När de är tillbaka lär tyvärr någon annan vara borta…
Jag hade kört
Lenc Shore osl
Ap fisken borgström
Bränn nättinen teden
Önerud Tikka. Lindbäck
GLÖM INTE HANSSON!!!
Svårt att tro att han är bättre denna säsong så han får väl slåss om en plats i 4:e kedjan. Tror inte det blir nån större skillnad. Han och Måns gick båda ner sig rejält efter sina kontrakt.
Fast Måns har väl varit otroligt nyttig senaste matcherna
Hur som helst så har Lindbom angenäma problem att sätta ihop en 4:e kedja då halva laget konkurrerar om platserna.
+1 på den, gillar den uppställningen skarpt!
AP Fisken Borgström känns ju som en riktigt spännande kedja, gillar tänket! Sen kör vi köttare i de två nedre ![]()
Hur länge är Nättinen borta?
6-8 veckor räknat från Rögle matchen
Undra hur vanligt det är att andra klubbar värvar spelare som visar sig inte ta plats i truppen.
Tänker på Strandell och Westerlund först och främst.
Bengtsson, Elvenes (tre matcher i HV, kolla karriären i leksand).
Nubben sätter eld på det mesta.
Jag perdonligen tycker mig se helt andra problem i HV än enskilda spelare.
Visst har tidigare meriter en stor påverkan. Men jag tycker vårt problem visar på andra punktet. För tittar vi på vår trupp så finns det oerhört många bra spelare.
För vi ser ju spelare som vi tycker är rent utsagt bedrövliga funka bra och stundtals mycket bra i andra klubbar.
Lucas E i Leksand har förutom sina poäng en skaplig plus och minus statistik. Hade Nubben värvat honom nu hade han fått pris för århundradets värvning. Vi hade således denna kille - men kunde inte ge han den roll han krävde/visar sig kunna fylla pga andra spelare med större meriter hade dessa roller.
Vi ser samma mönster i HV nu Stål Lyresnäs är grym just nu - vem är borta. Som ni förstår handlar allt om förtroende.
Titta Filip Larsson i Leksand och jämför hans lön med Ortio. Ännu ett exempel på en upp och ner vänd värld.
Även Martinsson i Lakers funkar ju helt ok nu.
Dit jag vill komma är att vi som lag saknar ett signum - vad står vi för och vilka är våra kulturbärare. Jag är tyvärr tveksam om vissa så kallade HV killar stått för en önken kravbild allt för länge.
Där vissa suportrar svingar hej vilt mot flera spelare och ledare. Istället för att inse verkligheten - detta är elitidrott. Det gäller att skapa en stark laganda - ha tränade spelare som acepterar spelmodell med mera. Jag efterlyser en tydligare röd tråd.
Tränar vi hårdast i Sverige? HV borde fokuser på vilka som är asen i gymmet. Vilka vinner konditionstesten med mera.
Tedenby, Peterson, Brännström och Forsberg är spelare som står och ska stå (Brännström) för vad HV är. Det säger kanske en hel del? Är det dessa som kör bussen? Eller framförallt tror vi dessa kan köra bussen framgent?
Det kanske är överskattat med dessa så kallade HV hjärtan - en helt enkelt en önskedröm bland oss suportrar. Verkligheten idag är att spelare går dit de får bäst betalt och vad som lockar i livet. Allt kan köpas för pengar.
Stackars OSL som var misshandlad i en andrakedja(!) med Tedenby och Tikka. Två spelare som egentligen inte platsar i laget.
Shore, OSL, Petersson är våra i särklass största stjärnor. Alla måste va hela om det här ska gå vägen.
Kanske relaterat:
Och hela FBK består av i stort sett hemvändare.
Ja, det kan finnas problem med att ge hemvändare långa och dyra kontrakt. Det kan också finnas enorma fördelar. Det är inte svart eller vitt.
Jag tror precis som 060 att det är andra problem, som är mycket mer djupgående, i laget och verksamheten kring laget som påverkar det här, snarare än enskilda spelarprestationer.
Men det finns antagligen också en balans. För även om det saknas röd tråd, att man hamnat lite i ett panikläge där man bara är här och nu utan att se framåt eller bygga på sikt, så bildar inte det en enskild förklaringsmodell över hur enskilda spelare agerar i olika situationer i match efter match. Särskilt spelare som (rättmätigen) har stora förväntningar och ett stort ansvar vilandes på sig.
Det är en soppa. Och nu har den kokat så länge och hårt att det är svårt att reda ut vilka ingredienser den består av och vad som måste tillföras eller plockas bort för att rädda upp smaken.
Vi behöver en bra back för att kunna minska minuterna på Nardella, Kaski och Sjöholm när de har sina svackor.
Största behovet jag ser är en riktigt bra skridskoåkare som jan göra avvägningar när det gäller att sticka upp, bryta mönster och att gå för puck kontra att hålla nere chanserna bakåt.
Färjestads tränare sa inför och under match att HV ger bort så många 3 mot 2 och 2 mot 1 gratis att man inte behöver ta risker i offensiven för att man blir bjuden på så mycket. Han hade till och med sagt till backarna att hålla nere “pinchandet.”
En bra defensiv center skulle kunna täcka upp för svagheterna på backsidan också.
Efter 3-2 och 4-3 reduceringarna igår så slängde Lindbom in Forsberg och Nardella på isen i bytet efter. Som att be om trubbel. I ett fall blev det baklängesmål.
Har svårt att se oss ta 6 poäng mer än Malmö utan att renovera lagbygget.
Nu försöker tränarna väcka spelare som redan hunnit bli likstela.
Håller med om backarna. Backsidan är riktigt skör. Känns som att vi är minst en back kort, och på det att vi även saknar en toppvinge och toppcenter.
Ortio-Dichow
X-Strålman
Nardella-Sjöholm
Kaski-Seppälä
Landén/Fransson/Maalathi
X-X-Petersson
Lenc-Shore-OSL
Brännström-Borgström-Tedenby
Önerud-Moelgaard-Lindbäck
Tikka/Forsberg/Stakkestad/Hansson
När Nättinen är tillbaka skulle jag kunna tänka mig något liknande.
X-X-Petersson
Lenc-Shore-OSL
Brännström-Nättinen-Borgström
Önerud-Moelgaard-Tedenby
Lindbäck
Tikka/Forsberg/Stakkestad/Hansson
Vill vi skapa oss rätt förutsättningar för att hålla oss kvar kommer det behövas värva spelare, samt bryta kontrakt.
Slutet av förra säsongen med Lindbom så skedde det knappt några tabbar i mitt och försvarszon. Man var då tights och följde med hem med tredje gubben. Tycker det läckt betydligt mer nu de senaste.
Vi borde väl kunna knipa några poäng mer där vi ligger tightare samt att Dichow får stå!