Lagbygget 23/24

Men han säger inte att det behöver vara fel men att det viktiga är att man är professionell, lagspelare och kulturbärare… vi har ju haft Oscar Sundh som bra exempel där. Vi har ju varit inne en del på detta, att kravställningen blir lägre för en del bara för att de är hemvändare. Hemvändare som uppfyller samma kravspecifikation som andra och inte får gräddfil just för att de är hemvändare är ju grymt bra.

Från artikeln:

”Han förklarar vad det är som provocerar honom kring hemvändare.

– Hela det här med att om du är import eller inte kommer från staden så likställs det med hjärta. För mig är det där nonsens. Det handlar om hur professionell eller bra lagspelare du är, det är grejen, säger han.

Experten betonar att det finns lyckade exempel, men menar att födelseorten inte är det viktiga.

– Du behöver kulturbärare och de som leder med exempel, men hur du får dem och var de är födda är sekundärt, säger han.”

4 gillningar

Vad är senaste status på ev spelare in?

Lika dött som status på ev Nubben ut

4 gillningar

Som vanligt sitter man och kollar på medans tåget rullar. Man verkar inte ha lärt sig ett skit från året då vi åkte ur SHL.
Man verkar fortfarande tro att HV71 är en maktfaktor i svensk hockey och att det ska vända för vi har ju vunnit SM guld tidigare.

På isen ser det anskrämligt ut och ingen visar några som helst känslor på isen. Ingen som blir grinig och ingen som offrar sig mer än någon annan. Allt är bara blött och likgiltigt.
Kanske kanske är det att man åker runt och tycker synd om sig själva.
Det är hårt hårt jobb som Lindbom sa varje byte men det verkar som att det inte går in hos spelarna.

Som någon skrev så har vi inga kulturbärare i laget. Davidsson, Pettan, Liv, Pella G. T om med spelare som kom utifrån som Ledin, Jämtin och Sundh va killar som det brann till för när det gick skit. Finns ingen alls i detta lag. Åtminstone ingen som visar det.

1 gillning

Fast det stämmer ju inte. De senaste två säsongerna har man varit loket som dragit alla nyförvärv.

När det är försent ja!

Minns en match efter Lindbom kom in när de kämpade som fan, slängde sig täckte skott osv… men sen borta igen.

Mycket sant. Jag är rätt skeptisk till hemvändare, speciellt dom som kommer från lång karriär som kommer sluta om några år. Det är knappast så att dom kommer peeka bara för att dom kommer hem till SHL som är en bra liga. Tänker speciellt på Tedenby som aldrig varit en härförare i HV71 trots stort hjärta. Sen är det rätt typiskt att bra spelare flyttas ner i sämre lina för att lyfta dom andra med resultatet blir att dom sämre sänker den bättre spelaren.

Asså? Beror ju på vad menar. Vi klarade återkomsten. Vi klarade kontraktet.

Sex finska SHL-spelare uttagna till EHT. Inte en HV-spelare. Någon kanske tackat nej?

Ändå anmärkningsvärt. Seppälä har varit given i VM-truppen. Tikka gjorde flera kamper förra säsongen. Borgström kom tillbaka från AHL.

De spelade ju den förra de flesta av dom?

Dax för Nubben att värva lite spets, går inte att bara sitta å kolla när spelare efter spelare blir sjuk eller skadad… Hoppas han jobbar på det

1 gillning

Det hoppas inte jag. Jag hoppas han inte har något med framtiden i föreningen att göra.

3 gillningar

Nu har jag inte nagelfarit de finska laguttagningarna, men den känslan jag har, är att de som spelade Karjala (med bl a Seppälä och Borgström) inte är uttagna till denna turneringen. Precis som Hallam sagt att han tänker göra med det svenska laget.

För övrigt är jag jättenöjd om inga HV-spelare tas ut till de olika landslagen.

4 gillningar

Precis. Alltid en vinst när HV inte har några spelare på landslagsläger. Funderade mer över hur mycket våra finska spelare sänkt sina aktier den här säsongen.

Men ja, det kan säker ha sina förklaringar.

Precis, både helt logiskt och bra för HV. Hoppas det gäller fler landslag så vi får vara samlade, träna och slicka sår.

Jag tror det är ganska simpelt.
Hemvändare är bra för de har hjärta för klubben och de lockar publik till arenan.
MEN med hemvändare som vänder hem för att dom har gjort sitt utomlands så är risken stor att dom blir bekväma, de har lixom gjort sin karriär nu och ska pensionera sig i Hv. speciellt om de får långa goa kontrakt.
Det är där kravställningen kommer in, har man låg kravställning OCH arbetar med hemvändare så blir det oftast flopp.

I Hv´s fall så tycker jag det enkla är att öka kravställningen, peta Petrasek upp på läktaren som AJ gjorde för att visa laget att det inte är okej även för “coola” hemvändare att slappa. Eller så ger man inte hemvändare så feta och framförallt inte så långa kontrakt längre, så att de måste kämpa för att få förnyade kontrakt.

1 gillning

Ska vi värva nya spelare så hoppas jag man inte gör det för att peta undan just Landén. Värvar vi för en förstakedja hoppas jag att vi ser till att ha två fysiskt och defensivt starka kedjor som kan starta i def situationer, inte en tredjekedja med tre rent offensiva spelare som också helst ska starta offensivt. Den typen av felbedömningar i ett bygge är ju precis det kritiken gått varm om, bla. Vi behöver spelare som kan spela fysiskt och stänga matcher längre ner i laget. Vara obekväma och offra sin kropp i första hand. Skulle också vara önskvärt med naturliga ledartyper, men det blir nog svårare att vaska fram.

Letar man nu powerforward och med Hansson snart tillbaka finns det nog några som behöver börja steppa upp för att vara nära istid…

1 gillning

Man kan inte göra en analys baserat på begreppet hemvändare.
Spelstil, tilldelad roll, omgivning, talang, ålder, skador är avgörande för prestation. Huruvida man spelat i föreningen förut handlar väl mer om ifall man trivs i Jönköpingsområdet och vill spela i HV igen.

Det vi får med hemvändare är spelare som känner laget och staden. Allt annat skiljer sig från individ till individ.
För mig låter hemvändare lite som när äldre generationer talar om yngre eller tvärtom. Det som också färgar diskussionen är våra minnen av när HV71 var på topp kontra nu när vi kämpar i botten. Petersson och Strålmans insatser är bland de bästa på tio år i HV71.
Hade vi varit ett topplag hade vi pratat väldigt annorlunda om hur avgörande “hemvändarna” är för vår succé.

1 gillning

Då ja! Men denna gång? Hoppas inte det ska vara målet varje säsong att hela tiden klara sig på håret! Jag har lite större förväntningar och mål.
Det gäller väl HV71 med då det verkar ha målet topp 6 varje säsong men ändå så slirar man i botten.

Man ser ju klart och tydligt att laget inte håller högre nivå i långa loppet. Att man klarar av en och annan bra insats beror ju på att laget lyckas just då samt att motståndet har en dåligt dag.
Men ju längre serien går desto mindre chans har vi att klättra. Vill man klättra så krävs det värvningar innan det är försent.