Är säkert så att många spelare är körda i botten mentalt men då måste dom kolla sig själva i spegeln.

Tar man dom där extra skären och ger gärnet?
Skymmer man målvakten och tar kampen framför kasse?
Går man ner och blockar skott och krigar framför Ortio?
Smäller man på för att ge laget energi och rubbar motståndarna?

Man kan inte vänta på att andra ska göra skitgörat hela tiden

Som jag skrev i matchtråden. En handfull spelare ska egentligen inte ens spela i HV med tanke på vad de presterar. Ett tiotal spelare bör bänkas i hopp om att de ska komma igång. Men det går ju inte. Alltså måste man börja se över vad man kan värva in. Jag tror vi står lite där vi stod ifjol. Det rör sig nog om en helt ny kedja som måste in.

Om vi leker med tanken.

Ortio-X
Kommentar: Ortio är inte dålig. Han är inte heller en superstar. Hade varit fint att få in en målvakt som kan avlasta Ortio och ge honom en kamp om förstaspaden.

X-Strålman
Nardella-Seppälä
Kaski-Sjöholm
Landén
Kommentar: Det blev precis så som vi befarade när LaLeggia och Andrae försvann. Laget tappade offensiv kraft och det har egentligen aldrig ersatts. Nardella gör sina poäng. Kaski skjuter och skjuter. Men ingen av dem är tillräckligt bra för att leda vår offensiv i PP. Vi behöver ha in en “LaLeggia” som kan dominera från blå.

X-X-AP
Lenc-Shore-OSL
Tedenby-Borgström-Brännström
Önerud-Moelgaard-Lindbäck
Forsberg/Pettersson/Träff
Kommentar: Forwardssidan känns som ett virrvarr av spelare som fått felaktiga roller. Galet svårt att hitta en lösning på problemet med vår trubbiga offensiv. Men här tror jag man helt enkelt får gå på att i första hand ta bort dököttet. Sjukt nog känns det som att vi trots Shore in behöver ytterligare en center. På det dessutom en vinge som kan fylla den roll Brännström var tänkt att ha.

Så fyra spelare in. Minst fyra spelare bort. Det så kallade dököttet är i mina ögon Brattström, Maalathi, Strandell, Tikka och Stakkestad.

Problemet nu är att vi har fortsatt Nubben som anställd problemlösare. Hua. Vilken mardröm.

16 gillningar

Bra skrivet och det är ju sant också.
När man tänker på det så fatta vad föreningen blöder pengar på att få bygga om laget igen. Detta är ju inte hållbart men nu är det kris så det måste göras.

Frågan är bara vad som kan finnas ledigt som gör laget bättre?

Ruotsalainen går ju sådär i Schweiz.
Lias är ju en dröm
Smejkal har jag nämnt innan och han var jävligt bra senast. En sån spelare är önskvärt.
Dichow? Bättre en Bratten och Gistedt har bra koll där.
Backar är svårt men kunde vi få Släggan och Kaski senast så kanske man kan hitta nått.

Sen är det bara hejdå till dom spelarna som du nämner.

1 gillning

Vi måste inte ha en back i PP.

Lenc
OSL-Shore-Borgström
Petersson

Forsberg, Önerud, Mølgaard kan också kliva in i olika PP-roller.

Viktigaste är att hitta en topp 4 back oavsett egenskaper.

På forwardsidan tror jag vi kommer långt med en bra center, då kan vi lösa saker genom att flytta ut Borgström på en kant. Om det inte blir en center behöver vi nog ett par forwards som kan spela topp 6 och peta ner kanonmaten.

Som jag ser det behöver Nardella, Tikka och Stakkestad lämna för att de skadar oss för mycket ute på isen. Första steget är att bänka dem.

Egentligen behövs en helt ny femma + målvakt men skulle vara nöjd med:
Målvakt
Center
Back

Men då behöver vi lyckas med de värvningarna…

1 gillning